În dialog cu Eros Di Prima
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-dialog-cu-eros-di-prima/

Eros Di Prima, arhitect şi fondatorul Asociaţiei Culturale Creative Spaces din Italia, ne vorbeşte despre importanţa adaptării artei la schimbările actuale.

Un articol de Felicia Acsinte|21 mai 2020

Implementând, alături de un grup de tineri originari din Sicilia, un proiect virtual inedit, realizarea unei galerii – CO.VI .3D GALLERY -, Creative Spaces invită privitorii să pătrundă în interiorul unui muzeu care nu se rezumă a fi o simplă galerie virtuală, ci un adevărat muzeu în care au loc activități artistice și culturale. CO.VI .3D GALLERY sau COntemporary VIsion în tridimensiunea unei adevărate galerii de artă, are invitați artiști din întreaga lume, periodic inaugurând săli expoziționale dedicate diferiților artiști și scriitori sicilieni. În săptămânile precedente au fost inaugurate primele trei săli dedicate lui Gino Morici, Salvatore Quasimodo și Emilio Greco.

În cadrul expoziției colective din data de 14 mai – Art HOME-  realizată cu ocazia ianugurării sălii Leonardo Sciascia, alături de artiștii italieni  – Cristina Abbate – Antonio Barbieri – Teresa Letizia Bontà – Sonia Gazzelloni – Anna Giannone – Vlady – , artistul german – Veronika Spleiss –  a participat și artistul ieșean, Manuell Mănăstireanu.

Felicia Acsinte: Pentru început, aș vrea să începem printr-o scurtă prezentare. Dacă îmi poți spune mai multe despre tine și despre Asociația Culturală Creative Spaces.

Eros Di Prima: Am absolvit arhitectura la Universitatea din Palermo și m-am specializat în design de interior la Roma. În timpul studiilor am participat la proiecte universitare importante, precum proiectul internațional VILLARD13 și proiectul ERASMUS. În 2015, teza mea de licență intitulată „Palazzo Nicosia, o etapă de-a lungul traseului vinului din provincia Agrigento” a fost expusă în pavilionul italian la Expoziția din Milano – 2015. În 2017 am lucrat în București aproape doi ani, în domeniul designu-lui interior pentru activități comerciale, locuințe private și pentru producerea de mijloace pentru alimente stradale. Astăzi locuiesc în Sicilia și mă ocup de designul arhitectural, cu o atenție deosebită asupra designului interior; De asemenea, sunt angajat în proiectarea expozițiilor, curatoriat, design grafic, identitate vizuală, marketing și realizarea de  brand -uri în social media. În 2016, impulsionat de dorința de a reface zona în care locuiesc, am decis să fondez Asociația Culturală Creative Spaces, unde sunt acum președinte și la care s-au lăturat proiectului și tineri vizionari, cu diferite abilități și studii. Creative Spaces este un laborator continuu de idei care generează creativitate, mobilitate, imaginație și intuiție, ca vehicul pentru dezvoltarea economică, socială și umană. De-a lungul timpului au fost desfășurate  numeroase activități promovate de asociație: expoziții de artă, precum expoziția unei colecții de lucrări ale lui Salvador Dalì despre Divina Comedie, festivalul „Le Vie dei Tesori” dedicat valorificării valorilor culturale, monumentelor și orașelor artistice, formatul „PechaKucha” din care suntem ambasadori, AperiTalk și activități culturale cu numeroase realități naționale și internaționale.

Cât de lung a fost procesul de realizare a muzeului virtual propus de Creative Spaces?

Într-o după-amiază, la o oră nedefinită a uneia dintre multele zile egale petrecute în carantină, o frază s-a născut din întâmplare, poate ca un gând sau doar dintr-o dorință neînsuflețită … o frază exclamată de Noemi, „de ce nu facem un muzeu virtual! „. Nu am putut pretinde nimic și am exclamat imediat „DA!” Întrucât lumea se tot închidea, nu puteam să stăm liniștiți și să privim, trebuia să continuăm să creăm frumusețe. Am început să mă gândesc la cum să dezvolt acest proiect virtual. Am început să scriem idei și ne-am conectat prin skype cu întregul grup. Am dezvoltat ideea generală și am construit detaliile acesteia, fiecare punând în joc abilitățile sale și devenind o echipă. În trei săptămâni am avut proiectul structurat și gata să inaugurăm prima cameră expozițională. Fiecare dintre noi am lucrat 24 de ore pe zi, tot timpul cât eram în carantină! Am fost norocoși pentru că avem un grup de profesioniști care au reușit să urmeze proiectul și aș dori să-ți prezint echipa completă a acestui proiect: Eros, Noemi, Carlo, Francesca, Juri, Alfredo, Valeria, Antonella și Eliezer. Astăzi, după multă muncă, putem realiza în 15 zile o cameră, pregătită pentru inaugurare.

CO.VI.3D Gallery, un adevarat muzeu virtual care poate fi văzut atât în interior, cât și în exterior. Cum ai descrie experiența digitală?

