Ioana Ciocan: „Arta este un domeniu cu o creștere evidentă în țara noastră”
https://www.ziarulmetropolis.ro/ioana-ciocan-arta-este-un-domeniu-cu-o-crestere-evidenta-in-tara-noastra/

INTERVIU De vorbă cu Ioana Ciocan, directorul general Art Safari, despre cele mai importante atracţii ale ediţiei din acest an (11 – 20 septembrie), precum expoziţiile Gheorghe Petraşcu, Sabin Bălaşa şi Guerrilla Girls, dar şi despre cum „arta şi-a făcut mulţi prieteni în această perioadă”.

Un articol de Alina Vîlcan|25 august 2020

Petrașcu, Bălașa, Școala de la București – ce ne puteți spune despre artiștii români pe care îi regăsim în acest an în expozițiile Art Safari, prin ce atrag astăzi?

Ca întotdeauna, nicio alegere a echipei Art Safari nu este întâmplătoare. Dar să-i luăm pe rând. Pentru prima dată în istoria Art Safari îi vom dedica un pavilion întreg pictorului Sabin Bălașa, un artist cu o operă extrem de densă, cu o coloristică originală, un adevărat reprezentant al „romantismului cosmic”. Temele creației sale își au resursele în legendele, istoria și prezentul poporului român, în mituri și simboluri umane generale, precum și în probleme ideatice și sociale contemporane. Prin Pavilionul dedicat, ne propunem să oferim publicului o altă imagine a acestuia, nu doar cea de pictor, ci și cea de artist polivalent, regizor de filme de animație, scriitor. Un artist nu de puține ori criticat, contestat, dar care a reușit să transpună plastic, la un nivel înalt, folclorul românesc, legende și mituri ce stau la baza creației literare și vizuale culte.

De asemenea, muzeul temporar Art Safari va găzdui cea mai mare expoziție din ultimii 50 de ani dedicată marelui maestru Gheorghe Petrașcu. Poate insuficient cunoscut de public, este bine de știut că artistul s-a impus, încă de la începuturile sale, pe simezele celor mai relevante manifestări artistice românești, și este în continuare apreciat ca unul dintre cei mai importanți mari maeștri ai artei de început de secol XX. Artistul a participat la trei ediții ale Bienalei de Artă de la Veneția, expoziție pe care iubitorii de artă nu o ratează nici astăzi. Îl regăsim în toate colecțiile importante de artă modernă, însă, din păcate, de la ultima retrospectivă din 1972, artistul nu a mai avut parte de o expoziție cuprinzătoare în unul din muzeele noastre. Petrașcu este fondatorul unui curent artistic caracterizat printr-un colorit grav și prin forța de evocare a obiectelor și peisajelor – naționale, dar și internaționale, cu precădere italiene. Așadar, podurile lui venețiene sunt de neratat la Art Safari București.

În continuare, Pavilionul Central „Școala de la București. Tradiție, amor, trădare”, curatoriat de Silvia Rogozea, director de programe la Muzeul Național de Artă Contemporană, va radiografia arta liberă, creată de artiști din diverse generații, post1990. Operele lor, expuse în cadrul Art Safari, evidențiază o libertate de exprimare și de circulație, ajungând să se integreze consistent circuitului expozițional internațional, inclusiv al marilor bienale/ trienale de pe glob. Printre celebrii artiști prezenți în expoziție se numără Vlad Nancă, Geta Brătescu, Alexandru Rădvan și Dumitru Gorzo. Era rândul Școlii de la București în Art Safari, după ce acum doi ani, Pavilionul Central curatoriat de Hervé Mikaeloff ne-a încântat cu foarte multe lucrări ale artiștilor români formați la Școala de la Cluj.

Sabin Bălașa – „Flori de măr” (colecție privată)

Unul dintre cele mai așteptate evenimente din cadrul Art Safari 2020 este expoziția Guerrilla Girls. Cum ați ales să aduceți în România celebrul grup și ce vom vedea?

Problema inegalității de gen este în continuare de mare actualitate, la nivel global și mai ales în țara noastră, din păcate. Fiecare ocazie de a o repune pe tapet, pe agenda publică, este binevenită, iar cum de-a lungul istoriei, manifestările artistice au reflectat emoțiile și viziunile artiștilor cu privire la anumite contexte sociale, politice economice, am considerat că e un moment foarte potrivit pentru Guerrilla Girls. Din spatele unor măști de gorilă, Guerrilla Girls (SUA) demască, încă din 1985, sexismul din artă, punând pe agenda publică inegalitatea de gen și rasială, cu focus pe comunitatea artistică. Una dintre lucrările iconice ale artistelor, de altfel primul poster color lansat de artiste, este opera cu mesajul „Do Women Have to be Naked to Get into the Met. Museum?”. Alături de text este înfățișat „La Grande Odalisque” (după o pictură de Ingres), unul dintre faimoasele nuduri din istoria occidentală a artei, cu o mască de gorilă plasată peste chipul original. Lucrarea a apărut în urma unei „numărători a penisurilor” realizate de artiste în Muzeul Metropolitan din New York, din care a rezultat că mai puțin de 5% dintre artiste erau femei, în schimb 85% dintre nudurile expuse acolo erau feminine. Ne bucurăm că a fost selectată de artiste pentru a fi expusă la Art Safari 2020. Suntem curioși și noi să vedem cum va reacționa publicul.

