„Gloria” unei fapte bune (și decăderea ei), din 26 ianuarie în cinematografe
https://www.ziarulmetropolis.ro/gloria-unei-fapte-bune-si-decaderea-ei-din-26-ianuarie-in-cinematografe/

A fost întotdeauna dificil să fii o persoană onestă, morală într-o lume coruptă şi, aşa cum demonstrează „Gloria” este şi din ce în ce mai ridicol. Această nouă realizare a cinematografiei bulgare, regizată de Kristina Grozeva şi Petar Valchanov pe baza unui scenariu scris alături de Decho Taralezhkov, este filmul câştigător al Menţiunii speciale a Juriului în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania, 2017. „Gloria” va ajunge în cinematografele din România începând cu 26 ianuarie, fiind distribuit de Transilvania Film.

Un articol de Petre Ivan|17 ianuarie 2018

Când Tsanko Petrov (Stefan Denolyubov), un muncitor la căile ferate, găseşte milioane de leva pe şine, ia decizia să predea întreaga sumă poliţiei. Statul îl recompensează cu un ceas de mână, doar că acesta se strică numaidecât.

În acelaşi timp, Julia Staikova (Margita Gosheva), şefa departamentului de PR din Ministerul Transporturilor, îi pierde vechiul ceas. Astfel începe lupta disperată a lui Petrov de a-şi recupera ceasul, dar şi demnitatea.GLORIA

“Gloria” este o traducere exacta pentru marca ceasului rusesc Slava, deși titlul este menit să rezoneze dincolo de ceasul iubit. Importanța titlului este un element cheie în film, deoarece ceasurile multiple – biologice și temporale – sunt inevitabil prezente din momentul deschiderii, când o voce anunță timpul ținând cont și de secunde.

Lucrând într-o gară, Tsanko Petrov (Stefan Denolyubov) se asigură că ceasul său este exact, dar și ascultă cu o jumătate de ureche la televizor un raport despre corupția guvernului. Aceste două teme, a timpului și a corupției, stau la baza filmului “Gloria” și radiază spre o concluzie obscură.

“Din punct de vedere vizual, “Gloria” găsește un fel de realism omniprezent care ar putea să reamintească anumitor spectatori că Bulgaria și România împart ocazional mai mult decât o graniță geografică.

Valchanov, prin montajul filmului, știe cum să obțină efectul maxim prin alinierea secvențelor într-un mod deosebit, iar finalul plin de suspans, însoțit de o melodie de jazz deliberat de incongruentă, este o lecție în trepidarea subevaluată în afara camerei.” declară Jay Weissberg în cronica sa de pe Variety.

După premiera din cadrul Festivalului de Film de la Locarno, filmul Gloria” a câștigat imediat o mare parte din public pentru modul inedit prin care expune tema corupției, o temă des discutată în ultimul timp, în majoritatea societăților.

Prezența filmului în cadrul competiției festivalului de la Locarno, 2016, a fost recompensată cu Premiul “Don Quijote” (mențiune specială). Această distincție a fost completată cu numeroase alte premii, printre care și Mențiunea specială a Juriului în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania, 2017.

„Gloriava fi distribuit în cinematografele din România din 26 ianuarie, de Transilvania Film.

Foto: Gloria – facebook

11
/02
/21

„Les traducteurs” (2019), în regia lui Régis Roinsard, a intrat în cinematografele de la noi din 5 februarie, distribuit de Independența Film. Un lungmetraj captivant, care țese o adevărată enigmă în jurul unui bestseller, fentându-și spectatorul la fiecare pas.

10
/02
/21

Luni, 8 februarie, de la ora 18:00, pe pagina de Facebook a Festivalului Internațional Film O'Clock a putut fi urmărită conferința de presă care a anunțat selecția oficială de scurtmetraje din competiția festivalului. Cele 15 titluri au fost prezentate de Mirona Radu, fondator și director de festival, delegat pentru România, Ioanna Kryona, delegat pentru Grecia, Andrew Mohsen, delegat pentru Egipt și au fost urmate de o discuție cu criticul de film Cristi Mărculescu.

09
/02
/21

Întâlnirea lui Cioran cu Camus, care a avut loc chiar înainte ca filozoful plecat din România să debuteze în Franţa, l-a marcat profund pe autorul lui „Précis de décomposition”. Îndemnul intelectualului francez de a intra în „circulaţia ideilor” l-a umilit pe Cioran: „Îmi dădea mie lecţii. Avea o cultură de învăţător”.

08
/02
/21

CARTEA DE CINEMA În septembrie 1939, Franţa trebuia să găzduiască la Cannes, cu sprijinul SUA, un mare festival de film, o alternativă la Mostra de la Veneţia, din Italia fascistă. Izbucnirea războiului opreşte planul în ultimul moment. O carte a unui istoric francez, apărută şi în limba română, reconstituie această poveste fascinantă.

08
/02
/21

”Another Round / Încă un rând”, cel mai recent film în regia lui Thomas Vinterberg cu Mads Mikkelsen în rolul principal a fost nominalizat astăzi la categoria ”Cel mai bun film într-o limbă străină” la cea de 78-a ediție a Globurilor de Aur, care va avea loc anul acesta pe 28 februarie, într-o variantă online transmisă în direct, simultan din New York și Los Angeles.

05
/02
/21

CARTE DE CINEMA În 2020 s-au implinit 100 de ani de la premiera primului film românesc de animaţie. Prilej pentru apariţia unui volum care analizează evoluţia acestui gen pe parcursul unui secol, „Istoria filmului românesc de animaţie – 1920-2020”, scris de criticul Dana Duma.

02
/02
/21

Film O'Clock International Festival a apărut ca un parteneriat între țări care împărtășesc același fus orar și dragostea pentru cinema, ce își propune să fie mai mult decât un festival de film – o adevărată mișcare culturală ce folosește ca mijloace meridianul și fusul orar pentru a transforma Terra într-o citadelă cinematografică.

01
/02
/21

CARTEA DE CINEMA Proaspăt apărută la Editura Polirom, „Cinema în RSR. Conformism şi disidenţă în industria ceauşistă de film” este o provocatoare carte a istoricului Bogdan Jitea. O analiză a mecanismelor de control şi propagandă, dar şi a câtorva forme de rezistenţă în cinematografia din perioada lui Ceauşescu.

29
/01
/21

Cu o poveste inspirată din fapte reale și o distribuție excepțională, în care se regăsesc Olga Kurylenko, Lambert Wilson și Eduardo Noriega, Traducătorii/ Les traducteurs, un thriller franțuzesc plin de suspans și empatie, regizat de Régis Roinsard și distribuit de Independența Film, va avea premiera în câteva dintre cinematografele din România funcționale în această perioadă începând cu 5 februarie.

25
/01
/21

CARTE DE CINEMA Diversele evoluţii ale tehnologiei audiovizuale din ultimii ani au adus o formă inedită de comentariu despre cinema – eseul-video. Criticul Irina Trocan i-a dedicat o substanţială carte, „Audiovizualul în opoziţie” (2020), în care discută de asemenea şi cinema-ul eseu.