CRONICĂ DE FILM Nominalizată la Premiile Academiei Europene de Film şi la Premiile Cesar, excentrica animaţie franceză „Jack şi mecanica inimii”, de Mathias Malzieu şi Stephane Berla, care a deschis cea de-a doua ediţie anime’st Braşov (25-28 iunie), este un romance muzical cu influenţe steampunk.
Un articol de Ionuţ Mareş|28 iunie 2015
Apariţia ca personaj secundar a celebrului George Melies, purtând cu el o cameră de filmat şi etalându-şi interesul pentru trucurile fantastice pe care le poate oferi această nouă descoperire tehnică, este cheia prin care se cere interpretat „Jack şi mecanica inimii” („Jack et la mecanique du coeur”).
Un film de animaţie cu structură de basm clasic realizat de Mathias Malzieu şi Stephane Berla după un roman de succes al celui dintâi. În fond, Melies, prin ale sale prime exerciţii de fantasy cinematografic, este precursorul (şi al) filmului de animaţie, aflat la antipodul realismului documentar oferit de fraţii Lumiere.
Plasarea poveştii la sfârşitul secolului al XIX-lea face firească, pe de altă parte, adoptarea unei estetici vizuale steampunk cu nuanţe de gotic, care ambalează o poveste de dragoste între Jack, a cărui inimă a fost înlocuită la naştere cu un ceas cu cuc, şi o tânără cântăreaţă mioapă, Miss Acacia.
Acest mic şiretlic al inimii mecanice – la propriu – care, la orice emoţie puternică, riscă să nu mai funcţioneze este un alt fel de a vorbi despre clasicele tulburări cauzate de iubire, o temă adecvată pentru o astfel de animaţie de mare public despre intrarea în lume – cu toate riscurile ei – a unui tânăr sensibil.
Unele personaje şi „decoruri” par inspirate din universul lui Tim Burton, a cărui influenţă asupra celor doi cineaşti-realizatori este vizibilă, fără a fi însă şi inhibatoare.
Mathias Malzieu, care este şi liderul unei trupe franceze de rock, Dionysos, şi Stephane Berla plusează şi îşi condimentează filmul cu numeroase momente muzicale. O alegere care poate face filmul atrăgător pentru un public mai larg, dar care riscă în acelaşi timp să-i deranjeze pe fanii de animaţie în căutarea unor tehnici mai puţin facile de acroşaj emoţional.