Importanţi oameni de film din Rusia îşi părăsesc ţara
https://www.ziarulmetropolis.ro/importanti-oameni-de-film-din-rusia-isi-parasesc-tara/

Doi dintre cei mai cunoscuţi oameni de film din Rusia – criticul Anton Dolin şi regizorul Kantemir Balagov – au anunţat că îşi părăsesc ţara din cauza climatului de teroare, în care opoziţia faţă de războiul Ucraina este aspru pedepsită.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 martie 2022

Climatul de teroare tot mai răspândit în Rusia, unde autorităţile închid ultimele media indepedente, blochează accesul la reţele de socializare occidentale şi înăspresc legislaţia împotriva celor care protestează sau se exprimă contra războiului din Ucraina, pe care Moscova îl numeşte „operaţiune militară specială”, îi determină pe unii artişti ruşi să îşi părăsească ţara.

Doi dintre cei mai importanţi oameni de film din Rusia – Anton Dolin, considerat de mulţi cel mai influent critic de cinema rus, şi regizorul Kantemir Balagov, autorul filmelor „Closeness” (2017) şi „Beanpole” (2019), ambele selectate la Cannes – au anunţat în aceste zile pe Facebook că sunt nevoiţi să plece din ţară, denunţând în acelaşi timp războiul.

„Motivele sunt puţine. Însă în realitate nu există decât unul – un război criminal în Ucraina, iniţiat de conducerea Rusiei. Este imposibil să trăieşti într-o ţară, chiar dacă e a ta şi o iubeşti, unde ţi se închide gura. Mai ales pentru o persoană al cărei unic instrument este cuvântul”, a postat Anton Dolin pe Facebook, alături de două fotografii, una cu uşa apartamentului său de bloc, vopsită pe exterior cu semnul „Z” ca ameninţare, şi alta cu cel mai recent număr al revistei pe care o conducea, „The Art of Cinema”.

„Pur şi simplu nu puteam să mai respir aerul din Moscova, unde oamenii continuau să îşi facă planuri, să vadă filme, să organizeze discuţii artistice, să ia parte la vernisaje şi premiere, în timp ce în Ucraina se omoară şi se moare. Fiecare minut dintr-o astfel de existenţă confirmă o evidenţă: eşti complice”, a continuat criticul de film.

„E amuzant că toată viaţa mea conştientă am refuzat să plec. Deşi au sunat şi au aşteptat. Patria mea este Rusia, nu mi-am dorit niciodată alta. Dar nu mai există Rusia. Rusia – o găină ca capul tăiat”, a mai scris el.

Anton Dolin a subliniat de asemenea că „în urmă cu zece zile (postarea a fost scrisă în a zecea zi a invaziei ruse – n.r.), întreaga lume s-a prăbuşit” şi că „de zece zile nu mă mai pot gândi la altceva decât la război”.

„Viaţa fiecărei persoane care trăieşte în Rusia, care vorbeşte rusă sau care cel puţin este implicată în cultura rusă s-a schimbat ireversibil. Doar că mulţi (majoritatea?) nu îşi dau seama încă. Ucrainenii vor avea o şansă să învie din cenuşă şi ruină, nu vor face decât să devină mai puternici şi vor putea, dacă vor dori, să uite de suferinţa prin care au trecut. Noi nu vom avea nici şansa şi nici dreptul să uităm”, a mai scris criticul de film în postarea sa.

„Ucrainenii au dreptate şi, prin urmare, vor câştiga inevitabil, mai devreme sau mai târziu. De fapt, au şi câştigat. Iar noi vom îndura un dezastru – nu economic şi politic. Un dezastru moral. Lipsa de putere a celor care au fost împotriva sistemului şi puterii timp de 22 de ani nu face decât să amplifice senzaţia de disperare”, a atras el atenţia.

La rândul său, regizorul Kantemir Balagov a postat pe Facebook şi pe Twitter un mesaj cu motivul pentru care părăseşte Rusia, însoţit de o fotografie luându-şi la revedere de la câinele său pe aeroport.

„Am părăsit Rusia. Ne pare rău şi suntem devastaţi. Într-o clipă, viitorul ne-a fost luat. Ne-au fost luaţi părinţii şi prietenii. Însă e ceva ce ei nu ne-au putut lua – cinemaul”, a scris cineastul.

„Inimile noastre sunt alături de Ucraina şi de oamenii din Rusia care sunt împotriva acestui coşmar”, şi-a încheiat el mesajul.

Kantemir Balagov a fost unul dintre participanţii la un mesaj video recent iniţiat de Anton Dolin pentru a-şi exprima protestul faţă de războiul iniţiat de preşedintele rus Vladimir Putin în Ucraina.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.