„Iubiții Domnului”. Cine-transă
https://www.ziarulmetropolis.ro/iubitii-domnului-cine-transa/

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, documentarul „Iubiţii Domnului”, realizat în 1997 de Dan Alexe, prezintă rivalitatea dintre doi şeici dervişi din Skopje. Două personaje excentrice, privite cu empatie, dar şi cu o ironie blândă – şi asta atunci când regizorul chestionează discret practicile lor religioase.

Un articol de Ionuţ Mareş|24 Noiembrie 2016

„Iubiții Domnului” începe cu un fragment dintr-un material video din 1951 despre ritualul unor derviși de a-și străpunge fața cu obiecte ascuțite fără a curge sânge și fără țipete de durere, în timpul unei ședințe colective de practicare a extazului mistic.

Pentru cei nefamiliarizați cu astfel de imagini în care corpul devine ținta unor suplicii autoinduse, momentul poate fi greu de privit. Dramaturgic, secvența de arhivă intrigă și are rolul de a crea o așteptare: vom asista la practicarea ritualului și în prezent?

Un mister pe care se susține întregul film și care crește odată ce spectatorul începe să ia contact cu cele două personaje centrale: în Macedonia sfârșitului anilor `90 (Dan Alexe este un bun cunoscător al limbilor și țărilor fostei Iugoslavii), doi șeici musulmani din Skopje, lideri ai unor confrerii rivale de derviși, sunt în conflict din cauza felurilor diferite de a vedea practicarea ritualului lor religios.

Unul dintre ei, care are în grijă un lăcaș de cult și care a moștenit prin familie dreptul de a conduce ședințele de transă colectivă ale confreriei sale, îl acuză pe celălalt, mai în vârstă, că nu ar avea voie să practice ritualul străpunsului cu obiecte ascuțite. Bătrânul se apără și spune că a primit dreptul la o astfel de excepție chiar de la tatăl rivalului său, în urma unei revelații.

Tema rivalității între doi membri ai aceleiași comunități etnico-religioase avea să fie în centrul unui film ulterior al lui Dan Alexe, „Cabală la Kabul” (2007), care are ca personaje doi evrei din Kabul.

iubitii_domnului-play

„Iubiții Domnului” este disponibil, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână. Click pe imagine pentru a vedea filmul!

În „Iubiții Domnului”, nu rivalitatea este sursa principală a tensiunii pe care se susține filmul, deși ea oferă mai multe secvențe reușite, inclusiv comice (întâlnirea celor doi este un prilej de ironii reciproce pe teme religioase). Suspansul vine din așteptarea momentului în care, ca spectatori, vom asista la practicarea ritualului ce ne-a fost prezentat la început – iar Dan Alexe are grijă să sugereze permanent că va exista o astfel de secvență.

Șeicul mai tânăr este filmat în timp ce prezintă obiectele pe care obișnuiesc să le folosească membrii confreriei sale în timpul transelor. Iar bătrânul, iscodit de Dan Alexe (care nu este un observator neimplicat, ci un intervievator căruia personajele i se adresează uneori pe numele mic, semn al familiarității), vorbește la rândul său despre misterioasa transă violentă, care devine, inevitabil, ținta curizității cineastului și, implicit, a publicului.

Însă în ciuda apropierii evidente dintre regizorul-martor și personajele sale, în a căror viață pătrunde cu camera de filmat (locuințe, familii), Dan Alexe nu ezită să chestioneze discret practicile religioase ale celor doi reprezentanți ai sufismului, ramură tolerantă și fără încărcătură politică a islamului.

De pildă, șeicul care locuiște în lăcașul de cult îi cere imediat bani unei femei care este pusă să treacă rapid pe sub câteva mătănii, într-o scenă prezentată ca lipsită de vreo încărcătură spirituală specială. De partea cealaltă, bătrânul șeic este nevoit să își ateste prin documente credibilitatea ca lider spiritual al confreriei, iar acceptul primit de la rivalul său de a conduce o ceremonie în așa-numita mănăstire îi produce o bucurie aproape copilărească (vizibilă pe chip).

