„Istanbul Istanbul” sau a povesti pentru a supraviețui
https://www.ziarulmetropolis.ro/istanbul-istanbul-sau-a-povesti-pentru-a-supravietui/

RECOMANDARE Mai întâi, descindem într-o celulă din Istanbulul subteran, unde tortura nu e deloc un cuvânt care denumeşte o practică apusă. Acolo frizerul Kamo, doctorul, unchiul Küheylan şi studentul Demirtay povestesc fără încetare.

Un articol de Monica Andronescu|6 octombrie 2024

Își aduc aminte și fabulează. Într-un fel sau altul, la asta și îndeamnă „Istanbul Istanbul”, romanul lui Burhan Sönmez, apărut în România într-o a doua ediție, publicată recent în valoroasa colecție Anansi, în traducerea semnată de Leila Űnal. Așa cum protagoniștii Decameronului lui Boccaccio, modelul asumat de scriitorul turc care a trăit multă vreme în exil, fugeau de ciumă și se apărau prin râs, povestind și iar povestind, și cei patru bufoni tragici din „Istanbul Istanbul” se apară prin gestul primordial de a povesti. Până la a preface gândul într-o cină bogată și tihnită în casa Doctorului, pe malul Bosforului.

Când veți citi acest poem de dragoste închinat unui oraș inepuizabil și surprinzător ca un palimpsest, veți simți că parcă luați parte la ea. Iar povestitul se face până la epuizare, până la moarte, care devine ea însăși o poveste prevestită de „hohotul galben”, o poveste de la care începea cândva, în vremuri imemoriale, și „O mie și una de nopți”.

Aproape de moarte, poemul despre viață se scrie parcă de la sine. Asta fac cele patru suflete chinuite pe care le veți cunoaște într-un roman în care personajul principal este, de fapt, un spațiu fascinant, despre care s-au scris deja biblioteci: fiind aproape de moarte, cei patru scriu un poem despre viață. Și în ea se înalță irezistibil Istanbulul, cu palimpsestul lui cu tot, cu necunoscutul lui cu tot, cu ipocriziile lui cu tot. Războaie și iubiri pierdute și câștigate, întâmplări aparent mărunte, care de fapt schimbă lumea (nici nu știți unde poate duce un ceas care o ia înainte sau rămâne în urmă, de exemplu) și descoperiri care nu se fac niciodată, ele toate se desfășoară în amintiri și fantezie într-un Istanbul de neînțeles, care înspăimântă și fascinează, oraș în care, spune Studentul Demirtay, „pâinea și libertatea erau două dorințe care-și erau una alteia prizoniere. Ori renunțai la libertate pentru pâine, ori sacrificai pâinea pentru libertate. Era imposibil să le ai pe amândouă”.

Ar fi păcat să dezvălui aici povestea insulei desenate pe o hartă, de dorul iubitei, de un marinar aflat departe, pe apă, și ce legătură are ea cu Istanbul. Prefer să vă ofer o altă secvență pe care o consider relevantă: „Partea ciudată a Istanbulului e că îi plăceau mai mult întrebările decât răspunsurile. Putea transforma fericirea în coșmar sau invers, iar după o noapte în care dormeai lipsit de orice speranță să ai o dimineață plină de bună dispoziție. Prindea putere din nestatornicie. Numeau asta soarta orașului. Raiul de pe stradă putea face schimb într-un singur moment cu iadul de pe cealaltă stradă. Întocmai ca în povestea regelui și a cerșetorului de odinioară: Un rege a vrut odată să facă haz. A pus să fie adus la palat un cerșetor. Când cerșetorul s-a trezit, toată lumea a început să se plece în fața lui cu respect, spunându-i rege și servindu-l. Revenindu-și din năuceală, cerșetorul a crezut că este într-adevăr rege și că cealaltă viață de cerșetor e doar un vis. Când ziua s-a sfârșit și s-a făcut iarăși seară, iar el a adormit fericit, l-au dus din nou afară. Deschizând ochii s-a trezit din nou pe stradă, între gunoaie. Nu mai știa ce e realitate și ce e vis. I-au jucat această farsă câteva zile la rând. La trezire, cerșetorul era când la palat, când pe stradă. De fiecare dată, credea că cealaltă viață a lui e un vis. Cine putea spune că poveștile sunt demodate și că nu se potrivesc cu orașul? Acel rege și acel cerșetor nu erau amândoi din Istanbul? Unul trăia satisfacția de a juca pe degete soarta oamenilor, iar celălalt încerca să trăiască trecând de pe un taler pe celălalt în balanța realității. Cei care mergeau acum cu pași grăbiți în ploaie oare cum se vor trezi mâine dimineață?”

