Gaudeamus este gazda primei instalații interactive care transformă lectura în spectacol
https://www.ziarulmetropolis.ro/gaudeamus-este-gazda-primei-instalatii-interactive-care-transforma-lectura-in-spectacol/

Vizitatorii Târgului Internaţional Gaudeamus 2017 (22 – 26 noiembrie) vor putea testa pentru prima dată, anul acesta, o instalaţie interactivă unică, ce transformă lectura într-o proiecţie vizuală creată chiar de creierul cititorilor.

Un articol de Petre Ivan|20 noiembrie 2017

„Laboratorul de imaginar” este o instalație semnată de scenograful Adrian Damian și BRD – Groupe Société Générale, în parteneriat cu CINETic, ce presupune utilizarea căștilor neuronale pentru măsurarea undelor cerebrale și transformarea acestora în proiecții vizuale ce diferă în funcție de intensitatea emoțiilor resimțite în momentul lecturii.

Soluțiile interactive prezente în „Laboratorul de imaginar”captează și interpretează activitatea creierului în timpul lecturii, includ tehnologie de detecție a ochilor, mapare video și o aplicație personalizată, totulpentru a surprinde și a arăta intensitatea emoțiilor generate de pasaje reprezentative din literatura universală.

Am testat conceptul de Imaginar în contextul Festivalului Național de Teatru Tânăr IDEO IDEIS pentru a arăta ce important este consumul de cultură pentru a ne îmbogăți perspectivele asupra lumii din jurul nostru. De această dată ne-am propus să mergem mai departe și să explorăm ce se întâmplă în mintea oamenilor atunci când citesc, îmbinând cultura și tehnologia. Prin transformarea spațiului BRD de la Gaudeamus în «Laboratorul de imaginar» ne dorim să le oferim participanților la târg o proiecție vizuală a imaginarului, să metamorfozăm experiența intimă a lecturii într-un spectacol vizual de care să ne bucurăm cu toții. – Sabina Știrb, Brand Communication Manager, BRD – Groupe Société Générale.

În tot ceea ce fac, fie că e vorba de scenografie de teatru sau instalații de lumini și video, scopul meu nu e ceea ce construiesc pe scenă, ci cum acel produs reverberează în mintea și sufletul spectatorilor. De aceea, propunerea BRD de a sonda imaginarul m-a atras de la început. Mi se pare fabulos să putem vizualiza undele pe care creierul nostru le emite în timpul lecturii și modul în care acestea generează lumi imaginare.Cred cu tărie că opera de artă nu e cea care există în fața ta, ci aceea care se formează în mintea ta”, a adăugat Adrian Damian, scenograf.

Adrian Damian este scenograf independent, nominalizat de trei ori la Premiile UNITER pentru spectacolele „Viața e vis” și „Iarna”, în regia lui Mihai Măniuțiu, cât și pentru „Cântăreața cheală”, în regia lui Radu-Alexandru Nica, spectacol care i-a și adus premiul UNITER pentru scenografie în anul 2016.Deasemenea, a fost laureat cu premiul pentru cea mai bună scenografie din partea Uniunii Artiștilor Plastici în 2015 și de Asociația Criticilor de Teatru din Ungaria în 2016. Este recunoscut în domeniul artei teatrale pentru stilul deosebit și încărcarea decorurilor și obiectelor de recuzită cu emoții și simboluri.

În spațiul BRD de la Târgului Internațional Gaudeamus vor avea loc și o serie de evenimente pentru public, printre care o ediție specială a „Intersecțiilor de miercuri” cu poeta Elena Vlădăreanu și regizoarea de teatru Ioana Păun, moderată de Svetlana Cârstean, despre condiția artistului în România precum și o dezbatere despre construcția și deconstrucția imaginarului din multiple perspective.

BRD este partenerul Târgul Internațional Gaudeamus pentru al 3-lea an consecutiv, ca parte a seriei de inițiative ale companiei pentru susținerea proiectelor culturale și a creatorilor de conținut din domeniu. Printre acestea se numără Festivalul Național de Teatru Tânăr de la Alexandria – IDEO IDEIS, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, Festivalul Național de Teatru de la București, dar și turneele “Manifest pentru dialog” (Teatrul Radu Stanca – Sibiu, 2015, 2016 și 2017) și Vanilla Skype (Teatrul Act, 2016). În domeniul muzical, BRD susține proiectul SoNoRo Conac și Turneul Stradivarius, iar din 2016 este partener al Apollo 111, cel mai nou spațiu de teatru independent din București, fondat de actorul Bogdan Dumitrache.

Foto: Gaudeamus 2017 – facebook

20
/10
/20

Editura Muzeului Național de Artă Contemporană și-a adăugat în colecție o nouă publicație „reper” pentru istoria vizualității contemporane din România, marcând astfel borna istorică a 30 de ani de la evenimentele lui decembrie 1989.

13
/10
/20

Expoziția-fenomen „Woman Unchained“ by Irina Greciuhina, care-a fost deschisă timp de o lună în spațiul expozițional Arbor.art.room, perioadă în care s-a bucurat de un imens succes, s-a închis în „real“, dar iubitorii de frumos mai au o șansă să contemple „Cina cea de taină“ cu femei și alte lucrări care i-au încântat pe bucureșteni în această perioadă.

12
/10
/20

Maria Orosan-Telea condensează în spațiul Kunsthalle Bega Box sub numele Later Edit 13 evenimente cuprinse în programul „Draft” - un program curatorial despre proiecte artistice în stadiu de idee, parțial realizate sau replicabile la scară mai mare, desfășurat din 2018 în Biblioteca Pavilion din Timișoara.

05
/10
/20

O expoziție de fotografie, proiecții de filme, teatru, recital de saxofon – programul Institutului Cervantes din București pentru luna octombrie include o serie de evenimente artistice care evidențiază creativitatea și caracterul inovator al mediului artistic de limbă spaniolă, o formă de a marca Ziua Națională a Spaniei, celebrată pe 12 octombrie. Totodată, octombrie înseamnă și reluarea activităților cu prezență la sediul instituției, din Bulevardul Regina Elisabeta 38.

01
/10
/20

În ciuda restricțiilor contextului pandemic, 32.405 de persoane au participat la ediția a 7-a Art Safari, finalizată duminică noapte, probabil cel mai mare eveniment dedicat artei în România, unic ca amploare, concept și structură. Muzeul temporar, deschis pentru două săptămâni, de data aceasta în Victoria Tower, a ocupat cu artă o suprafață de 6.000 de metri pătrați și a găzduit 800 de opere în valoare totală de peste 12 milioane de euro.

28
/09
/20

Când arta devine o formă de a pătrunde dincolo de vizibil, în adâncurile nevăzute ale ființei, artistul accede la o conectare profundă cu el însuși prin accesarea părților nevăzută ale Sinelui. Creația capătă un substrat mult mai profund, iar artistul devine mai mult decât un simplu imitator al conținutului realității. Cel care lasă emoția să se manifeste pe pânză, invită privitorul spre expresivități și trăiri care compun un întreg ansamblu de stări ale creatorului.

24
/09
/20

Fundația Calea Victoriei aduce o mulțime de noutăți în programul de cursuri online al lunii octombrie, ca să te bucuri de seri reușite și energizante. Istorie și artă urbană, dicție și cetăți medievale, negociere și literatură sau comedie sunt doar câteva posibilități.