Horaţiu Mălăele: „Starea de graţie a actorului este umilinţa“
https://www.ziarulmetropolis.ro/horatiu-malaele-starea-de-gratie-a-actorului-este-umilinta/

Horaţiu Mălăele a vrut să fugă din România, dar s-a răzgândit. Horaţiu Mălăele crede că este un timid. Horaţiu Mălăele a trăit apogeul boemiei sale în anii `70-`80. Dacă vreţi să aflaţi mai multe lucruri despre Horaţiu Mălăele, puteţi citi o carte despre viaţa lui

Un articol de Corina Vladov|29 mai 2013

Horaţiu Mălăele a vrut să fugă din România, dar s-a răzgândit. Horaţiu Mălăele crede că este un timid. Horaţiu Mălăele a trăit apogeul boemiei sale în anii `70-`80. Horaţiu Mălăele nici nu ştie dacă este actor.

Dacă vreţi să aflaţi mai multe lucruri despre Horaţiu Mălăele, puteţi citi o carte despre viaţa lui, la standul Editurii All de la Salonul de Carte Bookfest (Bucureşti, Romexpo, 29 mai – 2 iunie). Se numeşte „O poveste cu Horaţiu“ şi a fost scrisă de Doina Papp.

Luna aceasta, Horaţiu Mălăele şi-a făcut un autoportret, răspunzând la întrebările admiratorilor săi, în cadrul unui eveniment organizat la o cafenea bucureşteană. Iată câteva dintre declaraţiile lui:

„Eu sunt român. Eu n-am să plec niciodată. În 1989 se născuse o stare confuză în propria mea familie, pentru că eram tineri, aveam copii mici şi nu aveam cu ce să-i hrănim. Şi hotărâserăm să plecăm pentru moment, ca să putem rezista, dar să ne întoarcem apoi, în ţară. Era un gest disperat.“

Duplicitatea actor/om

„Cât de mult îl influenţează actorul Horaţiu Mălăele pe omul Horaţiu Mălăele? Există tentaţia asta, într-un interviu, ca oamenii să pună întrebări paradoxale, la care ei înşişi nu găsesc răspuns şi atunci le caută în tine. Nu s-au pus hotare între actorul Mălăele şi omul Mălăele! Nu mă scol dimineaţa om şi seara devin actor! Nici nu ştiu dacă sunt actor.

Am un spirit proteic tocmai din dorinţa mea esenţială, primordială, de a nu mă plictisi. Dacă fac actorie, o fac tocmai ca să nu mă plictisesc! Dacă, de multe ori, mă plictisesc şi de actorie, fac ceva în ale regiei, dacă mă plictisesc şi de regie, mă apuc şi scriu ceva. Eu nu băltesc în duplicitatea asta, actor/om! Dar nu vreau să plictisesc lumea cu lucrurile mele mărunte sau mai puţin mărunte. Niciodată nu am vrut să fac publice lucruri derizorii. Dacă v-am greşit, vă rog să mă iertaţi!“

Consider că starea de graţie a actorului este umilinţa.

Horaţiu Mălăele

„Sunt un om destul de timid sau, mă rog, aşa mă simt. La un moment dat am participat la o emisiune şi eram destul de bâlbâit. Până la urmă am reuşit să leg nişte fraze. Apoi, am ajuns la Târgu Jiu şi mama mi-a zis: „te-am văzut la emisiune“. „Da“, i-am răspuns, „eram emoţionat!“ Iar mama mi-a dat un sfat: „Să nu mai fii! Ai şi tu o vârstă!“ Nu pot să nu mai fiu emoţionat. Sunt aşa cum sunt.“

Comunicarea cu publicul

„Mi-am pus de multe ori această întrebare: ce împinge un actor să se multiplice, să nu mai fie el, să-şi neglijeze propria personalitate, să devină altul, de fiecare dată, în cea mai mare grabă? Chiar şi un actor mediocru se bate pentru disponibilitatea de a nu mai fi el, de a fi altcineva. Ce-l mână în goana asta disperată spre a nu rămâne el însuşi?

