Ion Caramitru, în „război” cu ministrul Culturii
https://www.ziarulmetropolis.ro/ion-caramitru-in-razboi-cu-ministrul-culturii/

Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional din Bucureşti spune că este pe picior de război cu ministrul Vlad Alexandrescu, din cauza că Ministerul Culturii vrea ca la conducerea instituţiilor de cultură să fie numite şi persoane din alte domenii de activitate decât cele culturale.

Un articol de Petre Ivan|19 ianuarie 2016

Proiectul Ministerul Culturii pentru modificarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului numărul 189 din 2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, proiect ce prevede, printre altele, că managementul instituţiilor de cultură va putea fi asigurat şi de persoane care sunt absolvente de studii superioare în alte domenii de activitate decât cele culturale îl nemuilţumeşte pe actualul director al TNB, Ion Caramitru.

„Vreau să încurajez performanţa, vreau să fac o reformă mică. Ministrul Culturii este al dumneavoastră şi nu va întreprinde nimic fără dumneavoastră”, a declarat Vlad Alexandrescu, în deschiderea dezbaterii publice.

Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti (TNB), a solicitat retragerea proiectului de modificare a Ordonanţei 189, precizând că vorbeşte în numele a 18 instituţii, care l-au mandatat în acest sens.

„Mesajul nostru este de a retrage această ordonanţă”, şi-a început Caramitru pledoaria. „Am fost şocat de modul în care aţi abordat chestiunea Teatrului Naţional şi, prin el, a teatrului românesc, în general. Nu pot să cred că discutăm acum o ordonanţă deja calificată. Această întâlnire ar fi trebuit să aibă loc înainte de a o structura”, a mai spus acesta.

„Schimbarea aceasta pune în pericol până şi drepturile omului. Ordonanţa prevede această evoluţie, de la nota 7 până la 10, pentru a scoate în evidenţă performanţa. Nota 7 este de trecere, la o evaluarea anuală, iar nota 9 şi peste 9, la o evaluare finală, permite prin lege continuarea mandatului, nu cu un concurs deschis, ci cu un drept câştigat”, a explicat Ion Caramitru, adăugând că aprobarea acestui articol este un atac la dreptul câştigat.

În două luni de activitate la minister, dumneavoastră nu faceţi altceva decât ceea ce vreţi să faceţi şi cu noi – să ne aduceţi oameni din altă profesiune, să ocupe posturi atât de calificate. Nu poate veni la Muzeul Satului, să zicem, un inginer constructor. Nu există reformă mică şi nici reformă mare. Este o gafă pe care o faceţi ca om de cultură. Reforma, despre care am spus că e nevoie, e a sistemului. Noi existăm într-un sistem bugetar de tip comunist. Pe această ordonanţă sunt pe picior de război cu dumneavoastră. – Ion Caramitru.

Ministerul Culturii , Vlad Alexandrescu

Ministerul Culturii , Vlad Alexandrescu

În artă nu e ca la fabrica de rulmenţi

Acesta a precizat că îşi doreşte să existe şi un sistem concurenţial, în ceea ce priveşte artiştii, nu doar bazat pe vechime, fără contracte semnate pe perioadă nedeterminată, dar şi că ar trebui gândite calităţile juriului care face evaluările managerilor.

„În artă nu se măsoară la fel ca în fabricile de rulmenţi”, a menţionat Ion Caramitru.

„Eu am fost evaluat de Liviu Ciulei, de Ion Cojar şi de astfel de oameni. Nu poate veni un fost student de-al meu sau cineva care a învăţat carte la UNITER să facă aprecieri. În artă lucrurile stau altfel”, a adăugat Ion Caramitru.

Aţi spus, când aţi venit la Minister, că acest Guvern a fost adus de stradă şi serviţi strada. Şi am încercat să vă spun, dar nu am apucat, că sunteţi ministrul Culturii, nu ministrul străzii. Ceea ce se întâmplă în stradă este extrem de important, chiar şi eu am venit de acolo în sistemul contemporan. Nu puteţi veni la Teatrul Naţional şi să spuneţi că veţi dispune cedarea unei săli către o altă instituţie, să faceţi ce-a făcut Ceauşescu cu Teatrul de Operetă. Înţeleg că a fost nevoie de intervenţia prim-ministrului pentru a renunţa la această obsesie. – Ion Caramitru.