Experiența noastră încearcă să minimalizeze distanța dintre spațiul real și cel virtual, am vrut să creăm un muzeu care să cuprindă atât spațiile externe, cât și cele interne, așa cum se întâmplă în adevăratele centre culturale. Decizia a fost să lucrăm pe suprafațe externe, oferindu-le artiștilor dimensiunile în metri în care să-și expună picturile. Spațiile noastre folosesc măsuri reale și, prin urmare, camerele pot găzdui un număr definit de lucrări. Vizita muzeului este o experiență, un joc 3D, dar realizat din lucrări reale. Lucrăm pentru a dezvolta proiectul și a insera alte activități culturale în cadrul acestuia, pentru a oferi asociațiilor, organizațiilor și artiștilor, posibilitatea de a gestiona spațiile și de a folosi platforma noastră digitală pentru a-și crea activitățile. Trebuie să ne lărgim viziunile și să creăm noi proiecte, deoarece în această perioadă dificilă, tehnologia trebuie să ne ajute să producem cultură. Sperăm să ne întoarcem în curând în spațiile fizice pentru a desfășura activități reale și în care să folosim tehnologia ca sprijin, deoarece tehnologia poate fi de mare ajutor, dar nu poate înlocui realitate.

Creative Spaces a colaborat cu artiști din diverse țări.  Cum a fost experiența cu artiștii?

Lucrând cu diferiți artiști din diferite colțuri ale lumii, a fost interesant. O experiență de formare pe care tehnologia ne-a permis să o avem. Tehnologia a scurtat distanțele și în aceste momente dificle, ne-a adus mai aprope. Trebuie să spun că a existat mult entuziasm din partea artiștilor și a fost stabilită imediat o relație de încredere și sprijin pentru proiect. Am discutat despre lucrările care vor fi expuse, am întâlnit artiști legați de culturile și tradițiile lor. 

Consideri că expozițiile virtuale pot deveni o alternativă durabilă a expozițiilor realizate în spațiile fizice? 

Cred că expozițiile virtuale, dacă sunt făcute bine, pot fi o alternativă bună, deoarece digitalul este accesibil tuturor. Cu siguranță expozițiile digitale pot fi un plus, un nou canal de utilizat și ele pot fi, de asemenea, o previzualizare a expozițiilor reale viitoare. Poate fi un înlocuitor excelent pentru expozițiile realizate în spațiile fizice în acest moment în care nu putem să le organizăm în galerii.

Care ar fi avantajele și dezavantajele expozițiilor virtuale?

Unul dintre avantajele principale ale unei expoziții virtuale sunt costurile, deoarece costurile de înființare, transportul lucrărilor, printurile și alte costuri mai mici, sunt anulate. Trebuie luate în considerare costurile pentru realizarea sistemului virtual, dar care, cu siguranță vor fi mai mici decât costurile unei expoziții reale. Așa cum am spus anterior, un alt avantaj este faptul că internetul este ușor accesibil și permite o mai mare diseminare și audiență a unei expoziții. Realizarea de noi contacte din toată lumea, includerea artiștilor care din diferite motive nu au putut expune în expoziții reale sau posibilitatea de a vinde oriunde, prin intermediul internetului, constituie multitudinea de avantaje a expozițiilor virtuale. Unul dintre dezavantajele principale este acela de a nu ne putea bucura de lucrări în direct, ceea ce ar oferi cu siguranță senzații mai profunde și o percepție mai bună asupra operei. Un alt dezavantaj este lipsa contactului social.

Din experineța ta, care ar fi provocările pe care un artist le-ar putea întâmpina în realizarea expozițiilor virtuale, în vederea valorificarii materiale a operelor?

În primul rând, un artist ar trebui să se bazeze pe realități competente, capabil să aibă platforme virtuale care să poată reprezenta cel mai bine lucrările artistului. Pentru artist trebuie construit un spațiu adecvat pentru a-l reprezenta. O bună comunicare și prezentare a artistului și a lucrărilor stau la baza succesului. În al doilea rând, artistul trebuie să aibă o cale artistică valabilă, demonstrabilă, cu un mesaj clar și o voce proprie. Cred că talentul și angajamentul sunt mereu răsplătite.

Acum, muzeul este în proiectare și periodic inaugurați săli expoziționale unde participă diferiți artiști din întreaga lume. Care va fi în viitor procesul de desfășurare a muzeului, după ce construcția lui interioară va fi finalizată?

Lucrăm la un statut de muzeu și acesta va lucra la viitoarele programe culturale care vor fi găzduite. Așa cum spuneam, dorința este de a dezvolta sistemul digital cu noi tehnologii și de a insera noi activități culturale în cadrul muzeului, care vor face un muzeu real. Vom deschide în curând o nouă secțiune intitulată „Interviu cu artistul”, activitate susținută de municipalitatea Caltanissetta. Expozițiile de grup ralizate în camerele inaugurate sunt expoziții temporare care vor fi înlocuite cu altele. În viitor vom găzdui nu numai expoziții de grup, ci și expoziții personale. Veți avea ocazia să gestionați spațiile pentru activități expoziționale și proiecte culturale. Am început să avem parteneriate cu alte companii care vor folosi sălile noastre. Este totul în desfășurare și lucrăm pentru a comunica toate noutățile pentru artiștii care vor dori să colaboreze cu noi. Îți mulțumesc pentru interesul tau!



11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.

01
/03
/24

Teatrul de Balet Sibiu prezintă sâmbătă, 2 martie, începând cu orele 19:00, spectacolul de teatru-dans „Despre noi/About Us”. Regia și scenariul poartă semnătura lui Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea, interpretează Teatrul de Balet Sibiu, cu participarea actorilor Naționalului bucureștean Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.