Gigolo de ocazie. Între frații Coen și Woody Allen
https://www.ziarulmetropolis.ro/gigolo-de-ocazie-intre-fratii-coen-si-woody-allen/

CRONICĂ DE FILM Cel mai recent film al lui John Turturro în calitate de regizor şi de actor în rol principal, „Fading Gigolo“/„Gigolo de ocazie“, este asemeni stilului de interpretare al realizatorului său: combinaţie în doze mici de umor, gravitate şi o stranie buimăceală.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 mai 2014

Cunoscut mai ales ca actor, postură în care alternează filmele de autor cu superproducțiile, John Turturro se aventurează o dată la câțiva ani și în regie, impulsionat, probabil, de succesul primul său lungmetraj, „Mac” (1992), premiat pentru debut tocmai la Cannes, și influențat de regizorii cu care a lucrat, mai ales de frații Coen.

Cea mai recentă realizare a sa în această calitate este „Fading Gigolo“/„Gigolo de ocazie“, lansat în 2013 şi ajuns acum, neaşteptat, în cinematografele din România, deşi nu are în spate nici măcar un mare festival sau un premiu care să-i ridice şansele la un public mai numeros.

Cu atât mai bine. Eliberat de etichete extra-artistice prestabilite, filmul își poate etala, spre judecată, eventualele virtuți, care ar putea porni de la eclectica distribuție formată din însuși regizorul-scenarist în rolul protagonistului, plus Woody Allen, Vanessa Paradis, Sharon Stone sau Sofia Vergara, dintre cei mai cunoscuți.

Turturro mizează pe un antagonism narativ surprinzător de simplu, dar eficient în a conduce spre o comedie sentimentală agreabilă, chiar dacă fără strălucire, asezonată cu niscaiva comentarii ironice cu ținte sociale, religioase sau din zona moravurilor, care pot atinge sensibilități.

Florarul şi librarul

Trecut de 50 de ani, Fioravante (Turturro) este un florar singur, taciturn și îndatorat. El ajunge să-și împartă existența între afecțiunea pentru văduva unui fost rabin din Brooklyn, Avigal (Vanessa Paradis) – pe care o dezvirginează sentimental, deși e bine păzită de ultraordodocșii coreligionari -, partide de sex, ca gigolo mai degrabă indolent, cu femei din upper class-ul newyorkez – din care se remarcă provocatoarele Dr. Parker (Sharone Stone) și Selima (Sofia Vergara) -, și prietenul și peștele său de ocazie, Murray (Woody Allen), alias Dan Bango sau Papa Mo, librar falimentar și cap al unei familii cu patru copii afroamericani.

Aparentul ghiveci narativ, care se leagă totuși într-un amestec (indecis) de comic, absurd și gravitate, evită stridențele, nu și o anumită pretențiozitate și unele clișee, în special în psihologia (rudimentară și unidirecționată a) personajelor.

Turturro își ține filmul în apropierea unei melancolii camuflate într-un comic cu înclinații coeniene și woodyalleniene, ajutat și de prezența inconfundabilei mărci Woody Allen, care reia o parte din eternul intelectual deopotrivă frivol și prăpăstios al filmelor sale.

La fel ca masca generică a lui Turturro de personaj deopotrivă impasibil și expresiv, comic și serios, „Gigolo de ocazie”, oricât de catchy la suprafață, are dificultăți în a dezvălui eventuale „jocuri secunde”.

Asta și pentru că îi lipsește impulsul de a trece de un prim nivel al semnificațiilor – respectabil și plăcut, însă insuficient și perisabil – sau de a rămâne exclusiv o farsă obraznică, așa cum se arată pe alocuri.

Distribuit de RO Image și PROROM, „Gigolo de ocazie” poate fi văzut de vineri, 2 mai, în cinema

INFO

Fading Gigolo/Gigolo de ocazie, SUA, 2013

Scenariul și regia: John Turturo

Distribuția: John Turturo, Woody Allen, Vanessa Paradis, Sharon Stone, Sofia Vergara

Rating: ●●●○○

Foto din Gigolo de ocazie – capturi film



12
/07
/20

CRONICĂ DE FILM Prezent anul trecut în mai multe festivaluri și disponibil acum în România pe platforma MUBI, „Ne croyez surtout pas que je hurle” („Just Don't Think I'll Scream”, 2019), debutul regizorului francez Frank Beauvais, este un excelent documentar eseu, potrivit și pentru perioada bizară pe care o trăim.

11
/07
/20

Presa franceză laudă Malmkrog, noua peliculă semnată de Cristi Puiu: „Regizorul ne dăruiește un film unic și curajos”, „o adevărată lecție de punere în scenă”.

10
/07
/20

De vineri, 10 iulie, timp de zece zile, cele mai recente documentare de mediu, din 14 țări, vor fi difuzate gratuit, în premieră națională, pe online.pelicam.ro, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, desfășurată exclusiv online.

10
/07
/20

Joi, 16 iulie, de la ora 21.00, în grădina Rezidenței BRD Scena9 (Str. I.L. Caragiale 32), va fi proiectat filmul artistic senegalez „Black Girl”, regizat și scris de Ousmane Sembène, în cadrul programului de proiecții de film în aer liber CINEVARA.

07
/07
/20

PREVIEW Două cinecluburi în aer liber - F-SIDES şi CINEVARA - le oferă cinefililor din Bucureşti şansa să vadă filme realizate de femei şi filme din patrimoniul cinematografiei.

07
/07
/20

Mai bogată ca niciodată în premiere, selecția de filme românești de la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania cuprinde un număr record de 21 de lungmetraje și 16 scurtmetraje, care vor fi proiectate, în prezența realizatorilor, între 31 iulie și 9 august, la Cluj-Napoca.

05
/07
/20

CRONICĂ DE FILM Scris și regizat de Nicolas Bedos, „La Belle Époque” (2019), prezentat anul trecut la Cannes în afara competiției și programat să deschidă ediția amânată din acest a TIFF-ului clujean, este o comedie tipic franceză cu vedete. Eternul subiect al cuplurilor în criză este ambalat puțin diferit, însă fără nimic memorabil.

04
/07
/20

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacole de improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber.

01
/07
/20

O incursiune în lumea lui Ingmar Bergman, creionată de scriitoarea norvegiană Linn Ullmann, fiica regizorului, în romanul „Neliniște”, publicat în 2015 și apărut recent și în limba română, la Editura Polirom.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

Pagina 1 din 26412345...102030...Ultima »