Întâlnire cu istoria la Festivalul de la Timișoara
https://www.ziarulmetropolis.ro/intalnire-cu-istoria-la-festivalul-de-la-timisoara/

Ultimele trei zile ale FEST-FDR aduc în sălile Teatrului Naţional din Timişoara o serie de spectacole de neratat, evenimente efervescente care preiau tema centrală a acestei ediţii a FEST-FDR şi o redau din cele mai interesante perspective.

Un articol de Liliana Matei|9 noiembrie 2019

Sâmbătă, 9 noiembrie, de la ora 11.00, în foaierul Sălii 2, FEST-FDR debutează cu o dezbatere pe o temă care – prin perspectiva evoluției teatrului – desenează traseul unei societăți aflate într-un moment de bilanț: România 30: comunismul între istorie și fobie, într-o întâlnire moderată de Mihai Brezeanu.

Tot sâmbătă, de la ora 18, în Sala Mare, publicul are ocazia să intre în contact cu spectacolul „Feminin” de Elise Wilk, regia Eugen Jebeleanu, o producție a Teatrului Tineretului din Piatra Neamț. Așa cum nota regizorul spectacolului, Eugen Jebeleanu, „…textul lui Elise Wilk se focusează pe cazul unei fete care este subiectul bullyingului în școală (…). Spectacolul se dezvoltă ca o anchetă sensibilă asupra cazului, văzut din perspective diferite și ridică întrebări despre mediul educațional și familial. Care sunt raporturile de forţe dintre oameni? Cât din intimitatea noastră ne (mai) aparține și o putem proteja și cât de stăpâni suntem pe identitatea noastră virtuală?”.

De la ora 20, la Sala 2, în cadrul FEST-FDR 2019,  Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe prezintă un spectacol de o intensitate specială: „Despre oameni și cartofi”, pe un text de Radu Afrim. Un demers documentar căruia i se suprapune cel artistic, sublimându-l, spectacolul „Despre oameni și cartofi” urmărește și recreează  poveștile de viață ale unor familii lovite de aceeași tragedie cu șase ani în urmă: un accident  de muncă în care nouă oameni, zileri romi, și-au pierdut viața, eveniment care, atunci, a trecut aproape neobservat de mass-media și de opinia publică.

Penultima zi de festival, duminică, 10 noiembrie, este, în sine, o întâlnire cu istoria: cu cea „mare”, brutală, invazivă, și cu cea „mică”, personală, modelată de trecut și modelatoare a viitorului. Astfel, de la ora 18, la Sala Mare este programat spectacolul Experimentul P., pe  un text de Radu Dragomirescu, o producție a Teatrului „Al. Davila” din Pitești. Spectacolul, care poartă amprenta regizorului Alexander Hausvater, parcurge drumul de la idealul utopic al atingerii armoniei universale indiferent de metode până în mijlocul terifiantului exercițiu de supunere și de remodelare a omului la nivelele primare ale conștiinței pe care literatura concentraționară a numit-o „Experimentul Pitești”, într-un preaplin de sens și de imaginație.

De la ora 20,30, în Sala Teatrului German de Stat, publicul are ocazia reîntâlnirii cu un spectacol construit din fragmente autobiografice, din întâlniri ale protagonistelor cu locurile din Timișoara care le-au marcat și pe care, la rândul lor, prin arta lor, le marchează. Este vorba despre spectacolul „Jurnal de România. Timșoara”, în regia lui Carmen Lidia Vidu, un spectacol al Teatrului German de Stat Timișoara.

 

Prima zi a unei noi săptămâni, ultima zi de festival. Luni, 11 noiembrie, cu începere de la ora 18, în Sala 2,  FEST-FDR2019 deschide ultima zi a festivalului cu un spectacol – eveniment: „Pescărușul” de A. P. Cehov, regia Andrei Șerban, o producție a companiei unteatru. Spectacolul a devenit un reper pentru teatrul românesc al sezonului 2018 -2019 având cele mai multe nominalizări la premiile UNITER 2019 (5 nominalizări), cu mențiunea că nominalizarea pentru cea mai bună actriță în rol principal a revenit actriței Naționalului timișorean, Claudia Ieremia, interpreta celebrului rol Arkadina în acest spectacol.

În sfârșit, ultimul spectacol al FEST-FDR 2019 se adresează, încă o dată, libertății spirituale, curajului  de a cerceta și inovației. Astfel, de la ora 21, la Studio „Uțu Strugari”, Asociația Reactor din Cluj prezintă spectacolul. În umbra marelui plan, un spectacol de Catinca Drăgănescu. În umbra marelui plan este o ȋncercare subiectivă de a reconstitui istoria unui experiment social de proporţii – crearea omului nou, urmărind o istorie de familie care se ȋntinde pe trei generaţii, urmărind ȋn paralel mutaţiile sociale, politice şi morale din societate şi efectele acestora asupra individului şi vieţii sale intime, ȋntr-un spectacol dulce-amărui cu iz de basm.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.