HAMLET – In Memoriam Vlad Mugur, la TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/hamlet-in-memoriam-vlad-mugur-la-tvr-2/

Casa de Producţie TVR îi invită pe iubitorii teatrului să fie parte a proiectului Shakespeare 400, pe intreaga durata a anului 2016. Hamlet, cel de-al şaptelea spectacol – in memoriam Vlad Mugur, va putea fi văzut luni, 25 iunie, la TVR 2, de la ora 19.20.

Un articol de Petre Ivan|18 iunie 2016

Anul acesta comemorăm 400 de ani de la moartea unuia dintre cei mai cunoscuți creatori ai tuturor timpurilor, William Shakespeare. A scris, a jucat, a împuns vremurile cu un ochi sardonic, a vorbit despre iubire și moarte cu egală tandrețe, a lăsat lumii creații pe care, și astăzi, le descoperim strălucind diferit de la o clipă la alta, așa cum doar diamantele o fac.

Hamlet este cel de-al șaptelea sepectacol al proiectului Shakespeare 400 și este IN MEMORIAM Vlad Mugur (22 iunie 1927 – 22 iulie 2001) – montare a Teatrului Național Cluj.

Prima oară, în 1958, când Vlad Mugur a regizat primul Hamlet de după cel de-al Doilea Război Mondial, chiar în acel Teatru Naţional din Craiova, în care, în 1925, cu Ion Manolescu în rolul principal, a fost pus în scenă textul integral.

Mugur l-a distribuit în rolul prinţului danez pe Gheorghe Cozorici care, treizeci de ani mai târziu, îşi amintea că a întruchipat un Hamlet dârz şi hotărât, care părea indecis doar în clipa în care era nevoit să facă deosebirea între limita subtilă dintre bine şi rău, dar nu şi atunci când trebuia să acţioneze.

În perioada aceasta însă, critica de teatru nu mai zăbovea asupra esenţei artistice a actorilor, fiind preocupată să-i cânte în strună Partidului şi să redea întru totul ideologia sa.

Unul dintre cronicari, de pildă, e de părere că viziunea lui Mugur e extrem de „formală”, pentru că Hamlet al lui e puternic influenţat de Lawrence Oliver; în plus, e mult prea preocupat de mişcarea scenică, în loc să se concentreze pe conflictele sociale. E mai greu să reconstruieşti piesa, bazându-te pe astfel de argumente.

A doua punere în scenă a avut loc treisprezece ani mai târziu – şi, din păcate, nu degeaba a fost Vlad Mugur superstiţios.

În zadar decurgeau fără probleme repetiţiile în 1971, la Teatrul Naţional din Cluj. Aşa-numita revoluţie culturală ceauşistă a intervenit, ordonând suspendarea muncii artiştilor, astfel că Vlad Mugur s-a văzut nevoit să părăsească ţara şi să emigreze împreună cu „Ophelia” lui, Magda Stief.

Regizorul reuşeşte să-şi îndeplinească visul abia după treizeci de ani, şi moare la exact o lună după premieră, de parcă ar fi spus tot ce-a avut de spus. E o poveste tristă şi extraordinar de frumoasă, la fel de frumoasă ca opera lui Mugur, e un joc straniu cu piesa, în care nu actorii o joacă, ci piesa se joacă cu ei.

HamletDupă dispariţia maestrului, testamentul său artistic e transmis mai departe: în Săptămâna Comemorativă dedicată lui Vlad Mugur (…) ba mai mult, spectacolul revoluţionar al lui Mugur induce apariţia unei serii de particularităţi în lumea teatrului.

I-am putea atribui o valoare simbolică faptului că, la fel ca în Ungaria, unde Claudiuşii anilor ’90 sunt jucaţi de Hamleţii anilor ’80, în secolul al 21-lea, se petrece acelaşi lucru şi cu „regele” din piesa regizată de László Bocsárdi, reprezentată la începutul anului 2009 la Bucureşti.

Trebuie menţionat faptul că, doar cu opt ani înainte, Sorin Leoveanu a fost cel care a intrepretat rolul principal aproape extravagant, ba chiar morbid, al ultimei piese regizate de Vlad Mugur (care dă dovadă de o viziune tipică sfârşitului de secol, simptomatică pentru moralitatea unei lumi iraţionale) – şi asta cu foarte puţin înainte de 11 septembrie.

Deja Claudiusul Teatrului Metropolis e om instinctelor, omul imoral al prezentului, care n-are cum să-l înţeleagă pe intelectualul moralizator.

„Omul poartă în sine raiul şi iadul. Pariul Divinităţii cu Lucifer s-a făcut în aceşti termeni. Cea mai simplă logică binară ne anunţă cu repeziciune CONFLICTUL.

Conflictul interior, între sine şi sine, între sine şi Sinele  Universal şi între sinele propriu şi sinele celorlalţi. NELINIŞTEA SINELUI.” – scrie Hamletul craiovean al lui Tompa Gábor, regretatul Adrian Pintea, în eseul său intitulat Hamlet sau actorul lucid….”

Fragmente din „Pentru prefaţa cărţii în limba română” – Darvay Nagy Adrienne: CADRELE EPOCII – HAMLET LA CUMPĂNA MILENIULUI, Editura Holnap, Budapesta 2006.

***

Spectacol a fost preluat de la Festivalul Internațional de Teatru de la Craiova.

Traducerea și adaptarea Roxana Croitoru. În distribuție: Sorin Leoveanu, Luiza Cocora, Bogdán Zsolt, Elena Ivanca, Anton Tauf. Regia TV: Silviu Jicman. Redactor: Ioana Prodan. Scenografia: Helmut Stürmer. Costume: Lia Manţoc. Regia artistică: Vlad Mugur.

Program difuzare:

TVR 2 – luni, iunie, de ora 19.20

TVR 3   – sâmbată, 25 iunie, de la ora 20.00 și duminică, 26 iunie, de la ora 7.40

TVR MOLDOVA –  sâmbată, 25 iunie, de la ora 16.35

TVR Internațional – duminică, 26 iunie, de la ora 17.30

Foto: HAMLET – In Memoriam Vlad Mugur – NICU CHERCIU,  Aniversare Vlad Mugur la 74 de ani (Vlad Mugur a murit la München, într-o zi de 22 iulie)

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.