Golem deschide stagiunea de la Iaşi
https://www.ziarulmetropolis.ro/golem-deschide-stagiunea-de-la-iasi/

Pe 5 octombrie, ora 19.00, la Sala Mare, Teatrul Naţional Iaşi va deschide stagiunea cu premiera spectacolului Golem.

Un articol de Andrada Văsii|1 octombrie 2013

Pe 5 octombrie, de la ora 19.00, la Sala Mare, Teatrul Naţional Iaşi va deschide stagiunea cu premiera spectacolului Golem, în regia lui Alexander Hausvater.

Săptămâna viitoare, pe lângă Golem, alte două premiere îşi aşteaptă publicul: pe 10 octombrie, de la ora 19.00, la Teatru CUB – „Hamletmachine“ de Heiner Müller –  Giorgos Zamboulakis (regie),  Thanos  Vovolis (scenografie), Şerban Ursachi(muzică), iar pe 11 octombrie, de la ora 19.30, la Uzina cu Teatru – „Iarna“ de Evgheni Grişkoveţ.

Povestea Golemului este legată de cea a  rabinului care îl creează şi care decide să se răzvrătească împotriva lui Dumnezeu, a credinţei lui, a destinului şi a lumii întregi. Decide că nu mai vrea un destin de victimă şi atunci devine rivalul lui Dumnezeu  şi intră în competiţie directă cu divinitatea.

Golem prinde viaţă la Iași

Făcând asta, el transcende orice limită umană  şi religioasă şi ajunge să insufle viaţă unei creaturi care să fie o proiecţie a sa, în stare să schimbe lucrurile. Odată prins în joc, rabinul va fi opusul operei sale.

Spectacolul Golem este unul eclectic, dar care se desparte de realism.

Golem

Scenă din spectacolul Golem, de la Teatrul Naţional Iaşi

S-a luat drept sursă un mit care nu se poate rezuma într-un stil de joc sau într-un stil de spectacol. Această poveste  a trebuit tradusă în imagini cu care omul modern să se poată asocia.

Chiar dacă textul de bază, cel al lui Leivick, se raportează la estetica expresionistă, Alexander Hausvater a declarat că se gândește doar la momentul scrierii lui nu şi la înfăţişările pe care le poate lua mai târziu. Vedem povestea în forme diferite şi mai ales în formele tribale ale unei comunităţi închise, supuse cauzalităţii istorice, povestea intitulată Golem.  

Distribuția spectacolului Golem este alcătuită din: Doru Aftanasiu, Emil Coșeru, Petronela Grigorescu, Andreea Boboc, Cosmin Maxim,  Doina Deleanu, Daniel Busuioc, Dumitru Năstruşnicu, Ionuţ Cornilă, Irina Răduţu Codreanu, Horia Veriveş, Cosmin Panaite, Andrei Grigore Sava, Alina Mândru, Codrin Dănilă, Diana Roman, Radu Homiceanu și Ana Hegyi.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriți-ne și pe Facebook

Foto credit: Teatrul Național Iași, spectacolul Golem

 

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.