H.R. Giger, creatorul lui Alien, celebrat la TIFF 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/h-r-giger-creatorul-lui-alien-celebrat-la-tiff-2017/

Artistul elveţian H.R. Giger, maestru al realismului fantastic, va fi celebrat la cea de-a 16-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (2 – 11 iunie 2017, Cluj-Napoca), în cadrul unei retrospective. Faimos pentru design-ul creaturii extraterestre din filmul SF iconic Alien (1979), care i-a adus un premiu Oscar, Giger a creat, în 45 de ani, o colecţie impresionantă de lucrări unice.

Un articol de Petre Ivan|6 Aprilie 2017

Portretul H.R. Giger va cuprinde filme care explorează culisele creației lui, precum și două titluri din seria Alien, ambele regizate de Ridley Scott: primul, cel din 1979, și cel mai recent, Alien: Covenant (2017), care se va lansa anul acesta. Invitați speciali la TIFF vor fi regizorul Zev Deans, un pasionat al operei lui și cel care organizează un festival H.R. Giger, și Leslie Barany, fostul agent și prieten apropiat al regretatului artist.

„Opera lui H.R. Giger merită descoperită în toată splendoarea ei suprarealistă și kinky. Acest portret neconvențional, inspirat de retrospectiva pe care Muzeul de Artă și Design (MAD) din New York i-a dedicat-o în 2015, recompune personalitatea convolută și imaginarul întunecat al lui Giger printr-o serie de mediumetraje inedite, la care se adaugă primul și cel mai nou film din seria Alien, serie care l-a făcut celebru pe artistul elvețian”, spune directorul artistic TIFF, Mihai Chirilov.

H.R. Giger (1940 – 2014) s-a născut într-o familie de chimiști în Chur, Elveția, a studiat arhitectură și design industrial și și-a dezvoltat stilul unic descoperind aerografia, cu ajutorul căreia a creat peisajele biomecanice întunecate, suprarealiste, care i-au adus faima. Cea mai cunoscută carte a sa, Necronomicon (1977) l-a fascinat pe Ridley Scott, care l-a abordat pentru Alien. Filmul i-a adus un Oscar pentru efecte vizuale, trofeu acordat atât pentru creatura din film, în toate ipostazele ei, cât și pentru interiorul navei spațiale și exterioare. Artistul a mai creat obiecte pentru Poltergeist II, Species, dar și schițe pentru legendarul film niciodată realizat al lui Alejandro Jodorowsky, Dune.

Cărți, sculpturi, picturi, obiecte de design interior, filme, postere, coperte de albume – toate au fost reunite în Muzeul H.R. Giger, deschis în 1998 în Chateau Saint Germain. Faimoase sunt și „Giger bars”, baruri cu un design unic în lume, concepute de artist. Peste 20 de cărți au fost dedicate operei sale, iar muzee din Paris, New York, Praga, Frankfurt, Moscova sau Istanbul au organizat ample retrospective.

Cinefilii vor avea ocazia rară să exploreze lumea lui H.R. Giger la TIFF. Alături de cele două filme Alien, retrospectiva cuprinde două calupuri de scurtmetraje. Primul, The Collaborations of H.R. Giger, surprinde câteva dintre colaborările sale cu alți artiști: trupa Blondie, pentru albumul Koo Koo, în A New Face of Debbie Harry (1982, F.M. Murer), și pictorii Claude Sandoz și Walter Wegmüller, în Tagtraum (1973, r. J.J. Wittmer). În Swissmade 2069 (1982, r. F.M. Murer), o distopie SF realizată din perspectiva unui extraterestru, Giger își face debutul în design de costume și recuzită.

Al doilea calup îi introduce pe spectatori în culisele creației lui Giger: Behind the Scenes of H.R. Giger’s studio. În Passagen (1970, r. F.M. Murer), fascinat de mecanica erotică a strivirii cutiilor metalice la groapa de gunoi, Giger creează o serie celebră de picturi, numită Passagen. Interviuri cu prieteni, membri ai familiei, curatori și colecționari conturează un portret intim al artistului în Giger’s Necronomicon (1975, r. J.J. Wittmer), în timp ce Giger’s Alien (1979, r. Mia Bonzanigo & J.J. Wittmer) documentează vârful carierei sale – lucrul pe platourile de filmare la Alien.

Foto: H.R. Giger , tiff– tiff.ro

18
/10
/19

CRONICĂ DE FILM În documentarul „Jurnalul familiei -escu” (2018), regizorul Șerban Georgescu discută pe un ton jucăuș, ironic, ce (mai) înseamnă a fi român, la 100 de ani de la apariția României moderne, perioadă în care țara a trecut prin multe șocuri și transformări.

18
/10
/19

În Bucureşti, gala de deschidere a Les Films de Cannes à Bucarest este programată vineri, de la ora 19:00 la Cinema PRO, în prezența sărbătoritului ediţiei, Vlad Ivanov şi a cineastului Claude Lelouch.

15
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Disponibil în unele cinematografe, documentarul „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu, discută subiectul migrației românilor în străinătate din câteva unghiuri inedite.

14
/10
/19

Les Films de Cannes à Bucarest îl celebrează anul acesta pe Vlad Ivanov, care anul acesta a împlinit 50 de ani. Actorului care seduce camera cu orice rol pe care-l interpretează, festivalul i-a dedicat o secțiune numită IVANOV 50 – care include cinci dintre cele mai importante filme care îl au ca protagonist: „Sunset”, „Câini”, „La Gomera”, „Principii de viață” și „Hier”.

09
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Deşi pretinde că este un omagiu adus oamenilor care au murit în închisorile comuniste, "Între chin şi amin" (2019), al doilea lungmetraj de ficţiune al regizorului Toma Enache, nu este de fapt decât o bătaie de joc la adresa memoriei victimelor, prin kitsch-ul pe care îl etalează.

Page 1 of 25012345...102030...Last »