Geniul regiei mondiale contemporane, Robert Lepage, prezintă „Ace și Opiu”
https://www.ziarulmetropolis.ro/geniul-regiei-mondiale-contemporane-robert-lepage-prezinta-ace-si-opiu/

Sâmbătă, 5 mai şi duminică, 6 mai, la Festivalul Internaţional Shakespeare, Craiova, publicul va avea ocazia de a vedea un spectacol unic în lume, ”Ace şi Opiu”, în regia lui Robert Lepage, ”geniul regiei mondiale contemporane” (după cum spunea Peter Brook). Spectacolul, prezentat de compania Ex Machina din Canada, este prezentat pentru prima data în România.

Un articol de Petre Ivan|3 mai 2018

Ex Machina – În 1994, când Robert Lepage își roagă colaboratorii să îl ajute să găsească un nume potrivit pentru compania nou înființată, impune o singură condiție: cuvântul teatru să nu facă parte din acest nume. Ex Machina apare așadar ca o companie interdisciplinară ce reunește actori, scriitori, scenografi, tehnicieni, cântăreți de operă, păpușari, graficieni, artiști din domeniul audiovizual, contorsioniști și muzicieni.

Echipa de creație Ex Machina este de părere că artele spectacolului – dansul, opera și muzica – trebuie îmbinate cu reprezentații artistice înregistrate – film, audiovizual și multimedia. Apare astfel necesitatea organizării de întâlniri între cercetători și dramaturgi, între pictori și arhitecți, între artiștii din Québec și restul lumii, generând, fără doar și poate, noi forme de artă. Ex Machina dorește să lanseze această provocare și să devină un laborator, un incubator pentru o nouă formă de teatru, care să ajungă și să fie trăită de publicul mileniului nou.

SinopsisRobert Lepage

Într-un decor de imagini impresionant, la fel de captivant ca și reprezentația în sine, Robert Lepage revine, la 20 de ani de la prima punere în scenă, cu piesa Ace și Opiu. Într-o noapte, în 1949, în avionul care îl aducea înapoi în Franța, Jean Cocteau scrie Lettre aux Américains (Scrisoare către americani), în care fascinația și dezamăgirea se împletesc: tocmai ce descoperise New York-ul, unde își prezentase cel mai recent film de lung metraj L’Aigle à deux têtes (Vulturul cu două capete).

În același timp, Miles Davis vizitează pentru prima dată Parisul și aduce cu el pe bătrânul continent be-bop-ul. Fanii francezi ai jazz-ului sunt extatici. În timp ce notele din Je suis comme je suis (Sunt ceea ce sunt) plutesc în aer, Juliette Gréco îl primește în brațele sale.
Patruzeci de ani mai târziu, în hotelul La Louisiane din Paris, un singuratic din Québéc încearcă în zadar să uite de fostul iubit. Suferința protagonistului reflectă dependența de opiu a lui Cocteau și cea de heroină a lui Davis. Într-un decor impresionant, la fel de captivant ca și piesa în sine, Robert Lepage revine, la 20 de ani de la prima punere în scenă, cu piesa Ace și Opiu.

O scenografie nouă, imagini originale și un acrobat care întregește scena, completând cuvintele lui Cocteau și reprezentația delicată și ingenioasă a lui Olivier Normand. Rezultatul este o producție cu efecte fascinante, o călătorie în noaptea care încântă şi călăuzeşte spre lumină.

Versatil în toate formele de teatru, Robert Lepage este nu numai un maestru al regiei, ci și un talentat dramaturg, actor și regizor de film. Abordarea sa teatrală, extrem de creativă și originală, i-a adus recunoașterea internațională, care a zdruncinat din temelii dogma orientării clasice, în special prin utilizarea tehnologiilor moderne.

Dintre piesele marcante puse în scenă amintim: Trilogia Dragonilor, Ace și Opiu – piesa de suflet, Partea îndepărtată a Lunii, Proiectul Andersen și 887; spectacole de operă pecum: Damnarea lui Faust, Privighetoarea și alte fabule scurte, Inelul Nibelungilor și Dragoste de departe.

Creații multimedia: Moara de imagini, Biblioteca noaptea, Turneul secret al lui Peter Gabriel în jurul lumii și al maturizării, precum și KÀ și TOTEM pentru compania Cirque du Soleil. La invitația lui Ariane Mnouchkine, Robert Lepage lucrează în prezent la spectacolul Kanata, o nouă creație teatrală împreună cu compania de teatru Le Théâtre du Soleil. Printre cele mai importante premii ale lui Robert Lepage se numără Légion d’honneur; Premiul Stanislavski, Prix Europe; the Governor General’s Performing Arts Award, Premiul Eugene McDermott pentru Arte oferit la MIT ; Premiul Glenn Gould, fiind decorat Compagnon des Arts et des Lettres du Québec (Companion al Artelor și Literelor din Quebec).

Foto: Robert Lepage – facebook

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.