„Hedda Gabler” a lui Andrei Șerban a cucerit Japonia
https://www.ziarulmetropolis.ro/hedda-gabler-a-lui-andrei-serban-a-cucerit-japonia/

Teatrul Maghiar de Stat Cluj a participat, în perioada 6-12 decembrie, cu spectacolul Hedda Gabler de Henrik Ibsen, regia Andrei Șerban, la cea de-a treia ediţie a Festivalului Internaţional Ibsen de la Tokyo.

Un articol de Liliana Matei|16 decembrie 2016

„Japonia nu este singura ţară care observă pasiv cum haosul domnește în întreaga lume. Dramele clasice sunt puse în scenă prin mijloace inovatoare pe întreg globul, iar piesele lui Ibsen nu pot reprezenta excepţia de la această regulă, nu pot accepta pasiv formele de exprimare ponosite. Fiecare punere în scenă contemporană a pieselor lui Ibsen oferă în mod inevitabil perspective noi, proaspete, privind societatea de astăzi”, a declarat Mitsuya Mori, directorul artistic al Festivalului Internaţional Ibsen.

Teatrul Maghiar de Stat din Cluj este prima trupă maghiară invitată la Festivalul Internaţional de Teatru Ibsen acum, un eveniment care se organizează din trei în trei ani. Din programul ediţiei 2016 au făcut parte două piese ale dramaturgului norvegian, „Un dușman al poporului” și „Hedda Gabler”, prezentate în trei montări diferite. De asemenea, pe lângă cele trei teatre japoneze invitate, la festival au mai participat un teatru din Belgia, unul din Norvegia și respectiv trupa Teatrului Maghiar din Cluj.

Festivalul își propune organizarea unui eveniment în jurul actualității textelor lui Ibsen și abordează teme ca alienarea individului în secolul XXI, relaţia dintre individ și societate, toate prin prisma producțiilor care se nasc în cadrul diferitelor contexte culturale ale vremii.

Organizatorul principal al festivalului este compania Theatre Office Natori, în frunte cu Toshiyuki Natori. Compania este producătoarea principală a spectacolelor Ibsen realizate de către regizorul japonez și cercetătorul operei acestuia, Mitsuya Mori, dar produce, totodată, alături de Teatrul Maly din Moscova, și spectacole după texte contemporane ruse.

Festivalul este organizat la Teatrul Public Setagaya aflat într-una dintre clădirile considerate a fi dintre cele mai înalte din lume, Carrot Tower, în apropierea staţiei de metrou Sangenjaya din Tokyo. Acest teatru dispune de două săli, festivalul desfășurându-se în Theatre Tramben, care are o capacitate de 225 locuri. Clădirea poartă numele liniei de tramvai Setagaya, una dintre ultimele linii de tramvai din Tokyo, capătul ei fiind lângă Carrot Tower.

Aici au avut loc și cele două reprezentaţii ale trupei din Cluj, cu spectacolul Hedda Gabler regizat de Andrei Șerban, în faţa a aproximativ 400 de spectatori, critici și oameni de teatru. Reprezentaţiile au avut loc în datele de 10 și 11 decembrie, într-un decor adaptat noului spaţiu.

Numele lui Andrei Șerban este cunoscut publicului japonez și oamenilor de teatru niponi și datorită faptului că în anul 1981 a regizat – tot la Tokyo – „Pescărușul” de Cehov.

Spectacolul Teatrului Maghiar a fost primit cu entuziasm de către publicul japonez. În cadrul discuţiilor care au avut loc după eveniment, criticii au spus că spectacolul este una dintre producțiile care s-au rupt total de forma clasică a piesei și au subliniat, de asemenea, caracterul tragicomic născut din tensiunea produsă din juxtapunerea luptei interioare a personajului principal și a comicului de situație. Printre criticii de teatru care au lăudat spectacolul s-au numărat și Eisuke Shichiji, Guro Minamoto, respectiv Yoshio Osasa. Regizorul Andrei Șerban a declarat că, deși a considerat util să îi avertizeze pe actori că publicul nu va avea aceleași reacţii cu care sunt obișnuiţi acasă, a fost plăcut surprins că spectatorii au fost foarte atenți, receptivi și au reacţionat activ în momentele cheie ale spectacolului.

Turneul a fost posibil datorită sprijinului financiar acordat de către Institutul Cultural Român.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.

14
/03
/24

Astăzi, pe 14 martie, se împlinesc trei ani de la moartea ei, la Paris, în 2021, atunci când Covidul făcea ravagii și oprise lumea în loc. Avea aproape 90 de ani.

13
/03
/24

În perioada 12-15 martie 2024, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București organizează cea de-a XXV-a ediție a Ușilor Deschise, în cele două sedii ale sale, din Str. Matei Voievod nr. 75-77 și Str. Tudor Arghezi nr. 3b.