Într-un fel sau altul, întrebarea se întrezărește și în rememorările nostalgice dintr-o carte la care nu ai cum să nu te gândești parcurgând cele câteva sute de pagini din romanul lui Burhan Sönmez sau amintindu-ți cum începe, pe podul de pe Bosfor, „Labirintul”, un alt roman al aceluiași scriitor turc publicat în Anansi. Orașul imaginat de Burhan Sönmez seamănă inevitabil cu orașul din cunoscutul volum „Istanbul” al lui Orhan Pamuk, alt scriitor aflat într-o relație complicată cu orașul de pe malul Bosforului. Reflecțiile personale din cartea publicată de Polirom în traducerea Luminiței Munteanu stau mărturie, și ele, pentru existența acestui spațiu magic, de care s-au îndrăgostit și se îndrăgostesc tot timpul oameni cât se poate de diferiți.

Forța evocării, direct legată de forța imaginației, plăcerea orientală de a povesti, arta detaliului sunt câteva dintre firele care leagă grațios orașul din romanele lui Sönmez cu Istanbulul lui Pamuk, cel din toate scrierile traduse la noi. Îndemnându-vă ca, pornind de la astfel de cărți, să vă descoperiți propriul Istanbul, închei citând câteva cuvinte din textul „Pitorescul cartierelor mărginașe” din  volumul „Istanbul” scris de cel din urmă: „Cea mai mare particularitate a Istanbulului este dată de faptul că locuitorii lui pot să-l privească uneori cu ochii occidentalului, alteori cu ochii orientalului (…) Potrivit locuitorilor săi, orașul îți inspiră întotdeauna un ușor sentiment de disconfort și o neliniște determinată de incapacitatea de a-i aparține pe deplin, căci uneori pare prea oriental, iar alteori prea occidental”.

09
/01
/24

CARTEA DE CINEMA Neaşteptată apariţie acest “Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema”, pe care criticul de film Andrei Gorzo şi criticul literar Mihai Iovănel - prieteni şi colegi de generaţie şi de idei - l-au scos la finalul lui 2023 la Editura Polirom.

22
/12
/23

Longevitatea este una dintre temele cele mai abordate în lumea de azi. Tipuri variate de diete, suplimente alimentare, ingrediente străvechi redescoperite acum și tehnici de meditație promit creșterea duratei de viață sau, mai mult, recuperarea sănătății și un organism întinerit. Cum le alegem pe cele mai bune dintre nenumăratele sfaturi?

21
/12
/23

Un nou volum de excepție a apărut recent în seria Anansi. Mentor a Editurii Pandora M: „Puterea artei” de Simon Schama, profesor de istorie și istoria artei la Columbia University și autorul a numeroase cărți de succes, autor de eseuri pentru The New Yorker și realizatorul și prezentatorul a zeci de documentare pentru BBC, PBS […]

20
/12
/23

„Fii util. 7 reguli de viață”, cel mai recent volum semnat de Arnold Schwarzenegger și publicat de Lifestyle Publishing, parte a Grupului Editorial Trei, este un dialog intim între celebrul actor și fiecare dintre cititorii săi despre un subiect care interesează pe toată lumea, indiferent în colț al planetei ar trăi: cum să construim viața pe care ne-o dorim.

06
/12
/23

Longevitatea este una dintre temele cele mai abordate în lumea de azi. Tipuri variate de diete, suplimente alimentare, ingrediente străvechi redescoperite acum și tehnici de meditație promit creșterea duratei de viață, sau mai mult, recuperarea sănătății și un organism întinerit.

17
/11
/23

Editura Litera invită cititorii să se bucure de noi apariții editoriale, reduceri și întâlniri cu autorii favoriți, între 22 și 26 noiembrie, în cadrul Târgului de Carte Gaudeamus 2023, desfășurat la Pavilionul Central Romexpo.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 15 noiembrie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Eu cânt și muntele dansează de Irene Solà, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Janei Balacciu Matei, carte distinsă cu Premiul pentru Literatură al Uniunii Europene 2020.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.