Iubirea la vârsta a treia
https://www.ziarulmetropolis.ro/iubirea-la-varsta-a-treia/

Tocmai ce a avut loc la Naţionalul bucureştean premiera naţională a spectacolului „Umbre”, în regia tânărului Vlad Cristache, după o piesă de Marilia Samper, o doamnă dramaturg foarte apreciată, originară din Brazilia, stabilită la Barcelona, după ce a locuit în Irak, Mexic sau Guatemala.

Un articol de Andrei Crăciun|17 Iunie 2017

Marilia Samper are patruzeci și trei de ani și spune că a vrut să scrie despre absență și s-a trezit scriind o poveste de dragoste.

Nu aveai loc să mai arunci un ac (nu știu de unde vine această expresie, pentru că nu am cunoscut niciodată pe nimeni care să dorească să arunce undeva un ac, dar poate că nu am umblat eu pe unde trebuia) la premiera acestui spectacol. Bine, dacă îi ai în distribuție pe Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț, pe Gheorghe Visu și pe Ana Ciontea, e de înțeles. Actorii aceștia ți-ar umple Naționalul și dacă ar juca în Scufița Roșie.

Povestea din Umbre e așa: o fată adolescentă dispare de acasă, într-un sat de la marginea unei păduri (în pădure și-a făcut loc și un străin, excelent jucat de Gavril Pătru).

Fata dispărută (Alexandra Sălceanu, foarte bună) ajunge – prin însăși absența ei – să fie prezentă până la obsesie în viața tuturor. A mamei sale (Ana Ciontea), a tatălui ei (Gheorghe Visu), a unui coleg de școală îndrăgostit de ea (Emilian Mârnea), a tatălui acestui coleg (Mircea Rusu, foarte bun, de asemenea, într-un rol de tată singur, cu harul beției, hăituit de propriile umbre), a străinului (Gavril Pătru).

Marilia Samper a scris un text puternic, iar Vlad Cristache e încredințat că spectacolul său aduce un elogiu naivității de a crede că poți fericit, în ciuda a tot.

Nu mă pronunț cu privire la această interpretare. Artistul își cunoaște mai bine opera.

Vreau însă să vă atrag atenția asupra unui alt aspect: iubirea la vârsta a treia. Victor Rebengiuc joacă rolul Bătrânelului. Mariana Mihuț e Bătrânica.

Spre deosebire de atâtea alte spectacole, și mai ales de spectacolele din viață, ei sunt personajele senine. Vorbesc despre marea trecere, despre sforăit, despre dureri, despre trecut, și așteaptă fiecare zi, așteaptă să vadă dacă le va mai fi dată.

Ei au învins timpul și au rezistat împreună până la sfârșit, ei chiar trăiesc până când moartea îi va despărți. Vi se pare puțin?

Și nu e vorba doar că Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț sunt actorii care sunt, deși e și asta. E vorba că își trăiesc atât de bine rolurile, de parcă le-ar juca – așa cum frumos spune și clișeul – pe scena vieții, ceea ce, nu-i așa?, nu e deloc exclus.

Sunt câteva idei categoric grele în Umbre, sunt și unele idei mai slabe, dar, dincolo de ele, se va vorbi mult despre acest spectacol de la toamnă, așa că în loc de orice altă încheiere vă doresc să traversăm sănătoși vara incendiară care stă să înceapă și să ne revedem cu bine la Național.

Chiar dacă e bine ca după acest spectacol să coboare tăcerea, și ea chiar coboară, ca o cortină, când tăcerea totuși se încheie vom avea ce să ne spunem despre Umbre.

Sunt câteva idei categoric grele în Umbre, sunt și unele idei mai slabe, dar, dincolo de ele, se va vorbi mult despre acest spectacol de la toamnă

18
/10
/19

În Bucureşti, gala de deschidere a Les Films de Cannes à Bucarest este programată vineri, de la ora 19:00 la Cinema PRO, în prezența sărbătoritului ediţiei, Vlad Ivanov şi a cineastului Claude Lelouch.

18
/10
/19

Pentru prima dată adaptat pentru teatru, „Mătușa Julia și condeierul” de Mario Vargas Llosa, unul dintre cele mai fascinante romane ale literaturii lumii, s-a transformat în spectacol și va avea premiera vineri, 18 octombrie, de la ora 19, la Studio „Uțu Strugari” al Teatrului Național Timișoara.

18
/10
/19

Spectacolul „Figuranta” un nou one-woman show cu Tania Popa, va avea premiera pe 3 noiembrie, ora 20.00, la Sala Pictura a Teatrului Naţional din Bucureşti.

17
/10
/19

DANS PRINTRE CUVINTE Deschizi televizorul şi eşti bombardat cu o limbă română de multe ori aproximativă, citeşti ce-a mai rămas din presa scrisă şi se întâmplă acelaşi lucru. Iar pe reţelele de socializare e jale. Cui îi mai pasă azi, în secolul vitezei, de gramatică? Ziarul Metropolis îţi propune un joc nou de gramatică, fără să te scoată la tablă…

16
/10
/19

„Turandot“ de Puccini continuă să fie unul dintre cele mai mari succese de operă ale regizorului Andrei Şerban. Montat iniţial pentru Los Angeles Olympic Arts Festival, „Turandot“ a avut premiera în 1984 la Royal Opera şi Covent Garden, cu o distribuţie excepţională.

16
/10
/19

Vineri, 18 octombrie, de la ora 19:00, Curtea Veche Publishing, Institutul Gurdjieff din România și Librăriile Cărturești vă așteaptă la o discuție despre volumul „Întâlniri cu oameni remarcabili” de G.I Gurdjieff. La discuție vor participa regizorul Andrei Șerban, Laszlo Hollan (reprezentant al Institutului Gurdjieff din Paris), Cantemir Mambet (traducătorul cărții, preşedinte al Institutului Gurdjieff din România).

15
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Disponibil în unele cinematografe, documentarul „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu, discută subiectul migrației românilor în străinătate din câteva unghiuri inedite.

Page 1 of 83312345...102030...Last »