Întâlnire cu istoria la Festivalul de la Timișoara
https://www.ziarulmetropolis.ro/intalnire-cu-istoria-la-festivalul-de-la-timisoara/

Ultimele trei zile ale FEST-FDR aduc în sălile Teatrului Naţional din Timişoara o serie de spectacole de neratat, evenimente efervescente care preiau tema centrală a acestei ediţii a FEST-FDR şi o redau din cele mai interesante perspective.

Un articol de Liliana Matei|9 noiembrie 2019

Sâmbătă, 9 noiembrie, de la ora 11.00, în foaierul Sălii 2, FEST-FDR debutează cu o dezbatere pe o temă care – prin perspectiva evoluției teatrului – desenează traseul unei societăți aflate într-un moment de bilanț: România 30: comunismul între istorie și fobie, într-o întâlnire moderată de Mihai Brezeanu.

Tot sâmbătă, de la ora 18, în Sala Mare, publicul are ocazia să intre în contact cu spectacolul „Feminin” de Elise Wilk, regia Eugen Jebeleanu, o producție a Teatrului Tineretului din Piatra Neamț. Așa cum nota regizorul spectacolului, Eugen Jebeleanu, „…textul lui Elise Wilk se focusează pe cazul unei fete care este subiectul bullyingului în școală (…). Spectacolul se dezvoltă ca o anchetă sensibilă asupra cazului, văzut din perspective diferite și ridică întrebări despre mediul educațional și familial. Care sunt raporturile de forţe dintre oameni? Cât din intimitatea noastră ne (mai) aparține și o putem proteja și cât de stăpâni suntem pe identitatea noastră virtuală?”.

De la ora 20, la Sala 2, în cadrul FEST-FDR 2019,  Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe prezintă un spectacol de o intensitate specială: „Despre oameni și cartofi”, pe un text de Radu Afrim. Un demers documentar căruia i se suprapune cel artistic, sublimându-l, spectacolul „Despre oameni și cartofi” urmărește și recreează  poveștile de viață ale unor familii lovite de aceeași tragedie cu șase ani în urmă: un accident  de muncă în care nouă oameni, zileri romi, și-au pierdut viața, eveniment care, atunci, a trecut aproape neobservat de mass-media și de opinia publică.

Penultima zi de festival, duminică, 10 noiembrie, este, în sine, o întâlnire cu istoria: cu cea „mare”, brutală, invazivă, și cu cea „mică”, personală, modelată de trecut și modelatoare a viitorului. Astfel, de la ora 18, la Sala Mare este programat spectacolul Experimentul P., pe  un text de Radu Dragomirescu, o producție a Teatrului „Al. Davila” din Pitești. Spectacolul, care poartă amprenta regizorului Alexander Hausvater, parcurge drumul de la idealul utopic al atingerii armoniei universale indiferent de metode până în mijlocul terifiantului exercițiu de supunere și de remodelare a omului la nivelele primare ale conștiinței pe care literatura concentraționară a numit-o „Experimentul Pitești”, într-un preaplin de sens și de imaginație.

De la ora 20,30, în Sala Teatrului German de Stat, publicul are ocazia reîntâlnirii cu un spectacol construit din fragmente autobiografice, din întâlniri ale protagonistelor cu locurile din Timișoara care le-au marcat și pe care, la rândul lor, prin arta lor, le marchează. Este vorba despre spectacolul „Jurnal de România. Timșoara”, în regia lui Carmen Lidia Vidu, un spectacol al Teatrului German de Stat Timișoara.

 

Prima zi a unei noi săptămâni, ultima zi de festival. Luni, 11 noiembrie, cu începere de la ora 18, în Sala 2,  FEST-FDR2019 deschide ultima zi a festivalului cu un spectacol – eveniment: „Pescărușul” de A. P. Cehov, regia Andrei Șerban, o producție a companiei unteatru. Spectacolul a devenit un reper pentru teatrul românesc al sezonului 2018 -2019 având cele mai multe nominalizări la premiile UNITER 2019 (5 nominalizări), cu mențiunea că nominalizarea pentru cea mai bună actriță în rol principal a revenit actriței Naționalului timișorean, Claudia Ieremia, interpreta celebrului rol Arkadina în acest spectacol.

În sfârșit, ultimul spectacol al FEST-FDR 2019 se adresează, încă o dată, libertății spirituale, curajului  de a cerceta și inovației. Astfel, de la ora 21, la Studio „Uțu Strugari”, Asociația Reactor din Cluj prezintă spectacolul. În umbra marelui plan, un spectacol de Catinca Drăgănescu. În umbra marelui plan este o ȋncercare subiectivă de a reconstitui istoria unui experiment social de proporţii – crearea omului nou, urmărind o istorie de familie care se ȋntinde pe trei generaţii, urmărind ȋn paralel mutaţiile sociale, politice şi morale din societate şi efectele acestora asupra individului şi vieţii sale intime, ȋntr-un spectacol dulce-amărui cu iz de basm.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.