I LOVE PUCCINI: Un megastar al muzicii de operă care încă ridică sălile în picioare
https://www.ziarulmetropolis.ro/i-love-puccini-un-megastar-al-muzicii-de-opera-care-inca-ridica-salile-in-picioare/

Pe 13 mai, concertul susţinut de Symphactory Orchestra şi dirijorul Tiberiu Soare a entuziasmat publicul în Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti. A fost muzica unui VIP al muzicii clasice, fredonat şi de cei care nu se consideră fani. Aşa a fost I LOVE PUCCINI. Vă spunem de ce îl iubim pe Giacomo.

Un articol de Cristina Enescu|16 Mai 2019

Fundația Calea Victoriei (care de 11 ani „inspiră prin artă și cultură) a fost organizatorul concertului I LOVE PUCCINI, susținut de Symphactory Orchestra sub bagheta și inspirația carismaticului Tiberiu Soare. Dirijorul este cunoscut pentru modul în care povestește și prezintă muzica clasică, cu atâta pasiune și informare încât e de-a dreptul molipsitor. (Nu credeți? Ascultați oricare din conferințele sale despre muzică, sau citiți-i cele două volume, „Pentru ce mergem la operă?” și  „Nouă povești muzicale”). Fundația organizează din 2016 seria de concerte „I love Classics”. La acest concert au fost invitați doi soliști impresionanți ca prestație și energie: soprana Irina Iordăchescu (una dintre vedetele Operei Naționale din București) și tenorul Florin Guzgă de la Opera din Iași.

Care-i treaba cu Puccini?

Pentru mulți, este cel mai iubit compozitor de operă, punct. A fost posesorul celei mai șic mustăți din istoria muzicii, de o lene de netăgăduit la școală, un flirteur incorigibil toată viața și totodată un pasionat vitezoman. S-a decis să fie compozitor după ce a ascultat „Aida” lui Verdi. A inovat enorm în muzica de operă și a scris arii extrem de solicitante pentru cântăreți și totodată enorm de iubite de public și muzicieni deopotrivă. A creat personaje și muzici memorabile și a apropiat opera de fermecătoarea (și pe atunci abia apăruta) artă a cinematografiei.

După ce „Madama Butterfly” a fost huiduită violent la Scala din Milano, Puccini a spus: „Canibalii aceia nu au ascultat nici măcar o notă. Dar Butterfly a mea nu va muri”. Și a avut dreptate, căci lucrarea este și astăzi una dintre cele mai iubite și jucate opere ale lumii. La fel și „Tosca” și „La Boheme”, și ele au fost puternic criticate de presă. Inițial.

Un concert cu muzici intense, cu drame din plin și multă pasiune

Soprana Irina Iordăchescu și tenorul Florin Guzgă au plimbat publicul printr-unele din cele mai complexe și frumoase pasaje muzicale din creația pucciniană, extrase din opere care și astăzi stârnesc pasiuni în sălile de operă din toată lumea: „La Boheme”, tragica și splendida poveste de dragoste și prietenie din Parisul artiștilor boemi ai anilor 1830 (pentru care compozitorul s-a inspirat și din studenția lui când, se spune, era atât de sărac încât odată a trebuit să împartă cu alți trei colegi un singur hering). „Madama Butterfly”, visătoarea și delicata geishă cu nume de fluture, îndrăgostită iremediabil de ofițerul de marină american (operă în care Puccini a introdus și elemente din muzica tradițională japoneză). „Tosca” – iubire pătimașă, tortură, intrigi politice, moarte, și pasaje muzicale incredibil de frumoase prin cei doi îndrăgostiți, Cavaradossi și Floria Tosca. „La fanciulla del West”, o poveste din perioada Goanei după aur ce a cuprins California la începutul secolului XX. Teribil de comica operă „Gianni Schicchi”, cu o orchestrație foarte isteț concepută și un delicios comic de caractere, reliefat prin muzică. „Suor Angelica”, opera într-un act ce formează Tripticul puccinian alături de „Il Tabarro” (Mantaua) și „Gianni Schicchi”. Last but not least, „Turandot”, sălbatica „prințesă de gheață” din China și drumul ei spre descoperirea iubirii (din această operă, aria „Nessun dorma” a devenit un hit mondial după ce a fost difuzată la TV la Cupa Mondială FIFA din 1990).

I LOVE PUCCINI în cuvintele lui Tiberiu Soare

Muzicieni precum Puccini, Verdi, Beethoven și alții ca ei ajung direct în sufletul oamenilor indiferent de aria lor culturală, de timpurile în care trăiesc aceștia. Muzica aceasta e clasică în sensul că nu se demodează niciodată și sunt ascultați cu aceeași plăcere de generații și generații.

Toți muzicieni pe care îi cunosc îl iubesc pe Puccini. El a fost și un inovator al operei italiene: la el, orchestra redă în mod foarte rafinat nu numai ce se întâmplă pe scenă, ci și trăirile din sufletul personajelor. E un joc psihologic.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fragmentele pe care le prezentăm în acest concert au o particularitate: multe dintre ele nu sunt neapărat foarte lungi, sunt instantanee din creația lui Puccini. Motivul este faptul că, până la el, opera se scria cu niște subdiviziuni foarte clare, așa-numita operă a numerelor închise. La Puccini, ca și la Wagner, lucrul ăsta dispare, avem aici un flux muzical continuu, ca un flux de conștiință, de la prima notă până la sfârșitul actului. Asta a făcut ca muzica lui să fie asemănată cu tehnica filmografică, lucru deloc întâmplător pentru că exact în anii de maturitate completă a lui Puccini (anii 1920), arta filmului începea să se facă din ce în ce mai simțită.

