După 30 de ani de la cea mai recentă punere în scenă, celebra poveste a „Babei Hârca” revine într-o adaptare modernă la Teatrul Elisabeta din Bucureşti. Comedia muzicală „Hârca se întoarce“, adaptare după o povestea scrisă de Matei Millo, va avea premiera pe 29 aprilie 2015.
Un articol de Petre Ivan|12 martie 2015
Harca se întoarce, la Teatrul Elisabeta / Actrița Dana Rotaru este protagonista muzicalului. În prezent poate fi văzută în spectacolul „Fantoma de la Operă“, pus în scenă la București de regizorul australian Stephen Barlow.
Alături de ea, distribuţia musicalului „Hârca se întoarce“ îi cuprinde pe Diana Dumitrescu, Vladimir Drăghia, Alexandru Suciu, Bogdan Talaşman şi Cristi Crețu.
Transpusă în zilele noastre, povestea Hârcăi vorbește despre dragoste, iluzii şi manipulare. Adaptarea propusă de regizorul Cătalin Rotaru păstrează, în spatele situațiilor comice, o parte din tipologiile pe care le regăsim în povestea originală, transmise însă sub „masca” satirei şi a umorului.
Matei Millo, în notă contemporană
Inspirat din mitologia românească, textul „Baba Hârca“ a fost scris în 1851 de Matei Millo, unul dintre cei mai importanţi artişti ai teatrului românesc, marcând începutul istoriei literaturii muzicale româneşti.
Compozitorul de renume Alexandru Flechtenmacher a transformat textul în prima operetă românească. În 1944, la Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi, actorul Ramadan Constantin propunea primul travesti românesc, întruchipând-o pe Baba Hârca.
Cel mai recent, textul a fost pus în scenă în 1984 de regizorul Alexandru Dabija la „Teatrul Tineretului” din Piatra Neamț, rolul Hârcăi fiind atribuit actorului Constantin Ghenescu. Doi ani mai târziu, în 1986, Anda Călugăreanu intra în rolul Babei Hârca, pe scena bucureșteană, într-o adaptare muzicală semnată de Nicu Alifantis.
Foto: Harca se întoarce, Matei Milo – wikipedia