Începe BABEL F.A.S.T, ediția a VII-a, la Târgoviște
https://www.ziarulmetropolis.ro/incepe-babel-f-a-s-t-editia-a-vii-a-la-targoviste/

Într-o seară de primăvară, la librăria Cărtureşti Carusel, printre cărţi, rechizite, mult spirit, a avut loc conferinţa de presă despre a VII-a ediţie a Festivalului Internaţional al Artelor Spectacolului BABEL. Evenimentul organizat de Teatrul “Tony Bulandra” din Târgovişte a fost lansat de către  Constantin Ranin, managerul teatrului şi Liviu Cheloiu, directorul artistic şi va avea loc între 2 şi 11 iunie 2017.

Un articol de Monica Andrei|13 mai 2017

BABEL FAST are suflet”

Este un festival internațional al artelor și s-a născut de la o idee oferind spectatorului târgoviștean tot ceea ce există pe piața culturală din lume. Despre cum a început povestea “BABEL FAST” ne-a spus domnul Mihai Constantin Ranin, selecționerul și directorul Teatrului Tony Bulandra din Târgoviște:  “M-am gândit să ofer ceva orașului meu. Încercasem să fac un festival de circ cu artiști palestinieni, dar n-a mers din cauza războaielor, apoi am pus la cale festivalul cu fostul meu student de la Sibiu unde am predat, Liviu Cheloiu. L-am denumit în urma unei întâmplări. Ne-am gândit că fiecare oraș are un turn, iar cel din orașul meu se numește Chindia, și atunci am denumit festivalul “Babel”. Am pornit la drum ambițioși, contactând prietenii noștri din străinătate care ne-au răspuns și ne-au ajutat. În 2009 când n-am primit niciun ban pentru festival, ne-a venit ideea să folosim sloganul: “festival cu buget zero”. Atunci au venit trupe din Tokio, Coreea de Sud, Franța pentru a ne susține. Ne-a încurajat mult și regizorul Dumitru Acriș. Prima ediție a avut un succes imens. A doua a fost fulminantă. Anul acesta invitat important este Bob Wilson cu asistentul său care intră cu un spectacol în festival. Dacă aveam bani aduceam spectacolul lui Peter Brook, „Mahabharata”, dar nu s-a putut, deși am negociat un an”.

Pe lângă Scott Johnston (regizor și profesor la Edinburgh Telford College), Jeungwoo Son, (Director Artistic ST-BOMB International Theatre Festival), Dieter Topp, (specialist în rețele de teatru) doamna Marinela Țepuș (managerul Teatrului “Nottara” din București), este noua persoană în boardul ediției a VII-a a festivalului, alături de echipa teatrului compusă din directorul economic, doamna Teodora Macarie, personalul secretariatului literar, Vera Ștefan, Ionuț Lica, Diana Sârbu, personalul tehnic, administrativ, personalul de la scenă.

“Babelul are suflet – a spus Liviu Cheloiu, directorul artistic – și  când lucrăm la festival și în timpul festivalului, iar Târgoviștea e în sărbătoare. Se socializează, se nasc idei, proiecte. Mulțumim lui Dumnezeu că am ajuns la ediția a VII-a. “Babelul” e o babilonie organizată. O dezordine organizată și frumoasă. Pentru anul viitor ne-am gândit la tema gestul”.

BABEL FAST a generat opinii pozitive despre România în lume

În 10 zile de festival, pe lângă cele două săli ale teatrului, evenimentele se vor desfășura și în: Piața Tricolorul, Centrul vechi, Muzeul de Istorie, Fiord Club. La cele două secțiuni din cadrul festivalului participă companii de teatru din 23 de țări, publicul va avea ocazia să vadă spectacolele trupelor: Teatr KTO și Teatr Nikoli din Polonia, Nolddang Theatre din Coreea de Sud, Teatr Kurgan din Rusia, Comuna Teatro de Pesquisa din Portugalia, The funamviolistas Company și Dram Teatro Spania, Beyn Theatr, Iran, Drama Theatre, Kazakstan, Itran Company, Algeria, Groupe Karol Karol Charles Chemin, Franța, North of Impact Theatre  Company, Macedonia, Telluris Associati, Italia, Mgijima Productions, Africa de Sud.

Nu lipsește Parada Babel. Se pleacă de la Turnul Chindiei și se ajunge la Teatrul “Tony Bulandra”, cu poliția, pompierii și salvarea, cu muzică și dans, actori costumați în păpuși enorme, trupe cu sau fără catalige și tipuri de reprezentații diferite, printre focuri de artificii.

Parada face parte dintr-o formă de spectacol numită teatru de stradă. Ideea care animă acest gen de teatru este una singură: readucerea spectatorilor la teatru prin aducerea teatrului la spectatori, în stradă. Experimentul ține de un act de comunicare și naște dialog. E un mod de a aduce în sala de teatru și a altor categorii de spectatori deoarece manifestarea antrenează toată comunitatea.

