Idei, umor şi imagini animate
https://www.ziarulmetropolis.ro/idei-umor-si-imagini-animate/

Andrei Sopon este un talentat realizator român de animaţii de scurtmetraj, stabilit la Londra. Trei dintre spectaculoasele sale filme sunt în prezent lansate pe platforma gratuită Cinepub – „Singularity”, „Chi-Ken” şi „Spin”- , alături de o animaţie pentru copii, „Cântecul inocenţei”, de Ion Octavian Frecea.

Un articol de Ionuţ Mareş|24 martie 2016

Deşi diferite ca tematici, cele trei animaţii ale lui Andrei Sopron, de doar câteva minute fiecare, sunt unite printr-un acut simţ al ironiei, printr-un joc al contrastelor care creează surprize şi prin înclinaţia de ridiculizare a tot ceea ce se ia prea în serios.

„Singularity” (opt minute) este cel mai acid şi cel mai neaşteptat dintre cele trei, deşi nu este şi cel mai elaborat conceptual.

Sunt luate peste picior discursurile grave pe teme filosofice ca moartea, singularitatea fiinţei, Universul sau viaţa de apoi. Nimic inedit până aici.

Însă ceea ce surprinde imediat este ce alege să antropomorfizeze Andrei Sopon şi în ce lume îşi invită spectatorul să pătrundă: cea a unui intestin gros, acolo unde două fecale, Stephen şi Alegrious, cu câteva trăsături umane – voci, ochi, gură şi mâini – discută despre existenţa lor, înconjurate de alte fecale, tăcute, neştiind că ceea ce urmează este chiar Apocalipsa, momentul în care fiinţa nevăzută – omul – simte nevoia să meargă la toaletă, aşa cum este lăsat spectatorul să deducă.

singularity-play

Această lume mai este populată şi cu o altă specie – nişte baloane verzi numite Floaty, cele care, prezente în număr foarte mare, prevestesc sfârşitul – şi este bogată în sunete a căror prezenţă contribuie la efectul comic general. Nimic vulgar însă în „Singurality”.

„Chi-Ken” este o animaţie de nici trei minute, mai complexă vizual şi narativ. Andrei Sopon mizează aici pe contrastul dintre două tipuri de personaje.

Eroul este un pui – protagonist clasic şi specific animaţiilor mai comerciale – care pătrunde, pentru a fura o cutie enigmatică, într-un complex cu elemente de SF, de decoraţiuni chinezeşti şi de castel medieval, dominat de nuanţe puternice de galben şi roşu.

Chi-Ken-play

Puiul, comic prin felul său caraghios de a arăta (cioc şi picioare galbene, corp şi aripi albe, cap gri şi creastă violet) şi prin mersul legănat, pare a dispune de o forţă misterioasă care îl ajută să facă faţă creaturilor cu înfăţişare diavolească (şi înarmate cu pulpe uriaşe de pui) trimise de un conducător desprins din imagistica gotică. O animaţie fără cuvinte, extrem de delectabilă.

Deşi abia se apropie de două minute, „Spin” este suficient de elaborat vizual pentru a-şi susţine anecdota narativă şi ironia la adresa puterii politice – discursurile preşedinţilor americani ar fi, de fapt, dirijate dintr-o misterioasă lume subterană.

„Spin” începe cu un astfel de discurs în faţa Capitolului de la Washington al celui ce pare preşedintele SUA (vocea seamănă cu a lui George W. Bush).

Urmează un travelling vertical care se încheie, după ce trece prin diferite straturi geologice, cu un cadru dintr-un fel de laborator secret în care un personaj dirijează de la un calculator o maşinărie ce pare a fi conectată prin fire la creierele unora dintre primii preşedinţi americani şi ce alimentează vorbele liderului de la suprafaţă.

spin-play

Nimic nou în alocuţiunile politicienilor: repetarea aceloraşi idei golite de sens – este ceea ce pare a transmite animaţia lui Andrei Sopon, care se încheie printr-o trecere radicală din subteran în spaţiu, cu o imagine a globului pământesc învârtindu-se, în timp ce singura zonă luminată este teritoriul Statelor Unite.

„Cântecul inocenţei” este o animaţie de nouă minute, vorbită în română, realizată de Ion Octavian Frecea. Rudimentar ca tehnică, filmul are meritul că se adaptează narativ şi vizual publicului pentru care pare conceput: copiii de doar câţiva ani.

Are o poveste simplă – o pasăre ce aduce a barză îşi învaţă puiul să zboare şi să descopere pericolele (reprezentate de natură sau de activităţile omului), pregătindu-l pentru migraţie.

Ca orice animaţie de acest tip, „Cântecul inocenţei” are o morală solidă, evită orice ambiguitate (deşi finalul este fantastic şi simbolic) şi dovedeşte un rol educativ, transmiterea mesajului fiind facilitată de folosirea unei muzici ambientale.

cantecul-inocentei-play

 

Cele patru scurtmetraje de animaţie sunt disponibile, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână.

Articol apărut şi pe blogul lui Ionuţ Mareş.

 



11
/07
/20

Presa franceză laudă Malmkrog, noua peliculă semnată de Cristi Puiu: „Regizorul ne dăruiește un film unic și curajos”, „o adevărată lecție de punere în scenă”.

10
/07
/20

De vineri, 10 iulie, timp de zece zile, cele mai recente documentare de mediu, din 14 țări, vor fi difuzate gratuit, în premieră națională, pe online.pelicam.ro, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, desfășurată exclusiv online.

10
/07
/20

Joi, 16 iulie, de la ora 21.00, în grădina Rezidenței BRD Scena9 (Str. I.L. Caragiale 32), va fi proiectat filmul artistic senegalez „Black Girl”, regizat și scris de Ousmane Sembène, în cadrul programului de proiecții de film în aer liber CINEVARA.

07
/07
/20

PREVIEW Două cinecluburi în aer liber - F-SIDES şi CINEVARA - le oferă cinefililor din Bucureşti şansa să vadă filme realizate de femei şi filme din patrimoniul cinematografiei.

07
/07
/20

Mai bogată ca niciodată în premiere, selecția de filme românești de la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania cuprinde un număr record de 21 de lungmetraje și 16 scurtmetraje, care vor fi proiectate, în prezența realizatorilor, între 31 iulie și 9 august, la Cluj-Napoca.

05
/07
/20

CRONICĂ DE FILM Scris și regizat de Nicolas Bedos, „La Belle Époque” (2019), prezentat anul trecut la Cannes în afara competiției și programat să deschidă ediția amânată din acest a TIFF-ului clujean, este o comedie tipic franceză cu vedete. Eternul subiect al cuplurilor în criză este ambalat puțin diferit, însă fără nimic memorabil.

04
/07
/20

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacole de improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber.

01
/07
/20

O incursiune în lumea lui Ingmar Bergman, creionată de scriitoarea norvegiană Linn Ullmann, fiica regizorului, în romanul „Neliniște”, publicat în 2015 și apărut recent și în limba română, la Editura Polirom.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

Pagina 1 din 26412345...102030...Ultima »