”Humans/Perfecțiunea imperfecțiunii”: prin circ contemporan despre superbitatea Omului
https://www.ziarulmetropolis.ro/humansperfectiunea-imperfectiunii-prin-circ-contemporan-despre-superbitatea-omului/

Faţă de cum au cunoscut circul multe generaţii, acest relativ nou tip de artă performativă, circul contemporan, împleteşte acrobaţiile şi performanţele fizice cu dansul, prezentarea unui fir narativ prin mijloace de expresie teatrală, lightning design şi o estetică centrată pe om, pe sentimentele, călătoria şi poveştile sale. Australia, patria celebrissimei trupe Cirque du Soleil,  este unul dintre creatorii circului contemporan, care a luat avânt în anii 1970. Este o artă care conectează corpurile şi sufletele fără a avea nevoie de prea mult decor sau artificii ornamentale sau de animale. Istoria circului dar şi numeroasele frământări şi teme ale culturii contemporane se regăsesc în această artă măiastră, complexă, extrem de muncită şi totodată simplificată până la esenţe: mişcare, dans, ritm, conexiune, capodoperă a corpului uman. Doamnelor şi domnilor, Circa Contemporary Circus!

Un articol de Cristina Enescu Aky|14 iunie 2017

Circa din Birsbane, Australia, este una dintre cele mai bune trupe de circ contemporan din lume. Din 2004, trupa creează spectacole care reinventează mereu limitele și conceptele artei circului și îmbină acrobațiile, dansul și teatrul într-o artă superbă, uneori greu de încadrat. De asemenea, Circa are un Centru de training pentru pregătirea artiștilor. La FITS 2017, australienii au prezentat Spectacolul, acel copleșitor tip de spectacol pe care nu îl vei uita, în timpul căruia uiți să respiri și înlemnești bună vreme în aceeași poziție pe scaun, iar când ieși te întrebi ”Ce-a fost asta? Doar un spectacol de circ și dans contemporan nu poate da astfel de stări” – și totuși simți foarte clar că este o experiență din acelea rare, excepționale, binecuvântate, când te conectezi cu acea pânză freatică a spiritului universal care formează însăși sursa și totodată scopul teatrului, al dansului și al tuturor artelor de fapt.

Pe o scenă goală, doar uneori cu niște elemente adiacente acrobațiilor (chingi atârnate sau o platformă de lemn), zece oameni cu un focus superb au spus, prin corpurile, emoțiile, gesturile, privirile lor exact povestea pe care spectacolul a promis să o transmită: cea a Omului în călătoria sa, dar totodată și spre mai adâncul din el însuși, despre curaj și slăbiciune, teama care se învinge doar mergând înainte, despre epuizare și superbitatea autocontrolului, și nu în ultimul rând despre una din esențele tari ale Vieții: conexiunea vie cu Celălalt.  Am asistat timp de peste o oră la acrobații de mare forță, rafinament și totodată simplitate, în care, mereu, încrederea în ceilalți și sprijinul, acel being there (a fi acolo) s-a văzut și s-a simțit ca în toate acele momente când le-am trăi noi înșine. O familie a Omului a creat pe scenă forma vizibilă a acestor piloni bazali ai sufletului uman: Iubirea manifestată printr-o mie de imperfecțiuni frumoase, Încrederea care ne face să depășim teama și să înfruntăm necunoscutul, Generozitatea care face omul să alerge să preia o parte din încărcătura celuilalt om. Și, desigur, acea energie de titan pe care o are omul atunci când, prin muncă și focus, își transformă corpul cel fragil și limitat într-o forță a naturii.

Tinerii australieni au emoționat până dincolo de aplauze, la propriu. Abia la sfârșit ne-am putut desprinde din acea stare pentru a spagre pereții Filarmonicii din Sibiu cu aplauze. Acrobații executate ca o meditație, mult umor, gingășie și spirit ludic, delicatețea caldă a colegilor de trupă veghind la exercițiile celor care performau, susținându-le greutatea corporală, indicându-le drumul printr-o atingere sau preluând șocul exercițiilor lor prin propriul lor corp (o îmbrățișare, o atingere care continua unda de șoc, o aterizare lină).

Dincolo de cât de impresionante au fost performanțele lor acrobatice, mulți dintre noi – sau voi- (care gâfâie și după 10 trepte) am uitat complet la ce fel de spectacol ne aflăm (circ? dans? o meditație în mișcare? ritualul esențializat al călătoriei omului printre oameni?), iar conexiunea și energia s-au transmis direct, fără explicații necesare. Întrebări și răspunsuri dintre cele mai profund umane au fost țesute și desenate pe scenă de către aceste zece spirite frumoase, cu corpuri extraordinar mânuite: ce este omul în momentele lui cele mai curajoase dar și cele mai temătoare, ce forță enormă aduce Omului omul de lângă el, ce ne ajută să trecem dincolo de limite, durere, teamă, cum ne putem folosi energia dar și limitele și dezechilibrele pentru a ne ridica deasupra, câtă gingășie dar și determinare e în apropierile de iubire dintre oameni… și multe altele.