„Birth Of Feminism” © Guerrilla Girls

Țara invitată în festival în acest an este Israelul. De ce Israelul, de ce lucrările textile ale lui Gili Avissar?

Legătura noastră cu Israelul este una îndelungată, edițiile trecute aducând la București artiști și curatori israelieni deopotrivă, printre care Hanoch Piven ori Raya Zommer-Tal – cea care a „dat formă” centenarului Dada din cadrul Art Safari 2016. Anul acesta, colaborarea dintre Israel și Art Safari atinge un nou nivel: prezența în circuitul expozițional ca țară invitată, un proiect pe care îl plănuiam de mult. Gili Avissar va crea o lume fantastică, a materialelor și culorilor, grație talentului și originalității cu care ne-a obișnuit. Un artist complex, care a schimbat paradigma cu instalațiile de mari dimensiuni, sculpturile și clipurile sale. Tehnica sa versatilă, un joc între creație și spectacol, îi oferă lui Gili Avissar abilitatea de a personaliza spațiile în care expune. De aceea, știm că lumile pe care le va crea pentru această ediție vor transporta publicul în noi dimensiuni. În rest, totul este o surpriză pe care publicul o va descoperi la fața locului.

Un eveniment inedit îl reprezintă și expoziția copiilor, găzduită de Art Safari Kids – Pavilionul Copiilor, cu lucrări din perioada în care au stat acasă. Cum a apărut ideea acestei expoziții a copiilor pentru copii, cum ați lucrat cu cei mici și ce v-a impresionat cel mai mult la desenele lor?

Perioada în care am stat acasă ne-a dat și nouă foarte multe idei. Am văzut o mulțime de picturi și desene create de copii și expuse de părinți în social media, în acea perioadă, așa că ne-a venit ideea să le reunim și să adăugăm în programul nostru o expoziție creată exclusiv din lucrările copiilorPavilionul Copiilor „Art is Your Superpower”. Cei mici au desenat în această perioadă speranță, o lume în care primăvara vine mai repede, iar culorile fac totul mai frumos. Așa că le vom răsplăti creativitatea, expunându-le lucrările primite la Art Safari, eveniment realizat în parteneriat cu Muzeul Municipiului București, aflat sub patronajul Primăriei Municipiului București, prin Expo Arte, și UNESCO.

Trăim un context special, așadar ce este altfel pentru dumneavoastră și pentru ceilalți membri ai echipei festivalului în acest an, din punctul de vedere al felului în care ați lucrat pentru pregătirea ediției? Ce a fost cel mai dificil? De ce v-ați dori să țină cont vizitatorul Art Safari, din punctul de vedere al măsurilor de siguranță, al responsabilității?

Am avut o lungă perioadă în care am lucrat online, dar echipa noastră era oricum obișnuită să lucreze astfel, mai ales că lucrurile sunt foarte bine sudate. Cea mai mare parte a echipei nu este la prima experiență Art Safari, așa că toți știm ce avem de făcut. Iar în faza de planificare și organizare, putem lucra foarte bine virtual. Din acest moment însă, lucrurile intră în linie dreaptă, iar munca se mută și în offline, în Victoria Tower de pe Calea Victoriei 15, clădirea care va găzdui muzeul temporar, desigur cu respectarea tuturor măsurilor de protecție.

Așadar, și experiența de vizitare a muzeului temporar va fi altfel decât cea pe care o știam până acum, pentru a îndeplini toate condițiile de siguranță cerute prin legea ce reglementează activitatea muzeelor. Accesul fiecărui vizitator în muzeul temporar Art Safari se va face controlat, iar traseul de vizitare va fi unul tip circuit unidirecțional, prin stabilirea unor fluxuri de vizitare, în zone expoziționale diferite. Vizitatorilor le va fi verificată temperatura la intrarea în spațiul expozițional, aceasta fiind o condiție obligatorie de acces. De asemenea, accesul publicului va fi permis numai în condițiile purtării corespunzătoare a măștii pe toată durata vizitei. Mai mult, vizitatorii vor fi rugați să își dezinfecteze mâinile cu dezinfectant pe bază de alcool, care va fi pus la dispoziție la intrarea în Art Safari și în multiple alte puncte, la fiecare nivel expozițional. Da, vom purta măști, vom vizita Pavilionul pe un circuit stabilit dinainte, ne vom proteja unii pe alții, totul pentru a ne bucura împreună de expozițiile special create, în deplină siguranță. Și avem încredere că vizitatorii noștri ne vor susține din plin în acest demers de a crea un cadru sigur în muzeul temporar Art Safari.