Așadar, această tehnică de compoziție nu prea permite segmentarea. De aceea, atunci când am ales niște momente reprezentative din muzica lui, a fost destul de complicat – pur și simplu nu îți vine să întrerupi muzica” (dirijorul Tiberiu Soare,  în deschiderea concertului I LOVE PUCCINI).

Concluzii

  • Puccini rulz, de un secol. Dacă nu credeți, sau de fapt nici nu îl cunoașteți pe Giacomo, ascultați pentru început fragmentele muzicale prezentate în concertul I LOVE PUCCINI.
  • Tiberiu Soare sigur a fost plătit de Puccini, a fost prea convingător explicând de ce e minunată muzica lui.
  • Fundației Calea Victoriei i-a reușit din nou organizarea unui eveniment cultural de succes, la care media de vârstă nu a fost deloc ridicată.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto credit 1, 2: Fundația Calea Victoriei

Foto credit 3: barnum-review.com

23
/05
/19

Un moment unic pentru cultura europeană! Pe 25 mai 2019, publicul român poate asista, în direct, la o dublă aniversare excepţională: Opera de Stat de Viena – Wiener Staatsoper – își sărbătorește cei 150 de ani de la inaugurare cu o nouă versiune a lucrării lui Richard Strauss, „Die Frau ohne Schatten / Femeia fără umbră“, creaţie centenară în acest an.

22
/05
/19

Opera Națională București prezintă duminică, 26 mai 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „Nuntalui Figaro” de Wolfgang Amadeus Mozart. Regia poartă semnatura lui Alexander Rădulescu, scenografia a fost realizată de către Adriana Urmuzescu, maestru de cor Daniel Jinga, asistent de regie Ştefan Neagrău. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorașcu.

09
/05
/19

Astăzi și mâine (9 și 10 mai 2019), de la ora 19.00, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu“, condusă de maestrul Horia Andreescu, va avea în program  uvertura operei Nabucco de Giuseppe Verdi, Concertul nr. 3, în do major, pentru pian şi orchestră, op. 26, de Serghei Prokofiev și Simfonia nr. 2, în do major, op. 61 de Robert Schumann. Solistă în concertul lui Serghei Prokofiev va fi pianista Eva Yulin Shen, singura artistă care a primit şapte ani consecutiv distincţia „The Cultural Youth Ambassador Music Talent Awards“ acordată de guvernul taiwanez.

08
/05
/19

Șapte orașe și cinci țări – Germania, Franța, Italia, Canada și Moldova – vor găzdui în acest an reprezentații asociate Festivalului Internațional „George Enescu”, onorând astfel extraordinara moștenire muzicală a marelui compozitor român. Cea de-a 24-a ediţie a Festivalului Internaţional „George Enescu” va avea loc în perioada 31 august - 22 septembrie. 

07
/05
/19

Opera Națională București prezintă joi, 9 mai, începând cu ora 18:30 Concertul extraordinar cu ocazia Zilei Europei. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Iurie Florea, iar conceptul regizoral poartă semnătura lui Alex Nagy. Pe scenă vor evolua soliștii Oana Andra, Simonida Luțescu, Stanca Maria Manoleanu, Bianca Mărgean, Simona Neagu, Crina Zancu, Lucian Corchiș, Paul Lungu, Daniel Pop, Filip Panait, cu participarea Orchestrei și a Corului Operei Naționale București. 

06
/05
/19

Teatrul Odeon a lansat în stagiunea 2001-2002 programul „Dans la Odeon”, program ce și-a propus să aducă în atenția publicului arta dansului profesionist din România și din străinătate, sub forma unor Gale Extraordinare. Ediția din acest an, a XVIII-a, va avea loc vineri, 17 mai, ora 19:00, în Sala Majestic a Teatrului Odeon.

25
/04
/19

Soprana Nelly Miricioiu, o incomparabilă actriță cu voce de aur – așa cum a numit-o critica internațională -, strălucitoare la Covent Garden, Metropolitan Opera din New York sau Scala din Milano, se numără printre invitații celei de-a III-a ediții a Festivalului Internațional de Operă “Virginia Zeani”, care va avea loc La Târgu Mureș, Reghin și Cluj, în perioada 31 mai – 9 iunie.

25
/04
/19

Tinerii muzicieni selectați în programul SoNoRo Interferențe 2019 încheie săptămâna de studiu si mentorat cu un concert la Portul Cultural Cetate, sâmbătă, 27 aprilie, de la ora 19:00. Bursierii vor interpreta alături de profesorii lor capodopere de Sergei Rachmaninov, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Antonin Dvorak, Dmitri Șostakovici, Max Bruch, Gabriel Fauré si Felix Mendelssohn-Bartholdy.

Page 1 of 13112345...102030...Last »