Gheorghe | Gorzo în față la MNAC
https://www.ziarulmetropolis.ro/gheorghe-gorzo-in-fata-la-mnac-intre-casa-domului-catedrala-manturirii-neamului-si-casa-poporului/

Gorzo ridică la propriu cea mai recentă sculptură a lui în faţa Muzeului Naţional de Artă Contemporană. Se numeşte GHEORGHE şi înainte să ajungă la MNAC a fost o casă. Casa bunicului lui Gorzo din Ieud, Maramureş.

Un articol de Liliana Matei|31 mai 2019

Gorzo a decis că Gheorghe este și o măsura a limitelor lui fizice. Îl ridică pe Gheorghe cu propriile mâine, fără asistenți sau alte ajutoare. Atât cât poate Gorzo să ducă, atât se va înălța și Gheorghe în fața MNAC, între casa Domnului (Catedrala Mântuirii Neamului) și Casa Poporului.

Când: Duminică, 2 iunie, ora 17:00

Unde: în fața Muzeul Național de Artă Contemporană

Intrarea este gratuită, iar accesul se face liber cu mașina pe la poarta B3 din Calea 13 Septembrie.

Curator: Silviu Pădurariu, Unrest/Bucharest

GHEORGHE reprezintă faza finală a unui șir de intervenții asupra casei părintești — o construcție realizată la începutul sec. al XX-lea, Ieud, Maramureș, de către bunicul artistului. În actualitate, înainte de a fi dărâmată, casa a fost supusă unei prime acțiuni, în interior, sub forma unui performance intitulat „Reziliența” (2017). Artistul a sculptat și desenat prin scrijelire pereții, schimbând funcția inițială civilă cu o alta — estetică și mnemonică. „Reziliența”, care a constat într-un dialog al hazardului între instrumentele dure ale sculpturii și fragilitatea lutului, a reprezentat prima etapă a „eliberării” scheletului lui GHEORGHE din materia casei.

GHEORGHE este o dezvăluire a camuflajului; reprezintă aducerea la suprafață și în actualitate a structurilor tehno-organice ascunse; este un act de auto-expunere și auto-angajare în procesul direct și ireversibil al degradării. Dincolo de conotațiile iconografice tradiționale, religioase și eroice depozitate în „nume”, GHEORGHE își dobândește semnificația prin calitatea topo-comunicativă pe care o primește prin amplasare. GHEORGHE este atât un partener de dialog critic (cultural, civil, spiritual, arhitectural și ideologic) cu cele două construcții-simbol — „casa”-Catedrală și „casa”-Palat — cât și un semn de reorientare pe harta actuală a globului.

Dumitru Gorzo (n. 1975 Ieud, Maramureș) trăiește și lucrează în New York, Bushwick, este reprezentat de galeria Slag Gallery. Limbajul vizual al lui Dumitru Gorzo împletește mediile și tehnologiile tradiționale și moderne într-o direcție semiotică critică și afirmativă adresată schimbărilor sociale și problemelor imaginii din actualitate.

MNAC SPRING / SUMMER SEASON 2019

Colecția de artă Renault pentru prima dată în România. În scenografia murală creată de pictorul Christian Hidaka, o nouă viziune artistică: a prietenului său, sculptorul Raphaël Zarka. Yvonne Hasan ─  o imagine de ansamblu a unei vieți artistice prea puțin cunoscute. O privire în atelierul secret al lui Sorin Neamțu. Street Art pe scările interioare ale muzeului și o istorie a artei contemporane din România într-un discurs expozițional inedit.

Sezonul expozițional de primăvară/vară2019.

Foto: MNAC

18
/12
/23

După debutul de succes cu expoziția personală „LIGHT. An airy view point of density” de la București, urmată de o nouă expoziție la New York, în toamna acestui an, Diana Nicolaie, designer și artist vizual, expune acum la Art Safari, cel mai important eveniment dedicat artei din România.

14
/12
/23

S-a lansat Crăciun în Amzei, un eveniment realizat de către Primăria Sectorului 1, care aduce căldura sărbătorilor de iarnă în spațiul public printr-un brad-instalație, semnat de scenografa Iuliana Vîlsan.