Ghid de bună purtare la cinema. 10 lucruri pe care nu trebuie să le faci
https://www.ziarulmetropolis.ro/ghid-de-buna-purtare-la-cinema-10-lucruri-pe-care-nu-trebuie-sa-le-faci/

Mersul la teatru, artă cu tradiţie, îşi are ghidul nescris de bună purtare pe care trebuie să-l respecte publicul. La fel şi frecventarea operei sau a filarmonicii. De ce nu ar avea şi mersul la cinema?

Un articol de Ionuţ Mareş|17 ianuarie 2015

Sala de cinema e întunecată și sunetele sunt puternice, însă asta nu înseamnă că spectatorul poate face orice și că ceea ce face nu deranjează. Cinemaul a pornit ca cea mai populară artă și continuă să fie perceput astfel. Cei mai mulți dintre spectatori frecventează cinematografele pentru distracție sau, mai pretențios, pentru escapism.

Însă mersul la cinema este un act cultural și social, care își are deja propria tradiție. Indiferent dacă aleg un film de autor sau un blockbuster hollywoodian 3D, spectatorii ar trebui să respecte câteva reguli de bună purtare și de bun-simț. Acestea sunt deseori încălcate, din ignoranță, lipsă de educație, rea-voință sau din cauza influenței asupra comportamentului exercitate de televizor și urmăritul filmelor acasă, sub diferite forme.

Cele zece jaloane de mai jos au fost concepute pe baza experienței acumulate în mai mulți ani de văzut sute și sute de filme în cele mai diverse săli de cinema, din țară și străinătate – de la IMAX și multiplexuri la cinematecă sau spații improvizate, trecând prin ponositele cinematografe de stat -, și în proiecții cu săli neîncăpătoare sau doar cu doi spectatori, la vizionări de presă sau de festival.

1. NU veni neinformat! Chiar dacă nu ești cinefil înflăcărat sau nu citești cronici, ar fi totuși indicat să cauți minime informații despre filmul la care ajungi și despre regizor. Dacă ești o persoană cu sensibilități și vederi conservatoare (despre viață sau cinema), eviți astfel să ieși din sală dacă ai nimerit la vreun film teribil de David Cronenberg, Lars von Trier, Florin Piersic Jr. sau, Doamne ferește, Ulrich Seidl. La fel poți ocoli și filmele insuportabil de proaste.

2. NU întârzia! Nu doar că deranjezi o bună parte din sală în căutarea locului și luarea lui în stăpânire, bâjbâind printre scaune, dar e una dintre cele mai neinspirate dovezi de lipsă de respect față de autorul filmului. Cum ar fi să începi un roman de la pagina 20? Întârziind, nu doar că pierzi informații esențiale despre film, dar gândește-te că regizorul a petrecut zile, săptămâni sau luni în a gândi cel mai potrivit început, cel care dă tonul filmului și te introduce în ritmul și atmosfera sa.

3. NU vorbi! Este regula încălcată cel mai des. De ce să vorbești non-stop, cu frecvențe diferite ale volumului, cu cel de lângă tine, când mai bine urmărești cu atenție toate detaliile de pe ecran și discuți după, la o bere sau pe drumul spre casă? Sunt atâtea nuanțe de observat în fiecare cadru și în fiecare schimb de replici. Or fi sunetele filmului puternice, dar poți fi sigur că cei din stânga, dreapta, fața și spatele tău te aud. Iar biletul a avut același preț și pentru ei.

4. NU-ți lăsa telefonul să sune! Asigură-te că ți-ai pus telefonul pe silențios. Nu e prea inspirat să sune în timp ce personajul de pe ecran e pe punctul de a se sinucide. Și telefonul sună și sună, iar tu nu îl găsești prin geantă sau buzunare.

5. NU răspunde la telefon! Ți-ai pus sau nu telefonul pe silențios, iar la un moment dat te sună cineva. Nu răspunde! „Nu pot vorbi. Sunt la film” – se aude frecvent. Se pare, totuși, că ai putut vorbi, dacă ai luat apelul. Uneori continuă: „Trec eu pe la piață și iau. Pa, te pup”. Poți răspunde, discret, prin sms.

Sau, dacă știi că e ceva urgent, încearcă să-ți găsești loc la marginea rândului, pentru a ieși la nevoie. Nu uita și că lumina ecranelor tot mai mari ale telefoanelor îi deranjează pe cei de lângă tine, atunci când verifici câte like-uri a primit ultima ta poză pe Facebook, plictisit fiind de cadrele prea lungi ale filmului.

6. NU foșni pungi! Poate ți-ai adus ceva „de ronțăit” cu tine, pentru că nu îți plac floricelele de porumb sau pentru că cinematograful la care ai venit nu vinde așa ceva (gândește-te că poate nu vinde și pentru că are alt tip de filme decât cele de mall). Ideal ar fi să n-o faci, dar dacă totuși ai făcut-o, nu foșnăi la nesfârșit pungile pe care le ai cu tine. Fii discret și cu grijă sau pregătește-ți-le de dinainte de a începe proiecția. Și atenție la ce arome emană!

film

7. NU adormi! Dacă ești, în mod excepțional, amețit sau, destul de frecvent, foarte obosit, încearcă o altă zi de mers la film. Ai putea adormi. Îți irosești banii pe bilet (fotoliul de cinema nu e la fel de confortabil ca cel de acasă) și, pe deasupra, riști să sforăi și să te trezești cu o sală care râde, fără ca filmul să fie comedie.

8. NU râde aiurea! Poate că gusturile în materie de simț al umorului nu se discută și fiecare e liber să râdă la ce i se pare amuzant, însă chiar sunt filme și cineaști care urmăresc să ia spectatorul complice la comicul subtil și discret pe care îl propun și nu îi cer să râdă în hohote nejustificate. Cele mai aberante sunt râsetele zgomotoase când pe ecran se derulează drame, reflex pavlovian al orelor petrecute în fața produselor ieftine de televiziune.

gunoi

9. NU lăsa gunoaie! La final, nu-ți lăsa pungile și sticlele goale și floricelele de porumb căzute printre scaune. E foarte ușor să le strângi. Coșurile de gunoi sunt imediat la ieșire.

10. NU ezita să-ți ceri drepturile! Poate că proiecția a avut probleme tehnice care au afectat vizionarea. Poate că sala nu a fost suficient încălzită sau, dimpotrivă, a fost sufocantă. Poate că s-au aprins luminile înainte ca filmul să se termine și să înceapă genericul de final. Nu ezita să le semnalezi celor de la cinematograf astfel de cazuri, în timpul proiecției sau la sfârșit. Filmele nu pot fi văzute oricum.



29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.