Ion Caramitru, în „război” cu ministrul Culturii
https://www.ziarulmetropolis.ro/ion-caramitru-in-razboi-cu-ministrul-culturii/

Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional din Bucureşti spune că este pe picior de război cu ministrul Vlad Alexandrescu, din cauza că Ministerul Culturii vrea ca la conducerea instituţiilor de cultură să fie numite şi persoane din alte domenii de activitate decât cele culturale.

Un articol de Petre Ivan|19 ianuarie 2016

Proiectul Ministerul Culturii pentru modificarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului numărul 189 din 2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, proiect ce prevede, printre altele, că managementul instituţiilor de cultură va putea fi asigurat şi de persoane care sunt absolvente de studii superioare în alte domenii de activitate decât cele culturale îl nemuilţumeşte pe actualul director al TNB, Ion Caramitru.

„Vreau să încurajez performanţa, vreau să fac o reformă mică. Ministrul Culturii este al dumneavoastră şi nu va întreprinde nimic fără dumneavoastră”, a declarat Vlad Alexandrescu, în deschiderea dezbaterii publice.

Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti (TNB), a solicitat retragerea proiectului de modificare a Ordonanţei 189, precizând că vorbeşte în numele a 18 instituţii, care l-au mandatat în acest sens.

„Mesajul nostru este de a retrage această ordonanţă”, şi-a început Caramitru pledoaria. „Am fost şocat de modul în care aţi abordat chestiunea Teatrului Naţional şi, prin el, a teatrului românesc, în general. Nu pot să cred că discutăm acum o ordonanţă deja calificată. Această întâlnire ar fi trebuit să aibă loc înainte de a o structura”, a mai spus acesta.

„Schimbarea aceasta pune în pericol până şi drepturile omului. Ordonanţa prevede această evoluţie, de la nota 7 până la 10, pentru a scoate în evidenţă performanţa. Nota 7 este de trecere, la o evaluarea anuală, iar nota 9 şi peste 9, la o evaluare finală, permite prin lege continuarea mandatului, nu cu un concurs deschis, ci cu un drept câştigat”, a explicat Ion Caramitru, adăugând că aprobarea acestui articol este un atac la dreptul câştigat.

În două luni de activitate la minister, dumneavoastră nu faceţi altceva decât ceea ce vreţi să faceţi şi cu noi – să ne aduceţi oameni din altă profesiune, să ocupe posturi atât de calificate. Nu poate veni la Muzeul Satului, să zicem, un inginer constructor. Nu există reformă mică şi nici reformă mare. Este o gafă pe care o faceţi ca om de cultură. Reforma, despre care am spus că e nevoie, e a sistemului. Noi existăm într-un sistem bugetar de tip comunist. Pe această ordonanţă sunt pe picior de război cu dumneavoastră. – Ion Caramitru.

Ministerul Culturii , Vlad Alexandrescu

Ministerul Culturii , Vlad Alexandrescu

În artă nu e ca la fabrica de rulmenţi

Acesta a precizat că îşi doreşte să existe şi un sistem concurenţial, în ceea ce priveşte artiştii, nu doar bazat pe vechime, fără contracte semnate pe perioadă nedeterminată, dar şi că ar trebui gândite calităţile juriului care face evaluările managerilor.

„În artă nu se măsoară la fel ca în fabricile de rulmenţi”, a menţionat Ion Caramitru.

„Eu am fost evaluat de Liviu Ciulei, de Ion Cojar şi de astfel de oameni. Nu poate veni un fost student de-al meu sau cineva care a învăţat carte la UNITER să facă aprecieri. În artă lucrurile stau altfel”, a adăugat Ion Caramitru.

