Happy End – Crimă pe dos
https://www.ziarulmetropolis.ro/happy-end-crima-pe-dos/

Centrul Ceh încheie săptămâna aceasta proiecţiile Fiction Tuesdays, cel mai nou program de proiecţii de film. Marţi, 3 aprilie, de la ora 20:00, va fi proiectat filmul experimental „Happy End”, în regia lui Oldrich Lipský, un film necesar pentru orice cinefil.

Un articol de Liliana Matei|3 aprilie 2018

Fiction Tuesdays, ediţia de primăvară, aduce 6 filme de ficţiune cehoslovace, aparţinând Noului Val, însă mai puţin cunoscute publicului de aici. Cu toate acestea, filmele sunt emblematice pentru cinematografia cehoslovacă, fiind selectate pentru a se încadra în tema fantasticului şi science fiction-ului, unele având şi un substrat comic sau chiar experimental. Cele 5 filme proiectate până acum – Ferat Vampire, Ikarie XB 1, When the Cat Comes, Dinner for Adele şi I Killed Einstein, Gentlemen – au fost primite cu căldură de publicul fidel al Centrului Ceh, dar şi de cei pasionaţi de astfel de filme. Fiction Tuesdays va continua cu o nouă serie de proiecţii în toamna acestui an.

„Happy End” este o comedie neagră despre o crimă și consecințele acesteia prezentate invers cronologic, în care decesul este în realitate o renaștere. Filmul începe cu execuția protagonistului, explorându-i acțiunile și motivațiile premergătoare morții. Lipský pornește de această dată de la ideea că orice poveste de dragoste începe extraordinar și se sfârșește tragic, așa că, pentru a putea avea parte de un final fericit, se folosește de ordinea inversă a firului narativ.

Primul cadru în care apare Bedrich, eroul filmului, este cel cu capul său, tocmai secționat de trunchi prin lama ghilotinei. Din acest punct, povestea se derulează în acțiuni și secvențe inversate – oameni care fug înapoi, un mesean își regurgitează prăjitura, un înotător se ivește zgomotos din apă pentru a ateriza silențios pe marginea cheiului; până și succesiunea naturală a dialogului suferă schimbări, răspunsurile precedând întrebările și logica în sine fiind răstălmăcită. De aceea, pentru ca privitorul să înţeleagă acţiunea, trebuie să intre în jocul creat de acest film, fiind necesară o atenţie sporită, având în vedere că prin construcţia sa inedită comicul ia o formă complet nouă şi neaşteptată.

Proiecția are loc la Centrul Ceh (str. Ion Ghica, nr. 11, Bucureşti), pe 3 aprilie, de la ora 20:00. Uşile se deschid la ora 19:30, intrarea este liberă, iar subtitrarea este în limba română.

Eveniment Facebok aici.

 

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.