Ion Caramitru, în „război” cu ministrul Culturii
https://www.ziarulmetropolis.ro/ion-caramitru-in-razboi-cu-ministrul-culturii/

Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional din Bucureşti spune că este pe picior de război cu ministrul Vlad Alexandrescu, din cauza că Ministerul Culturii vrea ca la conducerea instituţiilor de cultură să fie numite şi persoane din alte domenii de activitate decât cele culturale.

Un articol de Petre Ivan|19 ianuarie 2016

Proiectul Ministerul Culturii pentru modificarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului numărul 189 din 2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, proiect ce prevede, printre altele, că managementul instituţiilor de cultură va putea fi asigurat şi de persoane care sunt absolvente de studii superioare în alte domenii de activitate decât cele culturale îl nemuilţumeşte pe actualul director al TNB, Ion Caramitru.

„Vreau să încurajez performanţa, vreau să fac o reformă mică. Ministrul Culturii este al dumneavoastră şi nu va întreprinde nimic fără dumneavoastră”, a declarat Vlad Alexandrescu, în deschiderea dezbaterii publice.

Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti (TNB), a solicitat retragerea proiectului de modificare a Ordonanţei 189, precizând că vorbeşte în numele a 18 instituţii, care l-au mandatat în acest sens.

„Mesajul nostru este de a retrage această ordonanţă”, şi-a început Caramitru pledoaria. „Am fost şocat de modul în care aţi abordat chestiunea Teatrului Naţional şi, prin el, a teatrului românesc, în general. Nu pot să cred că discutăm acum o ordonanţă deja calificată. Această întâlnire ar fi trebuit să aibă loc înainte de a o structura”, a mai spus acesta.

„Schimbarea aceasta pune în pericol până şi drepturile omului. Ordonanţa prevede această evoluţie, de la nota 7 până la 10, pentru a scoate în evidenţă performanţa. Nota 7 este de trecere, la o evaluarea anuală, iar nota 9 şi peste 9, la o evaluare finală, permite prin lege continuarea mandatului, nu cu un concurs deschis, ci cu un drept câştigat”, a explicat Ion Caramitru, adăugând că aprobarea acestui articol este un atac la dreptul câştigat.

În două luni de activitate la minister, dumneavoastră nu faceţi altceva decât ceea ce vreţi să faceţi şi cu noi – să ne aduceţi oameni din altă profesiune, să ocupe posturi atât de calificate. Nu poate veni la Muzeul Satului, să zicem, un inginer constructor. Nu există reformă mică şi nici reformă mare. Este o gafă pe care o faceţi ca om de cultură. Reforma, despre care am spus că e nevoie, e a sistemului. Noi existăm într-un sistem bugetar de tip comunist. Pe această ordonanţă sunt pe picior de război cu dumneavoastră. – Ion Caramitru.

Ministerul Culturii , Vlad Alexandrescu

Ministerul Culturii , Vlad Alexandrescu

În artă nu e ca la fabrica de rulmenţi

Acesta a precizat că îşi doreşte să existe şi un sistem concurenţial, în ceea ce priveşte artiştii, nu doar bazat pe vechime, fără contracte semnate pe perioadă nedeterminată, dar şi că ar trebui gândite calităţile juriului care face evaluările managerilor.

„În artă nu se măsoară la fel ca în fabricile de rulmenţi”, a menţionat Ion Caramitru.

„Eu am fost evaluat de Liviu Ciulei, de Ion Cojar şi de astfel de oameni. Nu poate veni un fost student de-al meu sau cineva care a învăţat carte la UNITER să facă aprecieri. În artă lucrurile stau altfel”, a adăugat Ion Caramitru.

Aţi spus, când aţi venit la Minister, că acest Guvern a fost adus de stradă şi serviţi strada. Şi am încercat să vă spun, dar nu am apucat, că sunteţi ministrul Culturii, nu ministrul străzii. Ceea ce se întâmplă în stradă este extrem de important, chiar şi eu am venit de acolo în sistemul contemporan. Nu puteţi veni la Teatrul Naţional şi să spuneţi că veţi dispune cedarea unei săli către o altă instituţie, să faceţi ce-a făcut Ceauşescu cu Teatrul de Operetă. Înţeleg că a fost nevoie de intervenţia prim-ministrului pentru a renunţa la această obsesie. – Ion Caramitru.

TNB şi proiectele pentru tinerii actori

Acesta a menţionat şi faptul că TNB a implementat numeroase proiecte care implică tineri. „În Teatrul Naţional lucrează 236 de tineri din sistemul aşa-zis independent. Sistem în care, după cum mi-a spus consilierul dumneavoastră – un tânăr de 24 de ani, care abia a terminat şcoala şi care nu cred că poate să vă dea sfaturi atât de preţioase pe care să le urmaţi – există 4.000 de tineri fără loc de muncă. Eu am crezut că sunt 2.500”, a spus Caramitru. „A fi independent înseamnă a refuza categoric să faci parte din instituţiile publice, dar toţi aceştia participă la concursuri dau probe pentru roluri în teatre de stat. Ei nu sunt independenţi, sunt şomeri”, a mai spus acesta.

„Propunerea noastră este aceea de a retrage această ordonanţă”, a spus în încheiere Ion Caramitru, în numele TNB şi al 18 teatre din ţară, între care se numără Teatrul Municipal Baia Mare, Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani”, Teatrul „Luceafărul” din Iaşi, Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu-Vâlcea, Teatrul Naţional Târgu-Mureş şi Teatru „Tony Bulandra” din Ploieşti.

Foto: Ion Caramitru – uniter.ro

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.

14
/03
/24

Astăzi, pe 14 martie, se împlinesc trei ani de la moartea ei, la Paris, în 2021, atunci când Covidul făcea ravagii și oprise lumea în loc. Avea aproape 90 de ani.

13
/03
/24

În perioada 12-15 martie 2024, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București organizează cea de-a XXV-a ediție a Ușilor Deschise, în cele două sedii ale sale, din Str. Matei Voievod nr. 75-77 și Str. Tudor Arghezi nr. 3b.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

12
/03
/24

O nouă traducere din opera Elenei Ferrante a fost publicată de curând în colecția „Anansi. World Fiction” de la Editura Trei. Elena Ferrante e o scriitoare îndrăgită de cititorii din lumea întreagă începând de la publicarea bestsellerurilor internaționale ce alcătuiesc Tetralogia Napolitană.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

11
/03
/24

Grupul de Facebook „Mergem la teatru” numără 35.4K de membri la început de martie 2024 și adună, într-o comunitate surprinzător de activă și de entuziastă, paragrafe de opinii pe spectrul larg dintre gust conservator și deschidere față de experiment, underground și fețe noi.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]