Dumitru Gorzo – „Head”, 2012 (colecție privată)

De-a lungul timpului, ați inițiat și ați coordonat mai multe programe de artă în spațiul public. Cum considerați că stăm la acest capitol în București?

În ultimii ani, observăm un avânt cultural în București. Manifestările cultural-artistice sunt din ce în ce mai evidente, iar arta este din ce în ce mai prezentă în spațiul public, pe stradă, în cafenele etc., depășind sfera muzeelor și galeriilor. Un proiect demn de laudă este George Street Gallery care și-a propus să șteargă tot griul din zona Pipera prin picturile podului Aurel Vlaicu. Intervenția Street Art a schimbat total zona, transformând-o într-o galerie de artă outdoor. Este loc să se întâmple mai mult și mai bine, așa că mă aștept la o deschidere mai mare a muzeelor către iubitorii de frumos, la o adaptare la realitatea curentă, la inițiative mai susținute de atragere a oamenilor către cultură, folosind resurse digitale, tehnologii noi.

Sunteți, de asemenea, ambasador al concursului „Odiseea Tânărului Artist”, pentru care copiii cu vârste între 10 și 18 ani și-au putut înscrie lucrările până pe 20 august. Pe lângă premiile în valoare totală de 5.000 de euro, câștigătorii au astfel șansa de a expune la Art Safari. Pornind de aici, care considerați că sunt principalele oportunități pentru tinerii artiști în mileniul al III-lea, ce s-a schimbat față de cum stăteau lucrurile în trecut? Ce ar fi bine să știe părinții care insistă să își îndrepte copiii – uneori, talentați – către domenii „mai sigure” din punct de vedere financiar?

Arta este un domeniu cu o creștere evidentă în țara noastră, iar arta românească supercontemporană este urmărită cu interes pe scena internațională. Artiștii români sunt incluși în expoziții importante la nivel mondial, colecționarii încep să achiziționeze arta tânără. În paralel, observăm un avânt al artei urbane (street art), foarte iubite de public. De cealaltă parte, și implicarea tot mai mare a tehnologiei în artă a crescut interesul publicului față de artă. Social media, dar și casele de licitații online și muzee temporare precum Art Safari București oferă astăzi excelente platforme de promovare și exprimare pentru tinerii artiști.

Meseria este mai actuală ca oricând, având în vedere că multe dintre companii aleg să folosească artă în campaniile lor de publicitate, iar dezvoltarea industriei IT le oferă și ea artiștilor un teren de creație în producția de soluții și produse software. Da, artiștii pot lucra și în agenții de publicitate, la campanii care să schimbe lumea, dar și în IT, unde au șansa să creeze jocuri video de care să se bucure oameni din toate colțurile Globului.

În plus, vremurile sunt bune și pentru artiștii antreprenori, dat fiind că piața de artă e în creștere, iar cum ziceam, lucrările artiștilor tineri câștigă teren în preferințele colecționarilor. Da, nicicând nu au fost vremuri mai bune în România pentru artiști, așa că acum este momentul să descoperim și să creștem generații tinere de artiști.

Copiii trebuie încurajați de timpuriu să urmeze această cale, dar este bine de știut că pentru a ajunge un artist de succes, pe lângă talent, este nevoie și de susținere financiară permanentă, dar și de un sistem de educație conectat la scena activă de artă și oportunitățile reale ale pieței, deloc puține. De aceea, m-a bucurat foarte mult inițiativa celor de la Asociația pentru Educație Odiseea de a lansa cel mai mare concurs național dedicat copiilor talentați la artă cu vârste între 10 și 18 ani, oferindu-le șansa să câștige premii totale de peste 5.000 de euro și să-și vadă operele expuse pentru prima dată în cadrul celui mai mare eveniment dedicat artei din țară – Art Safari București, ediția 2020. Un prim pas în susținerea generației tinere de artiști. Înscrierile în concurs s-au încheiat, iar acum abia aștept să alegem cele patru lucrări de artă pe care vizitatorii Art Safari le vor admira anul acesta în Pavilionul Copiilor.

Gheorghe Petrașcu – „Vedere în portul Chioggia” (colecție privatĂ)

Asistăm, în aceste zile, și la tot felul de discuții despre programa școlară și importanța anumitor discipline. Cum educația începe de la vârste mici, care este situația în România în privința felului în care artele vizuale sunt studiate în școala autohtonă (în general, nu în instituțiile de profil)? Cum ar putea fi mai bine format gustul / interesul generațiilor de mâine pentru artele vizuale?

