Ioan Holender: „Ca impresar, am avut o calitate cu adevărat ieșită din comun – aceea de a percepe viitorul probabil al unui cântăreț”
https://www.ziarulmetropolis.ro/ioan-holender-ca-impresar-am-avut-o-calitate-cu-adevarat-iesita-din-comun-aceea-de-a-percepe-viitorul-probabil-al-unui-cantaret/

Din 27 martie, TVR 2 vă invită să începeţi săptămâna alături de „Reţeaua de Idoli”. Realizatoare Irina Păcurariu provoacă şi în acest sezon celebrităţile la un dialog sincer şi aduce în faţa telespectatorilor oameni de excepţie, altfel decât i-am cunoscut până acum. „Reţeaua de Idoli” se difuzează în fiecare luni, de la ora 21:00, la TVR 2.

Un articol de Petre Ivan|27 martie 2023

Muzician, bariton, impresar artistic și director managerial de operă, Ioan Holander a fost cel mai longeviv director managerial al celebrei instituții muzicale fanion, Wiener Staatsoper. Chiar dacă a străbătul și a avut succes în întreaga lume, orașul natal rămâne în sufletul său: „Mă întorc la Timișoara cu inima plină pentru Parcul Rozelor, pentru strada pe care m-am născut… eu mă plimb pe Corso și astăzi cu speranța că voi mai întâlni pe cineva cunoscut…”

„În ziua întâlnirii noastre, maestrul Ioan Holender a primit din partea Universității Politehnica Timișoara, universitate din care a fost exmatriculat politic în 1956, titlul de Doctor Honoris Causa. Era cu o zi înainte ca Timișoara să își înceapă experiența de capitală culturală europeană. De la aceste două momente începe interviul cu cel mai longeviv și performant director al Wiener Staatsoper. O conversație plină de miez dar și de umor, pentru care îi sunt recunoscătoare”, spune Irina Păcurariu, despre interviul realizat în Sala Oglinzilor a Operei Naţionale din Timişoara.

Ioan Holender s-a născut la Timișoara, în 1935, într-o famile de origine evreiască, deținătoare a unei fabrici de oțet și marmeladă. Odată cu naționalizarea, familia sa și-a pierdut întreaga avere, tatăl fiind nevoit să lucreze ca muncitor necalificat, fapt care i-a permis, în sfârșit, tânărului Ioan intrarea la Politehnica din Timișoara, nu ca fiu de exploatator burghez, ci ca mlădiță a clasei muncitoare.

Cu toate acestea, o frază a discursului său din timpul revoltei anti-comuniste a studențior din Timișoara (1956), în care afirma: „Dacă aici suntem într-o atmosferă pre-revoluţionară….”, i-a atras exmatricularea. În anul 1959 a părăsit România și împreună cu familia s-a stabilit la Viena, urmând Conservatorul de Muzică. După absolvire, a activat ca bariton la teatrele de operă din Viena, Klagenfurt și Sankt Pölten. Din 1966 s-a angajat ca impresar artistic şi manager muzical la Agenţia de teatru „Starka”, pe care a făcut-o celebră și a preluat-o apoi, sub numele de Agenţia de Impresariat Artistic Holender.

În 1988 a devenit secretarul general al Operei din Viena și al Volksoper (Opera pentru popor), pentru ca în 1992, să fie numit manager general al celor două instituții, pe care le-a condus vreme de 19 ani, impunându-se ca cel mai longeviv director. Nu a uitat niciodată de unde a plecat și dragostea pentru România l-a determinat să accepte directoratul artistic al Festivalului Internaţional „George Enescu” de la Bucureşti, în perioada 2007-2015. În prezent este una dintre personalitățile de marcă ale culturii mondiale, consilier artistic al Metropolitan Opera New York şi al Spring Festival Tokyo.

„Ca impresar, succesul l-am avut în primul rând prin artiștii lirici veniți din România. Am adus-o pe soprana Ileana Cotrubaş, cea mai importantă soprană din istoria operei din România, pe tenorul Ludovic Spiss, baritonul David Ohanesian, baritonul Nicolae Herlea, mulți artiști importanți care, în acea perioadă, au avut posibilitatea să părăsească temporar România. S-a dus vestea că aduc la Viena voci extrordinare iar prin calitatea artiștilor români am stârnit interesul marilor teatre din Europa. Așa mi-am construit reputația și, până la urmă, în acea perioadă am ajuns directorul „din umbră” al Operei din Viena, eu nefiind angajat al Operei. Dar au fost mulți soliști din partea mea și încrederea în recomandările mele a fost enormă. Printre artiști s-a numărat și tenorul Placido Domingo, acum arhicunoscut. Pe atunci era angajat al Operei din Hamburg și aproape necunoscut. Am avut o calitate cu adevărat ieșită din comun – aceea de a percepe viitorul probabil al unui cântăreț”, a povestit Ioan Holender.

Irina Păcurariu: Vă recunoaşte lumea pe stradă, ştie cine sunteţi?
Ioan Holender: Nu prea. Eu nu sunt o persoană publică. În anii mulţi în care am condus Festivalul George Enescu, la deschidere am vorbit şi eu puţin şi asta s-a transmis la tv. Așa am devenit mai cunoscut. Sau când a avut loc, acum câteva săptămâni, decizia Austriei de a bloca aderarea României la spațiul Schengen, am transmis un mesaj către cancelarul austriac Karl Nehammer prin care am cerut să rectifice decizia. Și am apărut la televiziunile din România.

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.