Aţi spus, când aţi venit la Minister, că acest Guvern a fost adus de stradă şi serviţi strada. Şi am încercat să vă spun, dar nu am apucat, că sunteţi ministrul Culturii, nu ministrul străzii. Ceea ce se întâmplă în stradă este extrem de important, chiar şi eu am venit de acolo în sistemul contemporan. Nu puteţi veni la Teatrul Naţional şi să spuneţi că veţi dispune cedarea unei săli către o altă instituţie, să faceţi ce-a făcut Ceauşescu cu Teatrul de Operetă. Înţeleg că a fost nevoie de intervenţia prim-ministrului pentru a renunţa la această obsesie. – Ion Caramitru.

TNB şi proiectele pentru tinerii actori

Acesta a menţionat şi faptul că TNB a implementat numeroase proiecte care implică tineri. „În Teatrul Naţional lucrează 236 de tineri din sistemul aşa-zis independent. Sistem în care, după cum mi-a spus consilierul dumneavoastră – un tânăr de 24 de ani, care abia a terminat şcoala şi care nu cred că poate să vă dea sfaturi atât de preţioase pe care să le urmaţi – există 4.000 de tineri fără loc de muncă. Eu am crezut că sunt 2.500”, a spus Caramitru. „A fi independent înseamnă a refuza categoric să faci parte din instituţiile publice, dar toţi aceştia participă la concursuri dau probe pentru roluri în teatre de stat. Ei nu sunt independenţi, sunt şomeri”, a mai spus acesta.

„Propunerea noastră este aceea de a retrage această ordonanţă”, a spus în încheiere Ion Caramitru, în numele TNB şi al 18 teatre din ţară, între care se numără Teatrul Municipal Baia Mare, Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani”, Teatrul „Luceafărul” din Iaşi, Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu-Vâlcea, Teatrul Naţional Târgu-Mureş şi Teatru „Tony Bulandra” din Ploieşti.

Foto: Ion Caramitru – uniter.ro

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

12
/04
/24

Timpul aleargă pe lângă noi și ne impune ritmul. Presiunea este permanentă și de multe feluri. Pentru o femeie timpul curge altfel? Ceasul aleargă cu o altă viteză? Cât timp mai avem la 30 de ani?

11
/04
/24

Luna aprilie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă patru noi vernisaje: pe 11 aprilie, la Art Safe (în incinta Combinatului Fondului Plastic, str. Băiculești nr. 29), expoziția artistului Beaver, Gray Area, pe 14 aprilie deschiderea sezonului Galeriei Verticale din incinta Random Space (str. Popa Petre nr. 21) cu expoziția Metal Poetry și un live performance de sculptură susținut de artista Cristina Dinu, pe 19 aprilie Locus Sigilli, a artistei Laura Sima, la Celula de Artă din Bd. Carol, nr. 53 și pe 27 aprilie expoziția de artă cu vânzare re-LEAF, la salonul permanent din Palatul Bragadiru, (Calea Rahovei nr. 147 – 153), un eveniment conex al competiției de pictură live Art Battle, care va avea loc în aceeași dată.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

10
/04
/24

Asociația Entuziart, promotor activ al integrării sociale și culturale a persoanelor cu nevoi speciale, este mândră să anunțe lansarea proiectului "CU OCHII MINȚII". Această inițiativă de pionierat, ce se desfășoară în perioada martie - noiembrie 2024, urmărește să îmbogățească viețile persoanelor cu deficiențe de vedere prin art terapie, dans terapie, psihoterapie și activități expresiv-creative.

10
/04
/24

În perioada 12-14 aprilie 2024, România va participa la Festival du Livre de Paris, prestigios eveniment internațional dedicat cărții și literaturii, organizat la Grand Palais Éphémère și în alte câteva spaţii emblematice din Paris şi în librării partenere.

10
/04
/24

The Rembrandt Art Experience în parteneriat cu Primăria Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, anunță lansarea seriilor de ateliere de artă, dedicate familiei, inspirate de geniul suprarealist Salvador Dalí.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

„Pictura este singurul mediu în care se poate exprima natura viscerală a lumii”, este de părere Adrian Ghenie, artistul ale cărui lucrări se regăsesc astăzi în cele mai importante colecții din lume – precum Centre Pompidou (din Paris) și The Metropolitan Museum of Art (din New York).