IN DEBT WE ART, documentarul lui Daniel Popa, la Festivalul „25 de ore de teatru non-stop“ de la Sibiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-debt-we-art-documentarul-lui-daniel-popa-la-festivalului-25-de-ore-de-teatru-non-stop-de-la-sibiu/

Producţie a Doctor’s Studio, documentarul IN DEBT WE ART va beneficia de două proiecţii în cadrul celei de-a V-a ediţii a Festivalului „25 de ore de teatru non-stop“ de la Sibiu. Festivalul este unul maraton, cele două evenimente fiind programate duminică, 26 aprilie, la orele 6.00 (Atrium) şi respectiv 14.00 (Librăria Humanitas Sibiu).

Un articol de Petre Ivan|21 aprilie 2015

Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

Am profitat de înțelesurile diferite pe care cuvântul DATORIE le are în limba română (responsabilitate, obligație, credit, credință, serviciu, onoare) și am încercat să aflu ce datorii – materiale, financiare, dar mai ales morale – au creatorii de teatru independent, ce îi face să se trezească dimineața în România de astăzi, ce datorii au față de ei, față de arta lor, public, societate sau stat. – Daniel Popa

Este pentru prima dată când, în contextul unui proiect coerent și consistent, cele mai importante voci ale scenei independente românești de teatru împărtăşesc cu publicul larg, dar și cu propriii colegi, din vasta lor experiență personală, diverse sisteme de valori, planuri distincte și metode, idei, strategii, contacte, sau, pur și simplu, sfaturi omenești.

Publicul larg nu ştie nimic despre întregul proces prin care independenții au ajuns să reprezinte o piață în continuă creștere. Nici despre ce trebuie să faci dacă vrei să produci.

Cât de stabilă este această piață în crestere? Cine sunt producătorii independenți? Cum sunt ei, ce abilități și calități trebuie să ai ca să ajungi un „jucător” important? Cât de mult sau cât de puțin îți trebuie ca să reușești? Unde găsești resursele? De ce o faci, când alegi să o faci? De ce nu reușești, când nu reușești?

Acestea și alte întrebări își găsesc răspunsurile în documentar – o călătorie culturală prin scena teatrală independentă contemporană, dezvoltată în jurul cuvântului DATORIE.

NOTA AUTORULUI (sau legendă)

În România, teatrul a fost introdus abia la începutul secolului al XIX-lea, ca amuzament importat de nobilii care ajungeau la Paris și își permiteau să vadă o piesă de teatru la Comedia Franceză. S-a răspândit rapid din curțile exclusiviste ale celor bogați în spații dedicate teatrului.

Prima companie de teatru independent a fost fondată în 1852. Teatrele independente sau private erau deja în competiție cu teatrele de stat în anii ’40. După care, orice noțiune de independență a dispărut odată cu instalarea comunismului. Cu toate acestea, numărul teatrelor de stat a crescut de la 14 în 1949, la 52 în 1989.

După 1989, ca urmare a lipsei unei agende privind teatrul și arta, în general, în România, numărul studenților de la actorie a crescut de la 4 la 60. Dacă adăugăm și universitățile private care, an de an, au produs încă și mai mulți absolvenți, atunci se explică de ce piața a fost inundată de profesioniști care nu aveau unde să își facă meseria. C

u un număr limitat sau blocat de locuri în teatrele de stat, absolvenții au fost cumva obligați să găsească ei înșiși o soluție pentru lipsa de planificare, lipsa de perspectivă și lipsa de previzibil din deciziile ministerului culturii și cultelor.

Așa s-a născut mișcarea teatrală independentă românească: o armată de actori, regizori, scenografi, coregrafi rămași în afara sistemului teatral românesc de stat, și care, treptat, au fost nevoiți să profeseze în baruri, cluburi, cafenele și, în cele din urmă, în spații dedicate teatrului independent. După ani de luptă, această mișcare s-a transformat, treptat, într-un fenomen imposibil de ignorat.

Au fost de acord să vorbească cu mine despre datoriile lor:

Ana Mărgineanu, Andreea Duță, Andrei și Andreea Grosu, Bogdan Sărătean, Cătălin Neamțu, Chris Simion, Cinty Ionescu, Cristina Modreanu, Florin Piersic Jr., Gianina Cărbunariu, Ilinca Manolache, Jean Lorin Sterian, Marta Bănescu, Laurențiu Bănescu, Lia Bugnar, Marcel Iureș, Maria Manolescu, Marius Manole, Mihaela Sîrbu, Nicoleta Lefter, Ovidiu Mihăiță, Peca Ștefan, Teodora Herghelegiu, Tudor Aaron Istodor, Vera Ion, Vlad Logigan, Vlad Zamfirescu, Victor Scoradeț, Voicu Rădescu și Adrian Titieni.

IN DEBT WE ART este un documentar cu buget zero, bazat pe o idee de Paul Bargetto.

IN DEBT WE ART – INFO

Regie și montaj: Daniel Popa

Director de Imagine: Ioana Burtescu

Operator second: Florin Costache

Grafică: Amandine Bănescu

Efecte speciale: Cristian Ioan Gutău

Editor sunet: Alin Zăbrăuțeanu

Producție: Marta Bănescu

Foto şi video: IN DEBT WE ART – doctorsstudio.org

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.