In the Mood for Love
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-the-mood-for-love/

CRONICĂ DE FILM „Un beau soleil intérieur”, un minunat nou film al regizoarei franceze Claire Denis, cu o Juliette Binoche strălucitoare. Din 23 februarie în cinematografe.

Un articol de Ionuţ Mareş|15 februarie 2018

Premiat în 2017, împreună cu „L’amant d’un jour”, de Philippe Garrel, în secţiunea Quinzaine des Réalisateurs a Festivalului de la Cannes, „Un beau soleil intérieur” (cu un titlu românesc mult mai puţin ofertant – „Lumina dinăuntru”), cel mai nou film al regizoarei franceze Claire Denis, o are în centru pe Isabelle (minunata Juliette Binoche), o artistă din Paris şi mamă divorţată în căutarea iubirii, preferabil una de durată.

Prima secvenţă – un plan vertical – ne-o arată pe Isabelle în pat, goală şi cvasi-stânjenită, în timpul unei partide de sex cu un bărbat corpolent care nu reuşeşte să ofere plăcere. O secvenţă ca un semnal că ceea ce urmează ar putea fi o căutare a sincerităţii.

Partida este un eşec – şi nici nu avea cum să fie altfel. Chiar dacă nu mai este tânără, Isabelle este atrăgătoare (şi ştie să o arate, prin felul în care se îmbracă şi prin mişcările corpului) şi are un spirit liber, deşi trece printr-o perioadă de suferinţă sufletească după despărţirea de tatăl fetei sale în vârstă de zece ani – trecerea de la o aparentă bună-dispoziţie şi râsete la tristeţe şi lacrimi se poate face foarte uşor, iar Juliette Binoche joacă aceste stări cu o siguranţă şi o degajare seducătoare.

Asta în timp ce bărbatul de ocazie de lângă Isabelle, un bancher căsătorit şi nu foarte chipeş, se dovedeşte cinic şi agasant, dincolo de dezgustul pe care i-l produce, în intimitate, protagonistei – nici o mirare, prin urmare, că este dat definitiv afară pe uşa atelierului.

Nu contează cum două persoane atât de diferite au ajuns să aibă o relaţie – potenţialele întrebări, justificate, pe care şi le-ar pune spectatorul despre resorturile unei astfel de legături amoroase şi despre trecutul protagonistei nu ajung să prindă contur, pentru că destul de repede se întrevede trama: Juliette trece, dezamăgită, de la un bărbat la altul, diferiţi ca vârstă, statut social şi aspect fizic, în speranţa că următorul îi va oferi afecţiunea de care pare să aibă nevoie, dorinţă pe care chipul ei pare să o exprime cu fiecare grimasă.

Nicio înclinaţie spre introspecţii psihologice facile la Claire Denis (de altfel, personajele masculine sunt simple prezenţe fără relief, pe alocuri caricaturale şi ridicole), ci o pură plăcere de a surprinde, de aproape şi fără ostentaţie, ba chiar cu foarte discrete tuşe de comic, sentimentele, forţa şi mai ales strălucirea acestei femei rănite, dar care este în acelaşi timp puternică şi demnă.

Cu zâmbetul său capabil să transmită o varietate de stări, Juliette Binoche acaparează aparatul de filmat, şi este o încântare să o vezi în multele momente de graţie prin care trece personajul său: cum chipul ei pare a capta lumina soarelui într-o cafenea, cum muzica dintr-o maşină învăluie o întreagă secvenţă într-o melancolie dezarmantă, cum un dans cu un necunoscut poate reînvia, fie şi pentru un moment, credinţa că apropierea sinceră între doi oameni este – încă – posibilă şi că viaţa merită trăită aşa cum e.

„Un beau soleil intérieur” este distribuit în România de Independenţa Film şi va putea fi văzut în cinematografe începând cu 23 februarie. 

03
/07
/14

Personajul de benzi desenate Batman, care a stat la baza mai multor desene animate, seriale de televiziune, lungmetraje şi jocuri video, va sărbători pe 23 iulie 75 de ani de la prima sa apariţie într-o revistă de benzi desenate.

03
/07
/14

Filmele "Bridges of Sarajevo", de Cristi Puiu, şi "Câinele japonez", de Tudor Jurgiu, au fost selectate în competiţia celei de-a 61-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Pula, din Croaţia, care se va desfăşura între 12 şi 26 iulie.

02
/07
/14

Transilvania Film anunță premiera în cinematografe a coproducției româno-spaniole – Canibal. Regia filmului ce va avea premiera în cinematografele din țară pe 11 iulie este semnată de cunoscutul regizor de origine spaniolă Manuel Martín Cuenca.

01
/07
/14

TVR 1 a programat pentru miercuri, 2 iulie, în seara de pauză de la Cupa Mondială FIFA Brazilia 2014, un documentar atipic, realizat de un regizor atipic, despre un personaj care nu poate fi încadrat în niciun tipar: Diego Armando Maradona.

29
/06
/14

CRONICĂ DE FILM Realizat de Guillaume Canet, actor francez tentat ocazional de regie, „Blood Ties” („Legături de sânge”) se înscrie în categoria unei posibile nișe de retro-cinema, tot mai frecventată în ultimii ani. Nu este o plecăciune în fața unui anumit regizor, cât a unui gen și stil clar asumate, la modă odată.

27
/06
/14

Lungmetrajul "Quod Erat Demonstrandum", de Andrei Gruzsniczki, a fost selectat în secţiunea Variety Critics' Choice: Europe Now! a celei de-a 49-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Karlovy Vary, din Cehia, informează site-ul oficial al evenimentului.

27
/06
/14

Sibiul, cea mai aclamată destinație turistică românească în presa internațională din ultimii ani, menționat în prestigioasa publicație Huffington Post, este subiectul celui mai nou film și al unei inedite colecții de fotografii realizate de Dumitru Budrala, unul dintre antropologii de marcă din România și din Europa.

25
/06
/14

Proiectul Cinema-Edu aduce limbajul artistic al cinematografiei în vocabularul fiecărui licean. Pe parcursul a șase luni de proiecții, elevii învață să aprecieze filmele de artă și, mai ales, să înțeleagă formele sale de vizionare.

25
/06
/14

Lungmetrajul "Kira Kiralina", regizat de Dan Piţa, o adaptare după romanul omonim scris de Panait Istrati, va intra în cinematografele din România pe 5 septembrie. Pelicula îi are în distribuţie pe Iulia Dumitru, Iulia Cîrstea, Corneliu Ulici, Ștefan Iancu, Mircea Rusu, Florin Zamfirescu, Andrei Runcanu şi Ovidiu Niculescu.

24
/06
/14

Sâmbătă aceasta, pe 28 iunie, Grădina Botanică din Bucureşti se transformă în cinema outdoor şi se pregăteşte pentru cel mai mare picnic nocturn din capitală. Nu orice fel de picnic, ci unul cu scurtmetraje premiate la marile festivaluri ale lumii, poveşti cinematografice care vor pune la încercare imaginaţia cinefililor bucureșteni între 21:00 și 5 dimineaţa.

22
/06
/14

MARI FILME ROMÂNEȘTI UITATE. Debut în regie al directorului de imagine Nicolae Mărgineanu, „Un om în loden” (1979) este un mai mult decât onorabil film polițist, vizionabil și astăzi, în pofida a două mari ghiulele propagandistice care îl trag în jos.