Nici eu nu ştiu de ce fac asta. Sau de ce scriu sau de ce fac filmele sau desenele mele. Ceea ce ştiu însă, este că şi desenul, şi filmul, şi personajele mele sunt modul meu de a mâna cu comunitatea, cu prietenii şi cu lumea înconjurătoare.“

Absenţa boemilor actuali

„Mi-a plăcut o vorbă a lui Fănuş Neagu: «Noi facem parte dintr-un stol pe care nu l-aţi cunoscut, al cocorilor de jertfă». În anii `70-`80 am trăit într-o perioadă extrem de dură, de violentă, pentru că era acaparată de un sistem politic cel puţin bizar. Era o mare sărăcie. Atunci s-a născut aproape spontan o formă de apărare, o nepăsare a boemei.

Nu reuşesc să-i văd pe aceşti boemi actuali, nu-i pot pipăi, pentru că graba şi isteria de acum nu ne mai permit o stare de adevărată boemă. Atunci erau poeţi extrem de sprinteni, de deştepţi, dacă e să-l amintesc doar pe Nichita Stănescu, erau actori care jucau teatru şi apoi rezolvau probleme de matematică. Exista o stare de erudiţie, o bucurie a căutării, o scormoneală cu totul specială, care acum nu cred că mai există.“

Intrarea în personaj

„La ce mă gândesc înainte să intru pe scenă? La ce am de făcut… Sunt actori care vin la teatru cu două-trei ore înainte de începerea spectacolului. Această sintagmă mă roade pentru că, de multe ori, este prost folosită: «intrarea în personaj». Fiecare se pregăteşte într-un anumit fel.

Eu mă gândesc cu o zi înainte la ce am de făcut a doua zi, în cele două ore pe scenă. Îmi revizuiesc rolul sau îmi restabilesc în zona minţii relaţiile mele cu colegii cu care intru în contact. E o treabă destul de migăloasă şi fiecare purcede la munca asta cum crede el de cuviinţă, în funcţiile de intenţiile şi de talentul lui. Depinde şi de greutatea spectacolului“.

INFO

Horaţiu Mălăele a regizat la Teatrul Metropolis din Bucureşti spectacolul „Lautrec la bordel“, care poate fi văzut în stagiunea 2013-2014.

Foto: Teatrul Naţional din Bucureşti

23
/02
/24

Regizorul francez Nicolas Philibert, unul dintre marile nume ale filmului documentar la nivel internațional, semnează regia filmului Pe Adamant (Sur l’Adamant). Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2023, unde a câștigat Marele Premiu, Ursul de Aur.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

22
/02
/24

Pe 27 februarie se împlinesc 2 ani de la dispariţia regizorului Nicolae Corjos, autorul celebrelor filme Liceenii şi Declaraţie de dragoste. Mai multe televiziuni vor puncta momentul, cu totul excepţională fiind iniţiativa postul de televiziune prin cablu Cinemaraton care pe 27 februarie va difuza întreaga zi titluri din filmografia lui Nicolae Corjos, atât filme artistice, cât şi documentare şi interviuri cu acesta.

21
/02
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

20
/02
/24

De vineri, 23 februarie, în 15 orașe din România va putea fi urmărit unul dintre cele mai premiate și apreciate filme din ultimul an: Sauna Secretelor / Smoke Sauna Sisterhood (regia Anna Hints), proaspăt distins cu trofeul pentru Cel mai bun documentar al anului la Premiile Academiei Europene din Film 2023, inclus de prestigioasa publicație The New York Times în Top 10 al celor mai valoroase filme din 2023.

20
/02
/24

După cum ne-am obișnuit în ultimii 3 ani, luna februarie marchează primul anunț de artiști al Jazz in the Park! Primele nume confirmate la ediția a XII-a sunt: Cymande (UK), Avishai Cohen Trio (IL), Manu Katche (FR), Tigran Hamasyan Trio (AM), Jazzanova Live (DE), Kinga Glyk (POL), KRiSPER (RO), Amphitrio (RO), Oreglo (UK) și Wasted Generation (IT)!

20
/02
/24

Horia, filmul de debut în lungmetraj al regizoarei Ana-Maria Comănescu, va fi lansat pe marile ecrane din țară în 10 aprilie și este distribuit de August Film. Vladimir Țeca, Angelina Pavel sunt în rolurile principale. Din distribuție mai fac parte Liviu Cheloiu, Daniela Nane,  Mihaela Velicu, Dragoș Olaru și Robert Onofrei.