Gura de oxigen teatral de la Buzău
https://www.ziarulmetropolis.ro/gura-de-oxigen-teatral-de-la-buzau/

E o oarecare dulceaţă, o oarecare naivitate frumoasă a publicului care răspunde cu deschidere şi sinceritate la magia teatrului, aici, la Festivalul Buzău / Iubeşte / Teatru. Un public înfometat de un act artistic de calitate, care are şansa, la acest festival, să vadă producţii bune şi foarte bune, din Bucureşti şi din ţară.

Un articol de Dan Boicea|11 iunie 2022

Și selecția le răsplătește din plin așteptările, gusturile și deschiderea. Festivalul, care se desfășoară până la 18 iunie, pe scena Teatrului „George Ciprian“ din Buzău, a debutat cu spectacolul „Nepotul meu, Veniamin“, coproducție a Teatrului Evreiesc de Stat și a Teatrului de Comedie din București. O alegere potrivită pentru descătușarea aplauzelor, pentru că rar poți vedea o foame atât de mare din partea publicului, de a aplauda, aproape la finalul fiecărei scene. Un semn de imensă poftă de teatru, de actori, de evadare, de poveste, și un mare semnal pentru cine vrea să îl recepționeze, că este atâta nevoie de evenimente închegate, de structuri solide care să reziste, care să evolueze, care să construiască punți între actul artistic și spectator.

Și ce gură de oxigen pentru actori… Ce încărcare de baterii, ce recuperare de energii, întâlnirea cu generozitatea unui asemenea public. Maia Morgenstern și Emilia Popescu, locomotivele spectacolului regizat de Vlad Massaci, pur și simplu au cucerit sala, și nici măcar nu e deplasat sau siropos să spui, că, da, exact asta s-a întâmplat: au cucerit inimile spectatorilor, cu o formulă de teatru ca o întoarcere la poveste și la talentul actorului, la experiența și la intuiția lui de a apăsa pedale emoționale atunci când simte vibrația sălii.

Festivalurile nu mai au bani. Se taie finanțări. Se acoperă găuri negre din buget. S-au găsit găurile negre – Shakespeare, Molière, Caragiale, au devenit prea scumpi. Educația a devenit prea scumpă. Managerii teatrelor se dau peste cap să aducă ceva care să conteze, în comunitățile lor. Și, în tot acest context, este cu atât mai lăudabil că festivalurile se întâmplă. Că se găsesc bani pentru festivaluri – că vezi cum se încheagă echipe de management, care, de la eveniment la eveniment, învață să crească calitatea acestui tip de produs cultural – festivalul de teatru. Un festival creează, pentru o săptămână, o bulă, o reprezentare a unui spațiu ideal, în care cultura este o constantă în comunitate și care nu ar trebui să fie o excepție, ci o normalitate. Voluntarii prind gustul unui asemenea concept. Publicul se obișnuiește cu calitatea. Trupele invitate își cunosc mai bine spectatorii, peste tot în țară. E o șansă întâlnirea cu ei, iar probabilitatea ca aceștia să se întoarcă în sălile de spectacol, în stagiunea normală, crește.

Festivalul Buzău / Iubește / Teatru abia a început. Selecția e ispititoare, cu spectacole bine alese. Iar sala Teatrului „George Ciprian“, cu fotoliile ei confortabile, e foarte cochetă și primitoare.

INFO

Programul Festivalului, aici.

Manifestarea are caracter competitiv, iar premiile sunt acordate de două jurii: unul alcătuit din specialiști ai artelor spectacolului: conf.prof.univ.dr. Maria Zărnescu (critic de teatru), prof.univ.dr. Ștefania Cenean (scenograf) și Horia Suru (regizor), și un juriu al publicului, ai cărui membri urmează să fie selectați prin tragere la sorți la începutul festivalului.

*

Selecția de spectacole, realizată de teatrologul Carmen Stanciu, cuprinde montări reprezentative pentru scena de teatru românească, în regia lui Vlad Massaci, Cristi Juncu, Răzvan Mazilu, Cristian Ban, Sânziana Stoican, Radu Iacoban sau Slava Sambriș. Programul festivalului reunește producții ale instituțiilor teatrale: Teatrul Evreiesc de Stat București, Teatrul UNTEATRU, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău, Teatrul „Maria Filotti” Brăila, Teatrul „Nottara” București, Teatrul de Stat Constanța, Teatrul „Toma Caragiu” Ploiești și Teatrul EXCELSIOR București.

08
/10
/13

CRONICĂ DE FILM Malavita: O familie criminală, noua joacă postmodernă a francezului americanizat Luc Besson, este un film tarantinesc ceva mai puţin sângeros şi cu un umor negru al cărui principal defect este că nu-şi testează propriile limite.

07
/10
/13

După un week-end plin, în care Ernest et Célestine a încălzit toate inimile din sală iar selecţia lui Michael Helmerhorst a pus la încercare limitele spectatorilor la The Night of the Trashbin Treasures, Animest 2013 continuă.

07
/10
/13

„Teatru", noul ciclu de producţii teatrale, premiere absolute, prezentat de Radu Beligan, va fi deschis în 7 octombrie de „Regina mamă", o dedicaţie în două părţi pentru „regina scenei româneşti" - Olga Tudorache - care îşi aniversează ziua de naştere pe 11 octombrie.

07
/10
/13

Aseară s-a încheiat cea de-a treia ediție a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj, dedicate anul acesta reputatului teatrolog George Banu. Organizat de Teatrul Național Cluj-Napoca și de Ministerul Culturii, evenimentul a cuprins spectacole de teatru semnate de Silviu Purcărete, Mihai Măniuțiu, Alexandru Dabija, Gábor Tompa, proiecții de filme, expoziții și dezbateri.

06
/10
/13

Astăzi, de la ora 19.00, muzica clasică va răsuna live la Palas Mall din Iaşi, unde Răzvan Suma, solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio România, va interpreta Brahms alături de pianistul Josu Okinena.

06
/10
/13

Sezonul premiilor Nobel 2013 debutează luni cu cel pentru medicină, iar speculaţiile abundă deja pe seama viitorilor laureaţi ai prestigiosului premiu pentru pace și literatură.