Hail, Caesar! Cu relaxare, despre kitsch-ul hollywoodian
https://www.ziarulmetropolis.ro/hail-hollywood/

CRONICĂ DE FILM Teribila ironie care străbate „Hail, Caesar!” (2016), noua fantezie scrisă şi regizată de Ethan & Joel Coen, este că filmul se ocupă de lumea kitsch a mainstream-ului hollywoodian al anilor `50. 

Un articol de Ionuţ Mareş|19 februarie 2016

Exact acel cinema-divertisment pentru mase care afişa tot ce poate fi mai îndepărtat de auteurism-ul special practicat încă de la începutul carierei lor de cei doi fraţi cineaşti americani.

Şi pentru ca gluma lor supremă să strălucească şi mai mult, zeflemeaua evidentă la adresa unor superproducţii de gen iremediabil desuete – realizate în decoruri de mucava – şi a celor care lucrau la ele (de la scenarişti şi regizori la actori şi producători) nu este deloc moralizatoare. Nu se simte un aer de superioritate.

Bineînţeles, spectatorul este îndemnat să râdă – mai mult interiorizat şi cu detaşare, ca la orice film al fraţilor Coen – de superficialitatea unui univers pretins artistic, dar care, în fond, nu este decât unul pur comercial-patetic şi populat de personaje prezentate caricatural, nu și cu cinism.

Singurul care scapă în bună parte de a fi persiflat este protagonistul, Eddie Mannix (Josh Brolin, foarte bun), un director-de-producţie-bun-la-toate în cadrul unui studio hollywoodian, surprins într-o zi în care este asaltat de sarcini.

Actorul mega-celebru (jucat, cu autoironie evidentă, de George Clooney) care îl interpretează pe împăratul roman Cezar într-o superproducţie camuflată despre Iisus îi este răpit de pe platou. O divă (interpretată de o Scarlett Johansson cu un accent şi gesturi delicioase) rămâne însărcinată cu un regizor străin căsătorit (Christopher Lambert) şi trebuie scăpată din această situaţie care poate periclita imaginea companiei de producţie.

Un tânăr actor (Alden Ehrenreich) specializat numai în roluri de cowboy caraghios dedicat acrobaţiilor spectaculoase pe cal este adus, la comanda directorului studioului, să joace într-un film de interior al unui regizor care se consideră un mare autor de cinema (Ralph Fiennes). Un star în devenire (Channing Tatum), care joacă rolul principal într-un musical cu marinari atent coregrafiat, pare a pune la cale ceva subversiv.

Peste toate, Eddie Mannix este curtat cu o ofertă generoasă de la o companie de armament, se străduieşte să fie un tată şi un soţ bun (deşi nu prea îi reuşeşte) şi este asaltat, pe rând, de două jurnaliste gemene (în rol dublu, inegalabila Tilda Swinton) de la publicaţii de scandal rivale.

În scenă îşi face apariţia şi un grup conspirativ de presupuşi scenarişti cu preocupări intelectuale blamabile – trimitere dulce-amăruie la una din rănile nevindecate complet ale Hollywood-ului, teribila „listă neagră” („blacklist”) din anii `40-`50, pe care erau trecuţi cei din industria filmului consideraţi ca având simpatii comuniste.

În ciuda numeroaselor ramificaţii și devieri, plotul curge coerent, fără artificii inutile sau poticneli. Imaginaţia fraţilor Coen este suficient de vie pentru a livra în continuare momente satisfăcător de surprinzătoare şi de comice.

În ciuda înșelătorului ambalaj colorat de divertisment, avem de-a face totuși cu un film de autor, străbătut, pe sub umorul de la suprafață, de un sentiment de profundă și sinceră afecțiune față de cinema.

Frații Coen oferă o satiră la adresa Hollywood-ului de odinioară, îmblânzită însă de o duioșie zglobie.

„Hail, Caesar!” a intrat de vineri în cinematografele din România, fiind distribuit de Ro Image 2000.

INFO

Hail, Caesar!, SUA-Marea Britanie, 2016

Scenariul şi Regia: Ethan & Joel Coen

Distribuţie: Josh Brolin, George Clooney, Scarlett Johansson, Alden Ehrenreich, Channing Tatum, Ralph Fiennes, Tilda Swinton

Rating: ●●●●○



19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.

15
/10
/20

PREVIEW Două filme realizate de regizori consacrați și două debuturi pot fi văzute online, gratuit, pe platforma TIFF Unlimited, între 16 şi 22 octombrie, în cadrul CinePOLSKA. Mirela Lazăr, coordonatoarea CinePOLSKA din partea Institutului Polonez, vorbește într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre selecție și ediția specială din acest an.

15
/10
/20

Ediția #15 a eXplore festival - Bucharest International Dance and Performace festival se va desfășura anul acesta între 16 și 25 octombrie la Muzeul Național al Literaturii Române, WASP Working Art Space and Production, Muzeul Municipiului București: Muzeul Theodor Aman, Colecţia de artă Ligia şi Pompiliu Macovei, Palatul Suţu, online, pe eXplore festival și WASP Working Art Space and Production dar și on-air, pe Radio Guerrilla.

13
/10
/20

O adaptare fermecătoare a nuvelei pentru copii scrise și ilustrate de artistul Italian Dino Buzatti în 1945, „Vestita invazie a urșilor în Sicilia/ The Bears’ Famous Invasion of Sicily” (r. Lorenzo Mattotti) se vede pentru prima dată în România în deschiderea celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest.

09
/10
/20

Cel mai nou film semnat de Marian Crișan, BERLINER, a fost distins cu Premiul ‘Keen Eye’ - Russian Cinema Club Federation la cea de-a 42-a ediție a Festivalului Internațional de film de la Moscova (MIFF) care a avut loc între 1 și 8 octombrie.

08
/10
/20

La aniversarea a 100 de ani de la premiera pe marele ecran a primului film românesc de animație, Festivalul Internațional de Film de Animație Animest organizează, în perioada 9-15 noiembrie, o amplă retrospectivă dedicată celor mai importante momente din istoria cinematografiei animate autohtone.

07
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Babyteeth” (2019), debutul în cinema al regizoarei australiene Shannon Murphy, are o premisă care poate stârni scepticism: o fată bolnavă de cancer, ai cărei părinţi au o relaţie în criză, se îndrăgosteşte de un traficant de droguri ceva mai mare. Însă regia nu doar că salvează scenariul, dar îl transformă într-un film proaspăt.

Pagina 1 din 27212345...102030...Ultima »