Gheorghe | Gorzo în față la MNAC
https://www.ziarulmetropolis.ro/gheorghe-gorzo-in-fata-la-mnac-intre-casa-domului-catedrala-manturirii-neamului-si-casa-poporului/

Gorzo ridică la propriu cea mai recentă sculptură a lui în faţa Muzeului Naţional de Artă Contemporană. Se numeşte GHEORGHE şi înainte să ajungă la MNAC a fost o casă. Casa bunicului lui Gorzo din Ieud, Maramureş.

Un articol de Liliana Matei|31 mai 2019

Gorzo a decis că Gheorghe este și o măsura a limitelor lui fizice. Îl ridică pe Gheorghe cu propriile mâine, fără asistenți sau alte ajutoare. Atât cât poate Gorzo să ducă, atât se va înălța și Gheorghe în fața MNAC, între casa Domnului (Catedrala Mântuirii Neamului) și Casa Poporului.

Când: Duminică, 2 iunie, ora 17:00

Unde: în fața Muzeul Național de Artă Contemporană

Intrarea este gratuită, iar accesul se face liber cu mașina pe la poarta B3 din Calea 13 Septembrie.

Curator: Silviu Pădurariu, Unrest/Bucharest

GHEORGHE reprezintă faza finală a unui șir de intervenții asupra casei părintești — o construcție realizată la începutul sec. al XX-lea, Ieud, Maramureș, de către bunicul artistului. În actualitate, înainte de a fi dărâmată, casa a fost supusă unei prime acțiuni, în interior, sub forma unui performance intitulat „Reziliența” (2017). Artistul a sculptat și desenat prin scrijelire pereții, schimbând funcția inițială civilă cu o alta — estetică și mnemonică. „Reziliența”, care a constat într-un dialog al hazardului între instrumentele dure ale sculpturii și fragilitatea lutului, a reprezentat prima etapă a „eliberării” scheletului lui GHEORGHE din materia casei.

GHEORGHE este o dezvăluire a camuflajului; reprezintă aducerea la suprafață și în actualitate a structurilor tehno-organice ascunse; este un act de auto-expunere și auto-angajare în procesul direct și ireversibil al degradării. Dincolo de conotațiile iconografice tradiționale, religioase și eroice depozitate în „nume”, GHEORGHE își dobândește semnificația prin calitatea topo-comunicativă pe care o primește prin amplasare. GHEORGHE este atât un partener de dialog critic (cultural, civil, spiritual, arhitectural și ideologic) cu cele două construcții-simbol — „casa”-Catedrală și „casa”-Palat — cât și un semn de reorientare pe harta actuală a globului.

Dumitru Gorzo (n. 1975 Ieud, Maramureș) trăiește și lucrează în New York, Bushwick, este reprezentat de galeria Slag Gallery. Limbajul vizual al lui Dumitru Gorzo împletește mediile și tehnologiile tradiționale și moderne într-o direcție semiotică critică și afirmativă adresată schimbărilor sociale și problemelor imaginii din actualitate.

MNAC SPRING / SUMMER SEASON 2019

Colecția de artă Renault pentru prima dată în România. În scenografia murală creată de pictorul Christian Hidaka, o nouă viziune artistică: a prietenului său, sculptorul Raphaël Zarka. Yvonne Hasan ─  o imagine de ansamblu a unei vieți artistice prea puțin cunoscute. O privire în atelierul secret al lui Sorin Neamțu. Street Art pe scările interioare ale muzeului și o istorie a artei contemporane din România într-un discurs expozițional inedit.

Sezonul expozițional de primăvară/vară2019.

Foto: MNAC

26
/06
/20

În noaptea din 27 spre 28 iunie 1916 în casa lui din Bucureşti, de pe strada Mendeleev, Ștefan Luchian trăia ultimele clipe dintr-o lungă agonie. Pe şevalet, se afla ultima lui creaţie rămasă neterminată: un chip de femeie.

09
/06
/20

Sâmbătă, 13 iunie, de Ziua Porților Deschise, Fundația Calea Victoriei vine în vizită la tine! Și aduce în dar demo-uri gratuite la cele mai îndrăgite cursuri din program, reduceri care durează un weekend întreg, lectori simpatici și o mulțime de alți oameni care au aceleași pasiuni ca tine.

03
/06
/20

Muzeul Naţional Cotroceni vine în întâmpinarea publicului pasionat de artă şi istorie, reluând din data de 2 iunie 2020 şi activitatea expoziţională. Un proiect cultural valoros, expoziția „Casa Regală a României, păstrătoare și promotoare a tradițiilor românești”, este inclus de astăzi în circuitul de vizitare al muzeului.

29
/05
/20

Cu ocazia Centenarului Paul Celan, Primăria Muncipiului București prin Muzeul Național al Literaturii Române, în parteneriat cu Ministerul Federal al Afacerilor Europene şi Internaţionale al Republicii Austria prin Forumul Cultural Austriac București și Facultatea de Litere din București, Secția Germanistică, au realizat expoziția CELAN 100 – Printre cuvinte/ Unter den Wörtern.

21
/05
/20

Eros Di Prima, arhitect și fondatorul Asociației Culturale Creative Spaces din Italia, ne vorbește despre importanța adaptării artei la schimbările actuale.

20
/05
/20

Istoria capitalei Germaniei de astăzi se leagă direct de dezvoltarea rapidă a Prusiei în secolul al XVIII-lea. Orice Mare Putere europeană avea nevoie de a se afirma simbolic în raport cu celelalte monarhii de pe continent, fiecare investind în măreția orașului său capitală.