În primul rând, educaţia în direcţia artei revine şcolilor. Este nevoie în mod clar de mai multă artă în şcoală şi un învăţământ în artă mai racordat perioadei actuale, pentru că în prezent, în mod clar, nu este. Reforma este inexistentă și cursurile obligatorii de la arte, dar și cele opționale par clar dintr-un alt secol. Ar trebui să existe clar o corelare a scenei active de artă, dar și a pieței de artă cu universitățile de profil. Aș păstra toți studentii și toata energia cu care ei vin la examenul de admitere sau la primele cursuri, dar aș schimba tot în școli!

ONG-urile în domeniul educației, chiar dacă nu așa numeroase, fac o treabă extraordinară și le oferă astăzi foarte multe șanse copiilor. Un exemplu în acest sens este Asociația pentru educație Odiseea, care oferă o platformă educațională extrem de interesantă, o aventură care deschide mintea copiilor și îi conectează cu viitorul. Ei au pornit această odisee prin programe educaționale unice pe piața din România – un mix între educația culturală și dezvoltarea personală. Inspirându-se din artele liberale, cei de la Odiseea au dezvoltat o serie de programe și ateliere (online și offline) ce cuprind 7 discipline de actualitate: teatru, arte vizuale, astronomie, muzică, digital, literatură și cinematografie, toate aceste programe completând de minune educația formală, academică și contribuind la dezvoltarea cunoștințelor de cultură generală ale copiilor. Cultură în educație, de când așteptam asta!

Odiseea a început online, pentru că ei se pregăteau să lanseze aceste cursuri chiar în perioada în care a izbucnit pandemia. Cursurile s-au desfășurat din spatele ecranelor, ceea ce a fost dificil, pe de o parte, dar de cealaltă parte a fost și o oportunitate, pentru că, astfel, copii din întreaga țară au putut să se înscrie și să participe la aceste cursuri și ateliere. Programele au generat foarte mult interes din partea copiilor, așa că Asociația Odiseea se pregătește să lanseze o nouă sesiune – Odiseea Academy – pentru luna octombrie.

Sabin Bălașa – „Zori” (colecție privată)

Considerați că segmentul artelor vizuale în România a fost afectat de pandemia de coronavirus?

Arta este unul dintre domeniile care se schimbă odată cu lumea, pentru că acesta este rolul ei, să fie aproape de oameni. Avem nevoie de artă cu atât mai mult în situații dificile, cum au fost ultimele luni pe care le-am trăit, și cred că arta a găsit căi neașteptate pentru a ne face viața mai frumoasă și a ne da speranță. Oamenii au putut vizita virtual cele mai frumoase muzee ale lumii (pe care altminteri poate nici nu ar fi avut șansa să le treacă pragul) și s-au bucurat de piese de teatru și spectacole în fața ecranelor. Unii dintre ei au avut chiar mai mult timp pentru artă și cultură în această perioadă, rupți puțin de agitația cotidianului. Iar vestea redeschiderii fizice a muzeelor în luna mai a stârnit multă emoție în rândul iubitorilor de frumos. Nu în ultimul rând, colecționarii au continuat să cumpere artă, considerată o investiție sigură în contexte mai tumultoase, așa cum e considerat și aurul. Licitațiile s-au adaptat vremurilor și s-au mutat și ele online, cu succes. Cred că arta și-a făcut mulți prieteni în această perioadă.

Arta este unul dintre domeniile care se schimbă odată cu lumea, pentru că acesta este rolul ei, să fie aproape de oameni Avem nevoie de artă cu atât mai mult în situații dificile, cum au fost ultimele luni pe care le-am trăit, și cred că arta a găsit căi neașteptate pentru a ne face viața mai frumoasă și a ne da speranță. (Ioana Ciocan, director general Art Safari)

Fotografii: Art Safari București

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.

16
/02
/24

Anul acesta marcăm Ziua Națională Brâncuși printr-un eveniment cu totul deosebit. Avem bucuria să vă anunțăm că sosește în premieră în România și va putea fi vizitată în exclusivitate la Galeriile Artmark o lucrare realizată de sculptor în 1905-1906, „Bustul unui patron de restaurant (Portretul lui Achille Baldé)”. Este vorba despre „o operă care nu a fost niciodată văzută, (fiind) considerată pierdută sau distrusă”.

15
/02
/24

Pe 26 martie 2024, începând cu orele 18.30, Opera Națională București va găzdui o ediție specială din ciclul de conferințe SCENA GÂNDIRII. Evenimentul, desfășurat sub titlul „Universitate, societate, creativitate”, va aduce pe scenă trei rectori ai unora dintre cele mai reprezentative universități românești.