Iubirea la vârsta a treia
https://www.ziarulmetropolis.ro/iubirea-la-varsta-a-treia/

Tocmai ce a avut loc la Naţionalul bucureştean premiera naţională a spectacolului „Umbre”, în regia tânărului Vlad Cristache, după o piesă de Marilia Samper, o doamnă dramaturg foarte apreciată, originară din Brazilia, stabilită la Barcelona, după ce a locuit în Irak, Mexic sau Guatemala.

Un articol de Andrei Crăciun|17 iunie 2017

Marilia Samper are patruzeci și trei de ani și spune că a vrut să scrie despre absență și s-a trezit scriind o poveste de dragoste.

Nu aveai loc să mai arunci un ac (nu știu de unde vine această expresie, pentru că nu am cunoscut niciodată pe nimeni care să dorească să arunce undeva un ac, dar poate că nu am umblat eu pe unde trebuia) la premiera acestui spectacol. Bine, dacă îi ai în distribuție pe Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț, pe Gheorghe Visu și pe Ana Ciontea, e de înțeles. Actorii aceștia ți-ar umple Naționalul și dacă ar juca în Scufița Roșie.

Povestea din Umbre e așa: o fată adolescentă dispare de acasă, într-un sat de la marginea unei păduri (în pădure și-a făcut loc și un străin, excelent jucat de Gavril Pătru).

Fata dispărută (Alexandra Sălceanu, foarte bună) ajunge – prin însăși absența ei – să fie prezentă până la obsesie în viața tuturor. A mamei sale (Ana Ciontea), a tatălui ei (Gheorghe Visu), a unui coleg de școală îndrăgostit de ea (Emilian Mârnea), a tatălui acestui coleg (Mircea Rusu, foarte bun, de asemenea, într-un rol de tată singur, cu harul beției, hăituit de propriile umbre), a străinului (Gavril Pătru).

Marilia Samper a scris un text puternic, iar Vlad Cristache e încredințat că spectacolul său aduce un elogiu naivității de a crede că poți fericit, în ciuda a tot.

Nu mă pronunț cu privire la această interpretare. Artistul își cunoaște mai bine opera.

Vreau însă să vă atrag atenția asupra unui alt aspect: iubirea la vârsta a treia. Victor Rebengiuc joacă rolul Bătrânelului. Mariana Mihuț e Bătrânica.

Spre deosebire de atâtea alte spectacole, și mai ales de spectacolele din viață, ei sunt personajele senine. Vorbesc despre marea trecere, despre sforăit, despre dureri, despre trecut, și așteaptă fiecare zi, așteaptă să vadă dacă le va mai fi dată.

Ei au învins timpul și au rezistat împreună până la sfârșit, ei chiar trăiesc până când moartea îi va despărți. Vi se pare puțin?

Și nu e vorba doar că Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț sunt actorii care sunt, deși e și asta. E vorba că își trăiesc atât de bine rolurile, de parcă le-ar juca – așa cum frumos spune și clișeul – pe scena vieții, ceea ce, nu-i așa?, nu e deloc exclus.

Sunt câteva idei categoric grele în Umbre, sunt și unele idei mai slabe, dar, dincolo de ele, se va vorbi mult despre acest spectacol de la toamnă, așa că în loc de orice altă încheiere vă doresc să traversăm sănătoși vara incendiară care stă să înceapă și să ne revedem cu bine la Național.

Chiar dacă e bine ca după acest spectacol să coboare tăcerea, și ea chiar coboară, ca o cortină, când tăcerea totuși se încheie vom avea ce să ne spunem despre Umbre.

Sunt câteva idei categoric grele în Umbre, sunt și unele idei mai slabe, dar, dincolo de ele, se va vorbi mult despre acest spectacol de la toamnă

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.