In memoriam Marin Moraru: ”Suntem ce sunt amintirile noastre”
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-memoriam-marin-moraru-suntem-ce-sunt-amintirile-noastre/

Teatrul Naţional ”I. L. Caragiale” din Bucureşti lansează o serie de evenimente dedicate oamenilor de teatru ce au ales să-şi dedice viaţa scenei şi publicului spectator. Un prim eveniment de acest gen va avea loc vineri, 31 ianuarie 2020, când se împlinesc 83 de ani de la naşterea actorului Marin Moraru.

Un articol de Petre Ivan|27 ianuarie 2020

Se amuza când cineva se referea la el ca la un monstru sacru. Toți prietenii din copilărie îi spuneau Marinuș.  A muncit din convingere și a considerat meseria aleasă ca fiind cea mai frumoasă. Nu a lipsit niciodată de la o repetiție iar dovada dragostei sale pentru meseria de actor a constat în cei 55 de ani oferiți scenei și ecranului.

A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică, clasa doamnei Dina Cocea, în anul 1961. A performat pe scena Teatrului Tineretului în perioada 1961-1964, la Teatrul de Comedie 1965-1968, apoi la Teatrul ”Lucia Sturdza Bulandra ” între anii 1968-1971, iar la Teatrul Național ”I. L. Caragiale” din București  a activat în perioada 1971-1974, după care a predat în Institut în calitate de conferențiar universitar, până în 1980. În același an, se reîntoarce pe scena Naționalului unde va juca până în 2014.

A fost decorat în 2008 de președintele României cu Ordinul Național Serviciul Credincios în grad de Mare Cruce. În același an, primea titlul de Doctor Honoris Causa al „Universității de Artă Teatrală și Cinematografică.

În competiție directă doar cu sine însuși, cariera sa teatrală a fost de multe ori dublată de cea cinematografică. Marin Moraru a fost o personalitate unică ce a lăsat ca moștenire un număr impresionant de roluri în teatru și film.

Avea un simț al umorului propriu și privea căsătoria ca fiind și un act de voință, admițând apariția tentațiilor mai degrabă pentru colegii distribuiți în rolurile de june prim decât pentru el, care interpreta, cu precădere, roluri de compoziție.  A fost căsătorit 52 de ani cu Lucia Popescu-Moraru, realizator de programe si redactor muzical la Radio România Actualități.

Poate că nu ar trebui să ne fie teamă să folosim timpul trecut, în special atunci când reușim să descoperim în el resurse pentru viitor.

Vă așteptăm vineri, 31 ianuarie, de la ora 18.00 la Librarium ( librăria din spatele Casei de Bilete TNB) să reconstruim amintiri. Avem și costume și obiecte de recuzită din muzeul Teatrului Național. La eveniment vor participa Lucia Popescu Moraru, Dorina Lazăr, Marian Râlea, Mihai Călin, Monica Davidescu, Vladimir Găitan, George Mihăiță, Constantin Cotimanis, Simona Bondoc, Traian Stănescu. Discuția va fi moderată de jurnalista Maria Capelos.

Intrarea este liberă.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.