Din orașul ca o cetate ce amintește de istoria cu blazon, cu drumul presărat cu mulți castani de-o parte și de alta ce duce spre teatru, edițiile trecute „BABEL FAST” au generat opinii pozitive despre România în străinătate, prin articolele publicate de către Dieter Topp și preluate de presa internațională. BABEL FAST nu e numai o sărbătoare a spiritului, e o miză culturală, o deschidere spre lume, un dialog profesional și cultural dintre noi și lume. Un mod de a forma imaginea României în lume.

BABEL FAST, un festival internațional cu bani puțini și idei generoase

Tema din acest an este sunetul cu nuanțele lui, iar spectacolele ce vor fi prezentate se concentrează pe felul în care  sunetul poate exprima diverse emoții și cum acesta îi influențează atât pe artiști, cât și pe spectatori. Acest festival de teatru, cu teamă clară în fiecare an, e necesar pentru că oferă ocazia de aduce în fața spectatorului român forme de teatru existente în lume, cu actori consacrați, de a observa și analiza amănunte legate de tendințele spectacolelor de teatru de la noi și din alte țări, de a compara propriul punct de vedere despre artă cu al altora.

Viața freamătă, pulsul crește, pariul a fost câștigat, BABEL FAST există și supraviețuiește din nimic și anul acesta, cu bani puțini și idei generoase, organizat de Teatrul „Tony Bulandra”, pe cu sprijinul Primăriei Municipiului și Consiliului Local, a Institutului Polonez, a Ambasadelor Suediei și Norvegiei. Domnul Ranin bate anual la toate ușile instituțiilor culturale ca să obțină finanțări, iar ușile i se închid în nas. Deși e festival internațional al artelor, nu știm de ce nu prezintă interes în a fi finanțat.  Ministerul Culturii finanțează mai mult manifestări populare și nici anul acesta n-a dat niciun ban pentru festival.

Constantin Ranin: “Sunt foarte mulți regizori străini care lucrează la Târgoviște și vă întrebați de ce. O să vă dau un răspuns ciudat: sunt mai ieftini, adică ei că cer onorarii mici. Banii nu sunt așa de importanți, ei vin să lucreze cu actorii români care li se par foarte interesanți. Regizorii străini lucrează cu actorii teatrului la un spectacol și noi facem conexiuni. Prin ei am făcut în lume niște punți și este important că facem spectacole cu puține resurse în spații neconvenționale. BABEL FAST este un pretext. E un loc unde ne adunăm. Unui regizor i-a venit ideea spectacolului mâncând o ciorbă în curtea teatrului, căci am avut o ediție când am gătit în curte la ceaune. Avem respect pentru ei, iar ei au pentru noi. N-am avut poziție aplecată spre nimeni. Problema este cum reușești să-i faci pe străini să vadă altfel niște lucruri pe care noi le vedem zilnic, de genul: câini, gropi, poluare,  sau altele, și să plece cu gânduri mult mai bune despre noi, teatrul nostru, despre România. Totul se rezumă la ospitalitatea românească și dialogul în cultură. Cu puțini bani facem atât de multe lucruri, pentru că reușim să atragem sursa. Anul acesta siberienii ajung în România cu teatrul lor. Și-au găsit biletele de avion până la Moscova. Coreenii își plătesc tot. Pentru orașul nostru înseamnă valoarea pe care o adăugăm acestui festival. Privind în urmă cred că am câștigat. Am creat dificultăți, am devenit mai buni”.

BABEL FAST, un mod de a educa comunitatea prin teatru

Dincolo de arta împrietenirii la club, festivalul nu e doar un pretext care ajută la a încheia punți de energie între oameni și a face planuri de viitor pentru viitoarele ediții, BABEL FAST e un mod de a educa o comunitate. Prin spectacolul de teatru spectatorul este educat, cultivat, format și remodelat, va face diferența între valoare și nonvaloare. Teatrul ca transfigurare a realității e un act de cunoaștere, o formă socială ce proiectează imagini scenice, experiențe umane, universul unei epoci, ajutând omul spre civilizație prin ceea ce comunică. Dacă emoție nu e, nimic nu e, și se instalează boala omului modern depresia, iar viața nu mai are alternative optimiste. Educația estetică prin forța teatrului devine o formă a acțiunii de educație umanistă. BABEL FAST contribuie la consolidarea educației estetice a spectatorului prin intermediul artelor, prin momentele oferite din program spectatorului și nu numai. De aceea trebuie să existe în continuare, trebuie să fie ajutat și finanțat.

BABEL FAST revitalizează economia orașului

Într-un oraș de provincie unde lumea se trezește odată cu păsările și se culcă tot așa, căci după o anumită oră pe stradă nu mai circulă nici mașinile, teatrul cu al lui festival pulsează viață. Vine vacanța și canicula, se așterne liniștea și praful, iar până începe stagiunea la teatru, orașul intră în adormire.

