Gheorghe | Gorzo în față la MNAC
https://www.ziarulmetropolis.ro/gheorghe-gorzo-in-fata-la-mnac-intre-casa-domului-catedrala-manturirii-neamului-si-casa-poporului/

Gorzo ridică la propriu cea mai recentă sculptură a lui în faţa Muzeului Naţional de Artă Contemporană. Se numeşte GHEORGHE şi înainte să ajungă la MNAC a fost o casă. Casa bunicului lui Gorzo din Ieud, Maramureş.

Un articol de Liliana Matei|31 mai 2019

Gorzo a decis că Gheorghe este și o măsura a limitelor lui fizice. Îl ridică pe Gheorghe cu propriile mâine, fără asistenți sau alte ajutoare. Atât cât poate Gorzo să ducă, atât se va înălța și Gheorghe în fața MNAC, între casa Domnului (Catedrala Mântuirii Neamului) și Casa Poporului.

Când: Duminică, 2 iunie, ora 17:00

Unde: în fața Muzeul Național de Artă Contemporană

Intrarea este gratuită, iar accesul se face liber cu mașina pe la poarta B3 din Calea 13 Septembrie.

Curator: Silviu Pădurariu, Unrest/Bucharest

GHEORGHE reprezintă faza finală a unui șir de intervenții asupra casei părintești — o construcție realizată la începutul sec. al XX-lea, Ieud, Maramureș, de către bunicul artistului. În actualitate, înainte de a fi dărâmată, casa a fost supusă unei prime acțiuni, în interior, sub forma unui performance intitulat „Reziliența” (2017). Artistul a sculptat și desenat prin scrijelire pereții, schimbând funcția inițială civilă cu o alta — estetică și mnemonică. „Reziliența”, care a constat într-un dialog al hazardului între instrumentele dure ale sculpturii și fragilitatea lutului, a reprezentat prima etapă a „eliberării” scheletului lui GHEORGHE din materia casei.

GHEORGHE este o dezvăluire a camuflajului; reprezintă aducerea la suprafață și în actualitate a structurilor tehno-organice ascunse; este un act de auto-expunere și auto-angajare în procesul direct și ireversibil al degradării. Dincolo de conotațiile iconografice tradiționale, religioase și eroice depozitate în „nume”, GHEORGHE își dobândește semnificația prin calitatea topo-comunicativă pe care o primește prin amplasare. GHEORGHE este atât un partener de dialog critic (cultural, civil, spiritual, arhitectural și ideologic) cu cele două construcții-simbol — „casa”-Catedrală și „casa”-Palat — cât și un semn de reorientare pe harta actuală a globului.

Dumitru Gorzo (n. 1975 Ieud, Maramureș) trăiește și lucrează în New York, Bushwick, este reprezentat de galeria Slag Gallery. Limbajul vizual al lui Dumitru Gorzo împletește mediile și tehnologiile tradiționale și moderne într-o direcție semiotică critică și afirmativă adresată schimbărilor sociale și problemelor imaginii din actualitate.

MNAC SPRING / SUMMER SEASON 2019

Colecția de artă Renault pentru prima dată în România. În scenografia murală creată de pictorul Christian Hidaka, o nouă viziune artistică: a prietenului său, sculptorul Raphaël Zarka. Yvonne Hasan ─  o imagine de ansamblu a unei vieți artistice prea puțin cunoscute. O privire în atelierul secret al lui Sorin Neamțu. Street Art pe scările interioare ale muzeului și o istorie a artei contemporane din România într-un discurs expozițional inedit.

Sezonul expozițional de primăvară/vară2019.

Foto: MNAC

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Asociația SIGNIS România anunță prima ediție a Festivalului Internațional FILMIKON, care propune o selecție de filme premiate de-a lungul anilor de juriile ecumenice și interreligioase, în peste 30 de festivaluri de film din lume, dar și un dialog despre valorile creștine și umane pornind de la aceste producții. Începând cu anul 1974, Premiul Juriului Ecumenic este un premiu independent acordat filmelor de lungmetraj din competițiile unor festivaluri internaționale de film din lume, precum Cannes sau Berlin.

09
/01
/24

Opera Națională București, instituție publică de importanță națională aflată sub egida Ministerului Culturii, celebrează Ziua Culturii Naționale, în data de 15 ianuarie, ora 18:00, cu premiera spectacolului Oedipe de George Enescu, în regia lui Stefano Poda și sub bagheta dirijorală a lui Tiberiu Soare. Totodată, evenimentul va fi dedicat și împlinirii a 70 de ani de la inaugurarea celei mai importante scene lirice din România.

09
/01
/24

ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București celebrează Ziua Culturii Naționale printr-un concert extraordinar inspirat din folclorul românesc, susținut de Corina Sîrghi, ce va avea loc luni, 15 ianuarie 2024, începând cu ora 19.00, la Sala Mare, ARCUB.