Și totul culminează cu secvența de câteva minute cu exoticul ritual în care, după mai multe cântece, mișcări ritmice și dansuri, bărbați și copii se străpung sau se lasă străpunși cu obiecte ascuțite în limbă, în obraji și în diverse părți ale corpului. O transă colectivă condusă de șeic și filmată de Dan Alexe din mijlocul cercului format de participanți – o secvență dură, intensă, extrem de puternică vizual și auditiv. O imersiune într-o atmosferă bizară, aproape suprarealistă.

Articol apărut şi pe blogul lui Ionuţ Mareş.

15
/03
/19

Privind în ochi trecutul apropiat... La 30 de ani de la căderea regimurilor comuniste, discursul antisemit pare să revină în forţă în ţările Europei Centrale şi de Est. Pentru a readuce în memorie câteva dintre lecţiile uneori uitate ale trecutului, între 16 şi 19 martie, Festivalul Internaţional de Documentar și Drepturile Omului „One World Romania” şi Forumul Cultural Austriac Bucureşti propun o „Retrospectivă extraordinară Ruth Beckermann”.

15
/03
/19

Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe organizează cu ocazia ediției a treia a American Independent Film Festival, care va avea loc în București, în perioada 12-18 aprilie 2019, concursul de scenarii intitulat: WRITE A SCREENPLAY FOR.

15
/03
/19

Rulează în cinematografe (distribuit de Bad Unicorn) filmul „Păsări călătoare”, regizat de Ciro Guerra și Cristina Gallego. E o peliculă columbiană care arată douăzeci de ani din istoria tribului Wayuu din deșertul Guajira. Și ce treabă avem noi cu Wayuu și Guajira? Avem.

14
/03
/19

Vă scriu după ce am văzut a doua oară, tot la cinema, acolo unde ar trebui vizionate toate filmele dvs., „Sub umbra părului sălbatic”. Prima dată am văzut acest film minunat în octombrie, la Les Films de Cannes à Bucharest, din primul rând, cu o sală Cinema PRO plină.

13
/03
/19

Se poate vedea în cinematografe filmul „Să nu ucizi” (scris și regizat de Cătălin Rotaru și Gabi Virigina Șarga, aflați la debut în lungmetraj). Filmul e inspirat din fapte reale – scandalul biocidelor diluate din spitalele românești.

13
/03
/19

Documentarul McQueen, un portret fascinant al vizionarului designer britanic, și cineconcertul The Inferno Unseen, care îmbină spectaculos muzica electronică cu imagini până acum nevăzute din arhiva celebrului film neterminat al lui Henri-Georges Clouzot, Inferno (1964), sunt primele titluri anunţate în selecţia Bucharest Fashion Film Festival, ce va avea loc între 11 și 14 aprilie, la Cinema Elvire Popesco, Teatrul Odeon, Promenada și Fix | Botanical Bar.

12
/03
/19

PREVIEW Cea de-a 12-a ediție a festivalului de film documentar dedicat drepturilor omului One World Romania începe vineri la București. Așa că v-am propus un scurt ghid cu cele mai promițătoare proiecții, care să vă ajute la orientarea printr-un program extrem bogat, cu zeci de filme proiectate pe parcursul a zece zile.

10
/03
/19

Actriţa şi cântăreaţa Julie Andrews va fi recompensată cu Leul de Aur onorific, pentru întreaga activitate, la Festivalul de Film de la Veneţia de anul acesta. Cunoscută pentru rolurile din „Mary Poppins” şi „The Sound of Music”, Andrews a jucat în peste 40 de filme, inclusiv „Victor Victoria” (1982), regizat de fostul ei soţ, Blake Edwards.

10
/03
/19

CRONICĂ DE FILM Ca în cazul oricărui gen, există melodrame bune şi melodrame proaste. În ciuda numeroaselor sale nominalizări şi premii, inclusiv la Cannes şi Oscar, „Capernaum” (2018), al treilea film al regizoarei libaneze Nadine Labaki, este din a doua categorie.

07
/03
/19

METROPOLIS SPECIAL Din 8 martie o redescoperim pe Nina Cassian prin intermediul documentarului „Distanța dintre mine și mine”, semnat de Mona Nicoară și Dana Bunescu, ocazie cu care vă propunem o incursiune în viața poetei cu ajutorul notelor sale de jurnal.

Page 1 of 23012345...102030...Last »