TNB şi proiectele pentru tinerii actori

Acesta a menţionat şi faptul că TNB a implementat numeroase proiecte care implică tineri. „În Teatrul Naţional lucrează 236 de tineri din sistemul aşa-zis independent. Sistem în care, după cum mi-a spus consilierul dumneavoastră – un tânăr de 24 de ani, care abia a terminat şcoala şi care nu cred că poate să vă dea sfaturi atât de preţioase pe care să le urmaţi – există 4.000 de tineri fără loc de muncă. Eu am crezut că sunt 2.500”, a spus Caramitru. „A fi independent înseamnă a refuza categoric să faci parte din instituţiile publice, dar toţi aceştia participă la concursuri dau probe pentru roluri în teatre de stat. Ei nu sunt independenţi, sunt şomeri”, a mai spus acesta.

„Propunerea noastră este aceea de a retrage această ordonanţă”, a spus în încheiere Ion Caramitru, în numele TNB şi al 18 teatre din ţară, între care se numără Teatrul Municipal Baia Mare, Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani”, Teatrul „Luceafărul” din Iaşi, Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu-Vâlcea, Teatrul Naţional Târgu-Mureş şi Teatru „Tony Bulandra” din Ploieşti.

Foto: Ion Caramitru – uniter.ro

11
/12
/14

La 25 de ani de la Revoluția din decembrie 1989, ICON production lansează pe DVD unul dintre cele mai premiate documentare românești din toate timpurile, "Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu" de Andrei Ujică, „un film pe care orice student la istorie, om politic sau om de rând trebuie să îl vadă”, după cum titra publicația „Washington Post”.

11
/12
/14

Crăciunul nu este parcă întreg până în momentul în care atmosfera creată de bradul împodobit şi de mirosul de cozonaci nu este completată de colinde. Ca în fiecare an, la Sala Radio, mai multe evenimente speciale, concepute în jurul tradiţiilor sărbătorilor de iarnă, oferă publicului bucureştean ocazia de a intra în povestea Crăciunului într-un mod deosebit.

11
/12
/14

Amza Pellea pleca după țigări și, uneori, se întorcea după trei zile. Gheorghe Dinică l-a luat de guler pe comandantul de la Otopeni. Vladimir Găitan ar fi putut juca într-un film de Michelangelo Antonioni... Câteodată, poveștile din culise sunt mai palpitante decât cele de pe scenă.

11
/12
/14

Invitata Marinei Constantinescu la Nocturne de vineri, 12 decembrie, este actriţa Oana Pellea. Realizatoarea Marina Constantinescu spune despre Oana Pellea că face parte din întâlnirile vieţii ei. Aceasta ediţie Nocture este despre popasurile importante ale vieţii, despre oamenii pe care îi porţi cu tine chiar şi când aceştia nu mai sunt, despre amintiri. Emisiunea poate fi urmărită de la ora 24.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+.

11
/12
/14

Platforma docuart.ro, pe care puteți vedea filme documentar românești, are o nouă interfață, meniu în limba engleză, secțiuni noi și dă posibilitatea fiecărui navigator să poată accesa site-ul de pe orice tip de device. Proiectul “Platforma Docuart” a fost dezvoltat pe o perioadă de 5 luni, iulie - noiembrie 2014.

11
/12
/14

Artiștii vizuali Daniel Loagăr și Andrei Cornea (atelier Wood Be Nice) deschid vineri, 12 decembrie, de la ora 19.30 o nouă expoziție compusă din 20 de lucrări realizate prin tehnici care variază de la colaj clasic, grafică la transfer de imagine pe OSB și pe ziar. Expoziția este un strigăt de bucurie a celui care descoperă că este pe drumul bun și surprinde momentul ieșirii din cristalidă și a asumării sinelui.

10
/12
/14

„Cel mai frumos roman din lume", după Larry Tremblay, se joacă luni, 15 decembrie, de la ora 19:00, la Teatrul unteatru. Cu o notă aparte de mistic, spectacolul este o invitație pentru fiecare spectator de a descoperi lumea fermecată a lui Gabi, o adolescentă pasionată de literatură și de scris.

10
/12
/14

Se poate întâmpla să fim convinși că știm semnificația unui cuvânt și să aflăm, surprinși, că eram în eroare. Până să cunoaștem sensul corect, cu siguranță am căzut în capcanele pleonasmelor.