Jocuri de putere, cu răsturnări spectaculoase de situație, în VIFORUL, noua premieră de la TNB
https://www.ziarulmetropolis.ro/jocuri-de-putere-cu-rasturnari-spectaculoase-de-situatie-in-viforul-noua-premiera-de-la-tnb/

Drama istorică Viforul de Barbu Ştefănescu Delavrancea, în regia lui Alexandru Dabija, cu Marius Manole în rolul lui Ştefăniţă Vodă, va avea premiera în zilele de 6 şi 13 martie 2018, de la ora 19.00, la Sala Atelier a Teatrului Naţional “I.L. Caragiale” din Bucureşti.

Un articol de Petre Ivan|2 martie 2018

În Viforul, Alexandru Dabija răstoarnă discursul istoric și încărcătura sa mitologică, și face o „cronică” a vremurilor despre jocurile de putere, slăbiciunea și nesiguranța statului, despre cum binele și răul ajung să se uzurpe reciproc.

Spectacolul e o provocare directă de a privi istoria cu luciditate, dincolo de înfățișarea dramei nevroticului Ștefăniță ‒ imaginea unui prezent deplorabil în raport cu trecutul aureolat ‒ și a blestematei sale domnii. Așezat de partea unui raisonneur discret, subtil ironic, regizorul observă imperfecțiunile care au măcinat mentalitățile și societățile în căutarea identității. Viforul lui Dabija e o zicere cu tâlc despre starea nației.

Cu un aer viu şi dezinhibat, detaşat de tipicul montărilor tradiţionale, noul spectacol esenţializează drama, iar decorul, redus la câteva elemente scenografice, lasă un spaţiu generos de desfăşurare personajelor şi jocului actoricesc.

În rolul unuia dintre cei mai tineri şi mai controversaţi domnitori ai Ţărilor române, regizorul l-a văzut pe Marius Manole, îndrăgit de public datorită personajelor sensibile şi luminoase pe care le-a întruchipat. Oferindu-i-se o adevărată provocare, Marius Manole crede că acest rol nu seamănă cu nimic din ce a făcut până acum.

Despre Ştefăniţă Vodă cronicile vremii consemnează că a urcat pe tron la o vârstă foarte fragedă (11 ani). După împlinirea vârstei când ar fi putut prelua efectiv puterea, se lovește de lentoarea decizională a celor mai vârstnici din Sfatul țării. Nerăbdător să devină mai vestit ca înaintașii săi, declanșează urgia împotriva oponenților. După victorie însă, ca în dramele romantice, îi vine rândul la pedeapsă și viața îi este curmată la numai 21 de ani.

Una dintre cele mai sângeroase pagini din istoria Moldovei este privită de Delavrancea în cheie shakespeariană, drama concentrându-se pe jocurile de culise, pe motivaţii ascunse, preponderent de natură personală, cu răsturnări de situaţie spectaculoase. Spre deosebire de bunicul său, Ştefan cel Mare, cu care nu mai contenesc să-l compare cei din jur, adâncindu-i şi complexele şi frustrările, Ştefăniţă nesocoteşte sfaturile boierilor cu experiență, se înconjoară de petrecăreţi de vârsta lui, iar palatul domnesc ajunge să semene cu o cârciumă.

Conflictul dintre generaţii se încarcă de tragism atunci când, v

anitos din fire şi dominat de ambiţii despotice, Ştefăniţă decide să-i elimine pe oponenţii săi din Sfatul ţării, ori pe mai tinerii viteji. Încâlcite îi sunt şi iţele vieţii sentimentale, iar sfârşitul i se va trage de aici. În momentul în care decide să asculte de înţeleptele sfaturi ale soţiei, Doamna Tana, coborâtoare din neamul Basarabilor, simţindu-se răspunzătoare pentru binele ţării, aceasta decide să curme şirul nelegiurilor comise de Ștefăniță.

În distribuţia spectacolului, alături de Marius Manole, alte nume cunoscute ale trupei TNB, precum și mai tineri colegi. Ana Ciontea, Afrodita Androne, Ilona Brezoianu, Alexandra Sălceanu, Rodica Ionescu, Dorin Andone, Dragoș Ionescu, Marius Rizea, Alexandru Voicu, Emilian Mârnea, Mihai Calotă, Eduard Adam, George Piștereanu, Ionuț Toader, Mihai Munteniță vă așteaptă la premieră.

Coregrafia este condusă de Florin Fieroiu. Alexandru Dabija, regizorul spectacolului, semnează și scenografia și concepția video.

Acesta este cel de-al 4-lea spectacol pe care regizorul Alexandru Dabija îl montează la TNB, după Un duel, Două loturi şi Recviem.

Cadrul istoric al celei de-a doua piese ce alcătuieşte, împreună cu Apus de soare şi Luceafărul, binecunoscuta Trilogie a Moldovei, este completat cu texte din Dimitrie Cantemir, Ion Neculce și „Fiziologul” (carte populară).

În Anul Centenar, când se împlinesc și o sută de ani de la moartea scriitorului Barbu Ștefănescu Delavrancea, unul din cei mai importanți militanți pentru unitatea politică a românilor, Teatrul Național din București vă propune o nouă abordare a piesei ce vedea luminile rampei în urmă cu 108 ani pe scena impozantului așezământ de cultură situat în vecinătatea Palatului Telefoanelor, primul sediu al Naționalului bucureștean.

În luna martie, noul spectacol de la Sala Atelier a TNB va avea 4 reprezentații care sunt deja sold-out: 4, 6, 13 și 24 martie. Vă așteptăm la Viforul!

Foto: VIFORUL, noua premieră de la TNB -Florin Ghioca

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.