Hamlet, legendarul spectacol cu Adrian Pintea, la TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/hamlet-legendarul-spectacol-cu-adrian-pintea-la-tvr-2/

La 450 de ani de la naşterea lui William Shakespeare, TVR 2 difuzează spectacolul „Hamlet“, sub direcţia de scenă a lui Tompa Gabor, cu Adrian Pintea într-un rol antologic.

Un articol de Petre Ivan|23 aprilie 2014

„A fi sau a nu fi?” – o întrebare devenită dicton, o piesă emblematică, o montare unică şi un moment istoric: 450 de ani de la naşterea lui William Shakespeare (n. 23 aprilie 1564 – d. 23 aprilie 1616). Televiziunea Română, prin Casa de Producţie TVR, a programat la TVR 2, în preajma acestei aniversări, ecranizarea celebrei piese a „marelui Will” – Hamlet.

Telespectatorii vor putea urmări luni, 28 aprilie, la TVR 2 binecunoscuta tragedie shakespeareiană sub direcţia de scenă a lui Tompa Gabor, un spectacol preluat de la Teatrul Naţional din Craiova (din Arhiva de Aur a Televiziunii Române, premiera tv: 1998).

Spectacolul este difuzat în trei părţi, astfel: partea I de la ora 20.10, partea a II-a de la ora 23.10 (după “Ora de Ştiri”) şi partea a III-a după miezul nopţii, de la ora 00.25.

Hamlet. O distribuţie de elită

Tragica poveste a tânărului Hamlet, prinţul Danemarcei, dornic de răzbunare pentru moartea tatălui său, este interpretată de actorii Adrian Pintea (în rolul lui Hamlet), Mihai Constantin, Ilie Gheorghe, Valeriu Dogaru, Adrian Andone, Angel Rababoc, Tudorel Petrescu, Nataşa Raab, Valentin Mihali, Valer Dellakeza, Mirela Cioabă, Marian Râlea, Constantin Cicort, Vasile Cosma, Oana Pellea, Marcel Iureş, Ozana Oancea.

HAMLET Adrian Pintea

Adrian Pintea, în rolul lui Hamlet, pe scena Naţionalului craiovean

Această montare a piesei “Hamlet” a fost numită “Cel mai bun spectacol al anului 1996”, distincţie acordată de Secţia Română a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru din România (AICT).

De asemenea, Adrian Pintea şi Mihai Constantin au primit premiul pentru cea mai bună interpretare masculină, acordat de către AICT.

Telespectatorii pot afla detalii despre istoria acestui spectacol din interviul acordat de către maestrul Tompa Gabor, care a primit pentru acest spectacol premiul pentru regie la Gala Premiilor UNITER, stagiunea 1996-1997.

Tompa Gabor – 95% din spectacolele shakespeareiene sunt plictisitoare

TVR: Cum aţi construit atunci, în anii ’90, lumea lui Hamlet?

Tompa Gabor: Spectacolul de la Craiova a dorit să fie o meditaţie asupra rostului teatrului şi implicit al regiei de teatru. De aceea, m-a interesat povestea lui Hamlet-regizorul, care descoperă la un moment dat că teatrul este singurul mijloc de a afla adevărul şi de a demasca tirania.

Spectacolul pe care-l pune el în scenă este unul revoluţionar: vizionându-l, o lume întreagă află pentru prima oară ce s-a întâmplat în ţară… Iar regele, un „actor” desăvârşit în alte împrejurări, nu se poate sustrage de sub efectul lui, recunoscându-şi astfel crima.

De aceea, importanţa „spectacolului în spectacol” este una vitală: el trebuie să fie de o forţă percutantă, ca să-şi poată atinge scopul. Este vorba despre un labirint de oglinzi teatrale, în care, la un moment dat, regele urmăreşte piesa, Hamlet urmăreşte piesa, publicul şi reacţiile regelui, iar noi privim în acelaşi timp spectacolul în care Hamlet îşi urmăreşte piesa şi publicul ei…

Teatrul trebuie să arate în orice împrejurări timpul real…

Este Shakespeare un autor dificil de pus în scenă?