“BABEL FAST” oferă comunității, în zece zile, pe lângă spectacole de teatru, paradă, lansări de carte, concerte, workshop-uri, proiecții de film, concerte, expoziții, conferințe. Nu e numai un dialog cultural între artiști și comunitate  ci se revitalizează și economia orașului. 300 de persoane sunt cazate zilnic în hotelurile din localitate. În orașul cu cele mai multe biserici și crâșme, urcă brusc vânzarea în restaurante, baruri și cluburi. Taxiurile devin ocupate, magazinele au mai mulți cumpărători, casele de schimb valutar sunt luate cu asalt. Banii primiți prin bugetul obținut de la Consiliul Local și Primărie pentru organizarea festivalului nu sunt pierduți ci reinvestiți în cultură. Ei se întorc sub alte forme la bugetul statului, pentru că numai un festival cultural pune în mișcare atât de bine economia unui oraș fără publicitate cumpărată cu bani grei. Mecanismul funcționează de la sine, încât și sponsorii care se oferă să ajute au de câștigat.

La început de iunie, tot la teatru se desfășoară și Festivalul de Animație pentru copii, iar după BABEL FAST, ediția 2017, în oraș va avea loc Congresul UNIMA. De multe ori, întâlnirile miraculoase pot determina relații benefice și constructive pentru tot restul vieții. Genul acesta de întâlniri se întâmplă în fiecare an, căci „BABEL FAST” de la Teatrul “Tony Bulandra” din Târgoviște este un festival care te cucerește!

06
/11
/24

Miercuri, 13 noiembrie, ora 19:30, la sala Mică a Teatrului Metropolis, are loc conferința aniversară „Caragiale. Scrisori regăsite”. La 140 de ani distanță de la prima reprezentație pe o scenă de teatru a piesei O scrisoare pierdută, criticul literar Cosmin Ciotloș revizitează, într-un scenariu investigativ, bine-cunoscutul text al dramaturgiei românești. Conferința va fi deschisă de teatrologul Tiana Alexe.

06
/11
/24

New Draft #3, rezidența de dezvoltare de scenarii de lungă durată din România, și-a încheiat și ultima etapă. Sesiunea de pitch în care au fost prezentate proiectele a avut loc la Apollo 111, în fața unor producători, regizori și alți profesioniști din lumea filmului.

06
/11
/24

Fundația Culturală „Camil Petrescu” îşi continuă demersul de promovare și susţinere a literaturii de teatru. În prezent, oferta sa editorială însumează peste o sută de titluri atât pe gustul profesioniștilor, cât şi al spectatorilor pasionați, acoperind genuri precum: monografia, dramaturgia, analiza teoretică, eseistica, exegeza critică.

05
/11
/24

În urma documentării unui fenomen social în expansiune în România: migrația inversă către sat, explorând motivele personale și contextul care au condus la această schimbare, Patrupetrei prezintă o primă concluzie a „În căutarea paradisului pierdut” prin proiecțiile filmului documentar realizate în etapa de cercetare și vernisajul unei expoziții foto-video.

05
/11
/24

Născută în România și stabilită în Elveția, Teodora Brody a reușit să se facă remarcată în jazzul clasic alături de celebrul pianist Johnny Răducanu la sfârșitul anilor 90, devenind pionieră în fuziunea dintre jazz și doina românească.

05
/11
/24

Asociația Designers Thinkers Makers a lansat proiectul „Culture & Cultures. Connecting the dots”, o inițiativă dedicată valorificării patrimoniului cultural din colinele Transilvaniei, cu accent pe satele Biertan și Chirpăr. Proiectul urmărește să evidențieze moștenirea culturală valoroasă a regiunii, în special prin promovarea siturilor UNESCO și a valoroasei moşteniri locale aproape necunoscută publicului larg.

05
/11
/24

Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC) lansează marți, 12 noiembrie 2024, ora 14:00, „Barometrul de Consum Cultural 2023. Comunități de consum în contextul schimbărilor societale”, cel mai amplu studiu care analizează practicile consumatorilor de cultură, la nivel național.

04
/11
/24

Miercuri, 6 noiembrie, de la ora 18.30, la Cinema Elvire Popesco are loc deschiderea oficială a celei de-a XI-a ediții a UrbanEye Film Festival București, evenimentul anual care promovează, prin intermediul filmului, dialogul despre oraș și viața urbană și creează un cadru de întâlnire pentru cei preocupați de aceste subiecte.

04
/11
/24

Centrul de Excelenţă în Arhitectură, Arte şi Audiovizual (C.E.A.A.A.), împreună cu Muzeul Național al Literaturii Române din Bucureşti, Ordinul Arhitecților din România – Filiala Teritorială București şi alte instituţii culturale partenere, prezintă proiectul expozițional, educațional și creativ intitulat „Bauhaus în linii de arhitectură”.

01
/11
/24

Începutul anului 2025 aduce în atenția publicului un eveniment unic, ce va reuni două figuri emblematice ale cercetării științifice și spirituale contemporane. Profesorul neurolog și psihiatru Dumitru Constantin-Dulcan, autorul cărții „Inteligența materiei”, și Neale Donald Walsch, autorul celebrei serii internaționale „Conversații cu Dumnezeu”, vor oferi o experiență de neuitat la Sala Palatului.