Imagini din Maramureș la Galeria Accademia di Romania
https://www.ziarulmetropolis.ro/imagini-din-maramures-la-galeria-accademia-di-romania/

Accademia di Romania in Roma, cu sprijinul Institutului Cultural Român, va inaugura luni 27 ianuarie, la ora 19:00, expoziţia de fotografie „Ultima Lună” constând într-un portofoliu de lucrări fotografice aparţinând artiştilor Nicola Bertasi şi Marzio Villa, proiect curatoriat de Valentina Ribaldi.

Un articol de Liliana Matei|24 ianuarie 2020

Seria de imagini expuse a fost realizată în regiunea Maramureș și reprezintă o explorare a stilului de viață al locuitorilor zonei și a tradițiilor uneia dintre cele mai îndepărtate și neschimbate regiuni ale Europei.

Expoziția găzduită de Galeria Accademia di Romania va rămâne deschisă din 28 ianuarie până la data de 15 februarie și va putea fi vizitată pe bază de rezervare. Cei doi artiști care expun, colaboratori ai Studioului Hans Lucas din Paris, vor fi prezenți la ianugurarea evenimentului.

Expoziția de fotografie este realizată cu ocazia sărbătoririi Zilei Unirii Principatelor Române la Galeria de Artă Accademia di Romania in Roma (Viale delle Belle Arti, 110).

„Un proiect fotografic de cercetare a magiei, a misterului, a visului şi a legăturilor între dimensiunea primitivă a existenţei şi comportamentele umane care persistă, într-un fel, dincolo de contemporaneitate”.

Nicola Bertasi și Marzio Villa au ajuns în Maramureș, după o lungă cercetare fascinată de unicitatea geografică, arhitecturală și culturală a regiunii, cu un interes deosebit asupra bisericilor locale din lemn, renumite în întreaga lume și protejate de patrimoniul UNESCO. În urma unei lungi și atente documentări, cei doi fotografi au ajuns în Maramureș, unde au fost fascinați de unicitatea peisajului, a arhitecturii și a tradițiilor acestei zone extrem de pitorești. De-a lungul călătoriei au popsit în localitățile Sarbi, Budești și Botiza (trei sate antice izolate de dealurile Carpaților), dedicându-se cu curiozitate și atenție înțelegerii și documentării tradițiilor și modului de viață străvechi legate de acest loc.

Ca urmare a experienței și informațiilor acumulate în această perioadă, artiștii au alcătuit un parcurs fotografic compus din treizeci și una de imagini alb-negru pe care îl propun publicului, ca semn şi mărturie a unui trecut bogat, cu rădăcini arhaice, dar și al erodării care progresează o dată cu societatea globală.

Această serie de imagini este ca o poveste care ne însoțește prin Maramureș, îndemnând privitorul să asiste la confruntarea dintre trecut și prezent, să cunoască obiceiurile și chiar intimitatea domestică a locuitorilor unei lumi guvernate de ritmuri diferite, aflată între respectarea valorilor străvechi și împărtășite și nevoile și curiozitățile vremurilor moderne.

Nicola Bertasi (1983) trăiește și lucrează între Paris și Milano. Licențiat în istorie și literatură la Universitatea de Stat din Milano în 2009, învață în timp ce își lucreze fotografiile în camera obscură. Întotdeauna fascinat de posibilitățile relatării prin fotografie, călătorește prin Europa, Orientul Mijlociu, Magreb, Statele Unite, Cuba și India. Scrie articole pentru diverse publicații și colaborează cu diverse instituții, galerii și festivaluri. Din 2014 este membru al studioului Hans Lucas.

Marzio Villa (1987) locuiește și lucrează la Paris. A studiat multimedia și artă contemporană la Academia Brera din Milano. În primii zece ani de producție fotografică, și-a concentrat cercetările pe structurile sociale, lucrând cu oameni, amintiri și istorii. Pregătirea sa clasică joacă mereu un rol cheie în estetica sa, atunci când transpune și portretizează figura umană în studio, folosind portretul și nudul ca cercetare. Marzio Emilio Villa este membru al Studio Hans Lucas din 2017.

26
/08
/22

Asociația pentru cultură și arte Arbor vă invită la expoziția „Rememorarea copilăriei, mărturiile deportaților basarabeni”, care reînvie emoția unor destine tragice, mărturiile deportaților și ale victimelor regimului totalitar din stânga Prutului, în perioada sovietică. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a Moldovei, Centrul de Excelență Institutul Pro Memoria al Universității de Stat din Moldova și Ambasada Republicii Moldova în România.

25
/08
/22

În perioada 26 - 31 august 2022, în continuarea proiectului (burn)OUT, artistele Irina Marinescu, Andreea Novac, Eza (Alina Ușurelu), psihoterapeuta Mihaela Vechiu, sociologa Fidelie Kalambayi și artista portugheză Gabriela Conçalves invită publicul la prezentarea cercetării artistice pe tema recuperării pe care au inițiat-o în cadrul proiectului Recovery (Recuperare) și la o serie de trei ateliere de creaţie rezultate în urma acestei cercetări.

24
/08
/22

Cea de-a treia ediție Romanian Jewelry Week, organizată de Assamblage, va avea loc în perioada 5 - 9 octombrie 2022 la Biblioteca Națională a României și în alte cinci locații conexe din București. Evenimentul propune timp de cinci zile un format efervescent de târguri, expoziții, conferințe, tururi ghidate și multe alte evenimente surpriză dedicate iubitorilor de bijuterie.

24
/08
/22

Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare invită bucătari din România să se alăture ediției din 2022 a proiectului „Gustul ca patrimoniu”, parte a programului LA PAS Timișoara, desfășurat sub egida Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023. Provocarea constă în reinterpretarea în cheie locală a borșului ucrainean, recent intrat pe lista patrimoniului cultural imaterial UNESCO aflat în pericol.

23
/08
/22

Cel mai nou proiect inițiat de compania de teatru independent Vanner Collective, „Cele care nu se văd” prezintă 10 personaje feminine din literatura română, întâmplător create de bărbați, care, reimaginate prin perspectiva a 10 fotografe, sparg stereotipurile în care au fost integrate inițial. Instalația fotografică mai poate fi văzută până pe 2 septembrie, de marți până duminică, între orele 10:00 – 18:00 la Sala Acvariu a Muzeului Național al Țăranului Român.

23
/08
/22

Sala Omnia așa cum nu a fost văzută niciodată! Concepută de colectivul artistic austriac mutual loop special pentru acest spațiu cu un trecut deloc liniștit, instalația imersivă și interactivă „Omission Possible” deschide în mod cu totul excepțional această clădire aproape uitată, într-un demers care chestionează percepția omului contemporan asupra efectelor trecerii timpului peste construcții și simboluri istorice.