Dacă textele dramatice s-ar realiza singure pe scenă şi un text dramatic bun ar fi garanţia spectacolului de valoare, atunci toate spectacolele cu piesele lui Shakespeare ar trebui să fie extraordinare…

Or, realitatea este că 95% din spectacolele shakespeareiene sunt plictisitoare – adevărate exemple ale „teatrului mortal”.

HAMLET

Imagine din spectacolul „Hamlet“, regizat de Tompa Gabor

De aceea, punerea în scenă a oricărei piese de Shakespeare este o provocare şi totodată asumarea unui risc: numai o concepţie de spectacol puternică, izvorâtă din spiritul textului, dar ancorată în realitatea lumii contemporane, poate avea şanse de izbândă. Cu riscul eşecului, bineînţeles…

Cum a decurs colaborarea cu actorii din distribuţie?

Procesul repetiţiilor cu Hamlet-ul de la Craiova rămâne pentru mine un moment de neuitat în viaţa şi cariera mea.

Am lucrat cu actori de excepţie, care îmi erau şi prieteni apropiaţi, speciali, de o viaţă: cu regretatul Adrian Pintea, care avea o sensibilitate şi o inteligenţă ieşite din comun, un mod unic de a înţelege şi a reda un text de natură filosofico-poetică; cu Oana Pellea şi cu Mihai Constantin, de care mă leagă o prietenie veşnică şi cu care am colaborat cu puţin înaintea aventurii shakespeareiene într-un spectacol Woyzeck la Teatrul Bulandra.

Ceea ce a făcut miza şi tensiunea spectacolului a fost faptul că toţi patru ne pierduserăm taţii – tatăl meu ne-a părăsit chiar după începerea repetițiilor.

În aer plutea moartea, dar duhul lor veghea deasupra noastră.

Clipele petrecute împreună cu ei rămân memorabile, cutremurătoare. Lor li s-au adăugat talentaţii actori de la Naţionalul craiovean – Valer Dellakeza, Ilie Gheorghe, Valeriu Dogaru, Ozana Oancea, Anghel Rababoc, Ion Colan, Mirela Cioabă, Valentin Mihali, Nataşa Raab, Adrian Andone, Tudorel Petrescu, Constantin Cicort şi alţii.

Mai târziu a venit şi Marian Râlea… A fost o perioadă plină de sens…

Care au fost provocările şi împlinirile acestui proiect devenit un moment important de istorie a teatrului?

Să facem faţă momentelor dificile, chiar dramatice, prin care treceam şi să ducem la bun sfârşit această călătorie de numai… 24 de zile!

INFO

Teatru – „Arhiva de aur” a TVR

Hamlet de William Shakespeare
Preluare de la Teatrul Naţional din Craiova

După traduceri de Nina Cassian, Petru Dumitriu, Ion Vinea, Vladimir Streinu, Leon Levitchi, Dan Dutescu.

În distribuţie – Adrian Pintea, Ilie Gheorghe, Valeriu Dogaru, Adrian Andone, Angel Rababoc, Tudorel Petrescu, Nataşa Raab, Valentin Mihali, Valer Dellakeza, Mirela Cioaba, Marian Râlea, Constantin Cicort, Vasile Cosma, Oana Pellea, Marcel Iureş, Ozana Oancea.

Decoruri: T. Th. Ciupe
Costume: Judith Kothay Dobre

Direcţia de scenă: Tompa Gabor

Foto din Hamlet – TVR

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.

27
/02
/24

Între 6 și 7 aprilie va avea loc Digital Nomad Summit, conferința dedicată celor care vor să lucreze și să trăiască oriunde în lume. Timp de două zile, 12 speakeri locali și internaționali vor oferi inspirație, povești și instrumente valabile pentru cei care vor să-și schimbe locuința și să lucreze din Asia sau Europa.

23
/02
/24

Regizorul francez Nicolas Philibert, unul dintre marile nume ale filmului documentar la nivel internațional, semnează regia filmului Pe Adamant (Sur l’Adamant). Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2023, unde a câștigat Marele Premiu, Ursul de Aur.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.