Împărăteasa Sissi, în prim-plan la Fundația Calea Victoriei
https://www.ziarulmetropolis.ro/imparateasa-sissi-in-prim-plan-la-fundatia-calea-victoriei/

Începând din 24 august, Fundaţia Calea Victoriei propune un nou curs: „Trei împărătese celebre – Ecaterina cea Mare, regina Victoria şi împărăteasa Elisabeta (Sissi)”. Acesta va fi susţinut de Simona Preda.

Un articol de |19 august 2021

Despre frumoasa împărăteasă a Austro-Ungariei – Sissi – s-au speculat atât de multe afirmații și s-au creat atât de multe clișee încât e dificil de recompus și mai ales de crezut totala lipsă de grandilocvență în care a preferat să trăiască. Poate că cel mai mare deserviciu – dincolo de bârfele contemporanilor și a unei Viene cu care nu a rezonat niciodată – i l-a făcut chiar cinematografia, odată cu transformarea tinerei prințese bavareze din ramura de Wittelsbach, într-o tânără elegantă, alintată, cu rochii opulente și bijuterii strălucitoare, susținând, alături de soțul ei, împăratul Franz Joseph, grandoarea unui imperiu care sfida istoria pe ritmurile valsurilor lui Strauss.

Elisabeta (1837-1898) – devenită prin căsătorie împărăteasă a Austro-Ungariei, a fost o femeie neînțeleasă de cei printre care a fost nevoită să trăiască, prin statutul conferit de rangul imperial. Și nu doar că Habsburgii nu au înțeles-o, dar nici ea, la rândul ei nu a făcut vreun efort sau vreo concesie pentru ca lucrurile să se petreacă altfel. A preferat – în loc să își ocupe docilă locul alături de împărat în rafinatele saloane vieneze – să se izoleze pe insule și să își petreacă timpul fie traducând din greacă, fie citindu-l pe Heinrich Heine, compunând poeme în care ridiculiza neoabsolutismul propriei familii, navigând pe mare, disprețuindu-i pe nobili și pe regi, călărind singură prin pădurile de lângă Bad Ischl și înconjurându-se de actori și poeți interziși.

Sissi a detestat Curtea de la Viena – temuta și respectata curte rigidă în etichetă și arogantă în toată somptuozitatea ei de secole. La rândul ei și Viena a urât-o: în loc să fie de partea splendorii și să facă parte din ea, Sissi a ales ă fie de partea ruinării Vienei. A fugit de ceremonii și de evenimentele sociale. A urât din toată ființa ei normele și convenționalul, a disprețuit frivolitatea, prostia, strălucirea și superficialitatea. A ales să scrie împotriva sistemului, s-a declarat anticlericală și antimonarhică, și-a tatuat o ancoră pe umăr, a fumat, a preferat ținutele sobre, gimnastica și berea. Și-a adorat soțul – iar scrisorile dintre cei doi rămân dovada unei mari iubiri – dar nu a ezitat să îl susțină într-o aventură extraconjugală cu o actriță celebră. A considerat că mariajul este o formă de sclavie și nu a fost – după concepțiile vremii – o împărăteasă extraordinară, o soție model și nici măcar o mamă bună.

A fost, în schimb, inteligentă, cultă, talentată, seducătoare, rebelă, profundă, încăpățânată, complexă, sceptică până la nihilism, sarcastică și liberă până la capriciu. Mult prea liberă pentru epoca ei. Sissi a avut măreția lucrurilor extraordinare, extreme. Și, cu siguranță Sissi știa exact cât de mult poate fi acceptată și de aceea nu a făcut nimic să schimbe povestea. A mizat în schimb pe posteritate, pentru că epoca în care i-a fost dat să trăiască nu a fost a ei. La drept vorbind, poate că niciuna n-ar fi fost.

S-a împotrivit să se înfățișeze în fața publicului ca un obiect al admirației și după 35 de ani și-a ascuns chipul în spatele vălurilor și a celebrului evantai de piele. Pentru că a știut întotdeauna că este frumoasă și că despre frumusețea ei se va vorbi în primul rând.

Și-a fi dorit să fie înmormântată pe insula Ithaca, în fața mării, departe de spectatorii cu mintea limitată. Firește că nu i s-a îndeplinit această dorință, ea se odihnește conform ritualului pe care l-a detestat – în cripta Habsburgilor.

27
/04
/23

OPINIE Reflecția despre teatru presupune și redescoperire. Invitându-vă permanent la întoarceri necesare, Ziarul Metropolis a scos din arhive uitate un dialog cu criticul Martin Esslin, intrat în istorie datorită cărții sale „Teatrul absurdului”, apărută în 1961, care explica și recunoștea un fenomen.

24
/04
/23

„Nu-i stradă pe lume mai chinuită, mai muncită, mai mişcătoare în silinţele ei de a face din atâtea contraste puţintică armonie. Şi poate nu-i stradă care să închege în atare măsură gândurile unui popor. Podul Mogoşoaiei e plămădit cu sufletul nostru.”

28
/03
/23

Printre numeroasele povești întunecate rămase în istoria tulburată a anilor 1950 s-a rătăcit și povestea demnă de film a unei actrițe care fascinase în mult admiratul interbelic, sub numele de scenă Tina Barbu.

27
/03
/23

„Cred că arta dramatică este o artă eminamente feminină. Să-ți fardezi chipul, să-ți disimulezi adevăratele sentimente, să încerci să te faci plăcută și să atragi atenția, toate acestea sunt defecte puse în seama femeilor și care sunt tratate cu mare indulgență...”

26
/03
/23

„Adevărata stare, de fapt, este că eu trăiesc mereu în copilărie, cutreier apartamentele vag luminate, mă plimb pe străzile tăcute ale Uppsalei, stau în fața casei de vară și ascult mesteacănul cel uriaș. Mă deplasez instant. De fapt, locuiesc mereu în visul meu și doar fac vizite în realitate.”