„În lipsa raţiunii”. Când Woody Allen îl întâlneşte pe Hitchcock
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-lipsa-ratiunii-cand-woody-allen-il-intalneste-pe-hitchcock/

CRONICĂ DE FILM Ar putea părea greu ca Woody Allen să mai vină cu ceva nou, surprinzător, proaspăt. Totuşi… În „Irrational Man” („În lipsa raţiunii”), cineastul american îşi plasează obsesiile în rama unui film hitchcockian.

Un articol de Ionuţ Mareş|27 august 2015

Recunoscuta fantezie de neoprit, dublată de o la fel de notorie uşurinţă de a lucra, îl ajută de decenii pe Woody Allen să livreze un film pe an. Indiferent de cât de deosebite între ele ar fi, poveştile ce stau la baza scenariilor sale şi, în faza următoare, execuţia lor în imagini îşi dezvăluie cu uşurinţă trăsăturile comune.

Cel mai nou film al său, „Irrational Man” („În lipsa raţiunii”), o comedie existenţială prezentată în premieră în afara competiţiei la Cannes, nu avea cum să facă excepţie. Întâlnim multe din semnalizatoarele tematice şi stilistice ale lui Allen. De aceea, este cu atât mai surprinzător aerul de prospeţime pe care îl degajă filmul. Obiceiuri vechi în haine noi.

Alegerea lui Joaquin Phoenix, aflat la prima colaborare cu cineastul american, în rolul unui imprevizibil profesor de filosofie, contribuie decisiv la revigorarea panopliei de personaje. În interpretarea sa, Phoenix pare să împrumute ceva din ciudăţenia discipolului gârbovit, periculos şi cu mintea tulburată din „The Master”, al lui P.T. Anderson, dar şi din dulcegăreala scriitorului îndrăgostit de o voce de robot din „Her”, al lui Spike Jonze.

Blazat, depresiv, dependent de sticluţa de whisky (din care bea inclusiv între cursuri) şi cu un pronunţat început de burtă – scos în evidenţă de tricourile neglijente şi de planurile apropiate ale directorului de imagine Darius Khondji -, Abe ar putea trece drept o altă variantă a protagonistului masculin atât de des întâlnit la Allen – intelectual măcinat de întrebări grele şi felurite obsesii, dorit de femei, cinic la nevoie.

Toate acestea, bineînţeles, până la un punct – cel la care binecunoscuta tuşă ironică a regizorului intră în scenă şi aruncă totul într-o nouă perspectivă, respectându-se în acelaşi timp, discret, principiile unui scenariu de manual, care cere ca spectatorul să fie mereu surprins şi ţinut captiv. Nici nu contează, în fond, cât de realist e plot-ul, pentru că lumea creată de cineast îşi are propria logică.

După ce le ridică personajelor un solid bagaj psihologic şi emoţional, Allen porneşte într-un distractiv proces de deconstrucţie. De aici şi plăcerea de a observa, ca într-un insectar, comportamentul, dar şi traseul sinuos al unor personaje ale căror dorinţe şi pasiuni intră în coliziune cu propria viaţă.

Această strategie critică nu ratează nici câteva convenţii cinematografice. „În lipsa raţiunii” este, bineînţeles, o comedie. Una din acele comedii în care subiecte presupus serioase sunt tratate cu maximă lejeritate – nu e nimic nou în faptul că teorii ale unor mari filosofi sau scrieri celebre ale unor autori ca Dostoievski sau Arendt sunt citate parodic, în complicitate cu publicul.

Ceea ce face însă Allen cu real succes este să-şi împingă, pe nesimţite, povestea în rama unui film hitchockian – de la accentul pus pe anumite obiecte şi informaţii livrate prin dialog în momente specifice ale naraţiunii, până la gândul obsesiv al crimei perfecte. „În lipsa raţiunii” este un film hitchcockian fără suspansul tradiţional, dar, în schimb, cu multă zburdălnicie.

Distribuit în România de Freeman Entertainment, „În lipsa raţiunii” va intra în cinemtografe la 28 august.

INFO

În lipsa rațiunii (SUA, 2015)

Scenariul și regia: Woody Allen

Cu: Joaquin Phoenix, Emma Stone, Parker Posey

Rating: ●●●○○

09
/10
/15

Peste exact o săptămână, debutează cea de a X-a ediție a Zilelor Filmului German (ZFGX). Proiecția filmelor are loc la Cinema Studio, începând din seara zilei de 16 octombrie, data care marchează deschiderea ediției jubiliare, cu o peliculă de excepție: „Victoria”, elogiatul thriller al lui Sebastian Schipper, considerat surpriza germană a Berlinalei din acest an și răsplătit cu Ursul de Argint.

09
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Walk”, cel mai nou film al lui Robert Zemeckis, este reconstituirea spectaculoasă a unei fapte reale legendare, redată sub forma unei alegorii despre îndrăzneală şi cu tensiunea unui film de acţiune. Folosind inteligent 3D-ul, filmul oferă unul din cele mai rafinate momente ale cinemaului popular din acest an.

09
/10
/15

În ultimii 22 de ani Astra Film Festival a transformat Sibiul în spațiul privilegiat unde anual, timp de o săptămână, se poate vedea mersul lumii doar prin vizionarea selecției de filme. Viața de la 1,30 metri înălțime, spaimele interioare ale Hertei Muller – laureate a premiului Nobel, cum a învins Chuck Norris comunismul și viitorul filmului documentar în atelierele Aristoteles, sunt doar câteva din reperele weekend-ului la AFF 2015.

07
/10
/15

S-a dat startul celei de-a treia ediții a Dracula Film Festival. Hotel Transilvania 2 (R. Genndy Tartakovsky), film dublat în română de actorii Claudiu Bleonţ, Gabriel Spahiu, Anca Sigartău, Tamara Roman, Gabriel Costin şi Cristi Neacşu, a deschis ediţia din acest an a festivalului.

07
/10
/15

Les Films de Cannes à Bucarest și Asociația Culturală Control N lansează o provocare pentru tinerii critici de film, pe care își propun să-i angreneze în dezbatere. Un concurs organizat special cu ocazia acestor conferințe, „Fii critic la Cannes!”, oferă șansa participanților de a obține o acreditare - cu transport și cazare asigurate - la Festivalul de la Cannes, ediția din 2016.

06
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Martian”, noul blockbuster al lui Ridley Scott, oferă mult prea puţin din ceea ce promite, alegând o reţetă facilă de a ilustra o aventură spectaculară. „Black Mass”, regizat de Scott Cooper, are meritul de a-şi asuma genul filmului cu gangsteri, fără a cădea în tentaţia pastişei sau a luării în zeflemea.

05
/10
/15

12 dintre filmele care s-au întors cu trofee de la Cannes pot fi văzute pentru prima dată în România între 23 și 29 octombrie, la Les Films de Cannes à Bucarest. Laureatul cu Palme d’Or și marii câștigători ai premiilor pentru regie, scenariu, interpretare, Camera d’Or sau Un Certain Regard vor aduce la Cinema Studio, Elvire Popesco și Cinema PRO o frântură din agitația și entuziasmul provocate la Cannes.

02
/10
/15

A 10-a ediție Anim'est se deschide oficial astăzi, la Cinema Studio, de la 20.00. Sunteți invitați să vizionați docu-drama Muntele Magic, în regia Ancăi Damian, precedată de un recital extraordinar susținut de Alexander Bălănescu.