Regizorul spectacolului ”Humans”, Yaron Lifschitz, este un australian de origine evreiască născut în Africa de Sud. A lucrat la peste 60 de producții de teatru și circ contemporan. El vorbește despre cum un acrobat care ridică pe un altul transmite forță dar și vulnerabilitate și grijă. Spectacolele Circa nu sunt și nu trebuie să fie pe gustul tuturor, dar au cu siguranță o aromă specială: o artă intens fizică, căderi și salturi care lărgesc ceea ce poate face corpul uman cu multă muncă. Identitatea noastră umană, spunea el într-un interviu, compensează ceea ce corpurile noastre, în comparație cu ale maimuțelor de exemplu, pot face doar cu multă muncă, și totodată adaugă acestor eforturi corporale o dimensiune excepțională, supra-umană, anume dimensiunea spiritului. Acești artiști nu sunt doar gimnaști, ci transmițători de emoții, de mesaje și povești. Circul contemporan e o artă extrem de umană, se pot întâmpla erori, scăpări, dar și redresări și colaborări spectaculoase. E un artă performativă extrem de versatilă în paleta de emoții și experiențe pe care le transmite, îmbăind spectatorii într-o cascadă de trăiri, toate simultane de multe ori. Multe stereotipuri sunt puse în discuție și răsturnate prin această artă, din corpuri și mișcări binecunoscute răsar imagini și acțiuni noi. Personal, mi-am reamintit în corp și minte acea stare descrisă de poetul englez William Blake (în onoarea căruia, întâmplător, există în Australia un premiu dedicat artei religioase :

To see a World in a Grain of Sand 
And a Heaven in a Wild Flower, 
Hold Infinity in the palm of your hand 
And Eternity in an hour.” 

(Să vezi lumea într-un frăunte de nisip,

Și Cerul într-o floare sălbatică,

Să ții infinitul în palma mâinii tale,

Și eternitatea într-o oră).

 După FITS, CIRCA va susține spectacole la Antwerp (Belgia), iar apoi nu mai puțin de 19 reprezentații în cadrul Edinburgh Fringe Festival.

Mai multe despre activitatea trupei CIRCA găsiți pe site-ul lor. 

Humans by Circa (trailer) from Circa Contemporary Circus on Vimeo.



16
/02
/24

Anul acesta marcăm Ziua Națională Brâncuși printr-un eveniment cu totul deosebit. Avem bucuria să vă anunțăm că sosește în premieră în România și va putea fi vizitată în exclusivitate la Galeriile Artmark o lucrare realizată de sculptor în 1905-1906, „Bustul unui patron de restaurant (Portretul lui Achille Baldé)”. Este vorba despre „o operă care nu a fost niciodată văzută, (fiind) considerată pierdută sau distrusă”.

15
/02
/24

Pe 26 martie 2024, începând cu orele 18.30, Opera Națională București va găzdui o ediție specială din ciclul de conferințe SCENA GÂNDIRII. Evenimentul, desfășurat sub titlul „Universitate, societate, creativitate”, va aduce pe scenă trei rectori ai unora dintre cele mai reprezentative universități românești.

14
/02
/24

Celebrul musical FAMILIA ADDAMS semnat de Răzvan Mazilu la Teatrul EXCELSIOR din București va avea două reprezentații în exclusivitate la Craiova. Evenimentele sunt programate marți, 27 martie și miercuri, 28 martie 2024 de la ora 19:00 și vor avea loc în Sala “Amza Pellea” a Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova.

14
/02
/24

Joi, 15 februarie, începând cu ora 14:00, Biblioteca Metropolitană București, prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti, va organiza, la Sediul Central „Mihail Sadoveanu” din str. Tache Ionescu nr. 4 are loc o DEZBATERE EVENIMENT, dedicată Zilei Naționale a Lecturii.

14
/02
/24

În data de 2 martie la Timișoara (Filarmonica Banatul Timișoara – Sala Capitol), 14-16 martie la București (Centrul Naţional de Artă “Tinerimea Română”), 23-24 martie la Cluj-Napoca (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”) și pe 5 aprilie la Iași (Sala Eduard Caudella, Casa Alecu Balș), vor avea loc audiții pentru admiterea celor mai talentați tineri muzicieni în Orchestrele Naționale de Tineret ale României, la care sunt invitaţi atât actuali membri ai ansamblurilor, cât şi aspiranţii la acest statut, scopul acestor audiţii fiind reconfigurarea acestor orchestre.

14
/02
/24

Institutul Cultural Român și Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu organizează, în perioada 18 februarie – 3 martie 2024, expoziția „Masa tăcerii”, proiect ce aduce în fața publicului bucureștean lucrări ale artiștilor care au câștigat Premiul Național „Constantin Brâncuși”, oferit anual de Institutul Cultural Român.

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.