„În lipsa raţiunii”. Când Woody Allen îl întâlneşte pe Hitchcock
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-lipsa-ratiunii-cand-woody-allen-il-intalneste-pe-hitchcock/

CRONICĂ DE FILM Ar putea părea greu ca Woody Allen să mai vină cu ceva nou, surprinzător, proaspăt. Totuşi… În „Irrational Man” („În lipsa raţiunii”), cineastul american îşi plasează obsesiile în rama unui film hitchcockian.

Un articol de Ionuţ Mareş|27 august 2015

Recunoscuta fantezie de neoprit, dublată de o la fel de notorie uşurinţă de a lucra, îl ajută de decenii pe Woody Allen să livreze un film pe an. Indiferent de cât de deosebite între ele ar fi, poveştile ce stau la baza scenariilor sale şi, în faza următoare, execuţia lor în imagini îşi dezvăluie cu uşurinţă trăsăturile comune.

Cel mai nou film al său, „Irrational Man” („În lipsa raţiunii”), o comedie existenţială prezentată în premieră în afara competiţiei la Cannes, nu avea cum să facă excepţie. Întâlnim multe din semnalizatoarele tematice şi stilistice ale lui Allen. De aceea, este cu atât mai surprinzător aerul de prospeţime pe care îl degajă filmul. Obiceiuri vechi în haine noi.

Alegerea lui Joaquin Phoenix, aflat la prima colaborare cu cineastul american, în rolul unui imprevizibil profesor de filosofie, contribuie decisiv la revigorarea panopliei de personaje. În interpretarea sa, Phoenix pare să împrumute ceva din ciudăţenia discipolului gârbovit, periculos şi cu mintea tulburată din „The Master”, al lui P.T. Anderson, dar şi din dulcegăreala scriitorului îndrăgostit de o voce de robot din „Her”, al lui Spike Jonze.

Blazat, depresiv, dependent de sticluţa de whisky (din care bea inclusiv între cursuri) şi cu un pronunţat început de burtă – scos în evidenţă de tricourile neglijente şi de planurile apropiate ale directorului de imagine Darius Khondji -, Abe ar putea trece drept o altă variantă a protagonistului masculin atât de des întâlnit la Allen – intelectual măcinat de întrebări grele şi felurite obsesii, dorit de femei, cinic la nevoie.

Toate acestea, bineînţeles, până la un punct – cel la care binecunoscuta tuşă ironică a regizorului intră în scenă şi aruncă totul într-o nouă perspectivă, respectându-se în acelaşi timp, discret, principiile unui scenariu de manual, care cere ca spectatorul să fie mereu surprins şi ţinut captiv. Nici nu contează, în fond, cât de realist e plot-ul, pentru că lumea creată de cineast îşi are propria logică.

După ce le ridică personajelor un solid bagaj psihologic şi emoţional, Allen porneşte într-un distractiv proces de deconstrucţie. De aici şi plăcerea de a observa, ca într-un insectar, comportamentul, dar şi traseul sinuos al unor personaje ale căror dorinţe şi pasiuni intră în coliziune cu propria viaţă.

Această strategie critică nu ratează nici câteva convenţii cinematografice. „În lipsa raţiunii” este, bineînţeles, o comedie. Una din acele comedii în care subiecte presupus serioase sunt tratate cu maximă lejeritate – nu e nimic nou în faptul că teorii ale unor mari filosofi sau scrieri celebre ale unor autori ca Dostoievski sau Arendt sunt citate parodic, în complicitate cu publicul.

Ceea ce face însă Allen cu real succes este să-şi împingă, pe nesimţite, povestea în rama unui film hitchockian – de la accentul pus pe anumite obiecte şi informaţii livrate prin dialog în momente specifice ale naraţiunii, până la gândul obsesiv al crimei perfecte. „În lipsa raţiunii” este un film hitchcockian fără suspansul tradiţional, dar, în schimb, cu multă zburdălnicie.

Distribuit în România de Freeman Entertainment, „În lipsa raţiunii” va intra în cinemtografe la 28 august.

INFO

În lipsa rațiunii (SUA, 2015)

Scenariul și regia: Woody Allen

Cu: Joaquin Phoenix, Emma Stone, Parker Posey

Rating: ●●●○○

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.