John Malkovich, la Ateneul Român
https://www.ziarulmetropolis.ro/john-malkovich-la-ateneul-roman/

Actorul american John Malkovich a jucat luni seara, pe scena Ateneului Român, rolul unui ucigaş în serie, în cadrul Festivalului „George Enescu”. În ciuda abilităţilor actoriceşti şi a farmecului personal, „Comedia infernală” a fost un spectacol… infernal de plictisitor.

Un articol de Adina Scorţescu|11 septembrie 2013

Producția „The Infernal Comedy – Confessions of a Serial Killer” („Comedia infernală- Confesiunile unui ucigaș în serie”) a  avut ultima reprezentație luni seara, pe scena Ateneului, la cinci ani de la premieră.

Spectacolul, scris și regizat de Michael Sturminger, spune povestea (bazată pe un caz real) a lui Johann Unterweger, care a ucis 13 femei prin strangulare cu propriul lor sutien. Prins și condamnat, și-a scris biografia în cei 15 ani cât a stat la închisoare. Monologul lui Johann (John Malkovich) alternează cu ariile celor două soprane (Laura Aikin, Marie Arnet) și cu fragmente muzicale de Vivaldi, Haydn, Mozart și Beethoven (interpretate de orchestra Wiener Akademie).

Luate separat, bucățile muzicale și actoricești sunt bune: Malkovich, în rolul de psihopat care îi vine mănușă, e ironic, cinic și foarte relaxat pe scenă; se adresează publicului direct, îi întreabă pe spectatorii din rândul întâi când au făcut sex ultima oară, trece prinde rânduri și ia loc pe scaun, privind prestația orchestrei ca oricare alt spectator.

La rândul ei,  orchestra se aude bine, iar sopranele au voci superbe (și rochii elegante, care contrastează cu blugii lui Malkovich, și care le dau un cadru pictural, lipsit de viață, într-o poveste care tocmai despre viață, dragoste și moarte vorbește). Adunate în același spectacol, toate aceste momente bune dau senzația de însăilare și de plictiseală, câteodată chiar și de ridicol (de multe ori, textul subtitrat a apărut, pe ecranele din laterale scenei, înainte ca el să fi fost articulat de Malkovich).

John Malkovich visează la o pauză

La conferința de presă de după spectacol, actorul a declarat că a obosit și că e aproape un coșmar să faci turnee prin lume, dacă ești o figură cunoscută. „Simt nevoia să iau o pauză. Turneele prin toată lumea, trecerea dintr-un aeroport în altul, faptul că am fost terorizat de paparazzi mi-au ajuns. Când am părăsit Teatrul din Lisabona, eu şi Michael (n.red. – regizorul spectacolului) am ieşit să fumăm o ţigară şi să discutăm despre ce vom face, ce ar fi trebuit să facem şi a trebuit să ne oprim la poze. Multe, multe, multe poze. Este extrem de nepoliticos şi agresiv. Dar acum toţi sunt paparazzi. Lumea îmi spune că sunt faimos. Şi ce? Nu pot fuma o ţigară sau să dau un telefon sau să-mi repet textul? Sau să am o viaţă? Nu, pentru că trebuie să fac o poză.”

John Malkovich

Întrebat cum a colaborat cu orchestra, a răspuns că muzica nu poate fi confruntată de niciun actor, așa că trebuie să aluneci pe lângă ea. A mai adăugat că, în ciuda anilor de experiență, nu s-a schimbat prea tare: „Am rămas deschis și curios față de lume și asta m-a condus către experiențe pe care unii dintre prietenii și colegii mei nu le înțeleg. Dar asta e ceea ce te ține proaspăt.”

 

Foto: Andrei Gîndac

16
/07
/20

Opera Națională București, instituție publică de cultură aflată în subordinea Ministerului Culturii, în parteneriat cu Primăria Sectorului 5 prin Centrul Cultural și de Tineret „Ștefan Iordache” au din nou onoarea și bucuria de a fi alături de publicul drag printr-o serie de concerte în aer liber intitulate „Seri de Operă Estivale”. Accesul la concerte se va realiza cu minim o oră înaintea evenimentului, în condiții de siguranță și respectând normele în vigoare în contextul actual al pandemiei cu virusul COVID-19.

02
/07
/20

OAMENII MUZICII Pe 17 iunie 1882 se năștea în Rusia cel care avea să devină marele compozitor modernist și neoclasic al secolului XX, Igor Stravinski (1882-1971). În 89 de ani de viață a fost martorul a două Războaie Mondiale dar și al unor revoluții sociale, culturale și muzicale fără precedent, el însuși devenind unul dintre uriașii muzicii secolului trecut.

28
/06
/20

Vești bune pentru industria muzicală și nu numai: cea de-a cincea ediție a Mastering The Music Business, primul și cel mai mare eveniment organizat în România pe teme de industrie muzicală, va avea loc în perioada 29 - 31 iulie într-un nou format.

24
/06
/20

Săptămânal, miercurea, începând din 1 iulie, seria de concerte open air cu artiști locali din zona alternative – Backyard Acoustic Season – se reinstalează pe terasa de la Expirat, la inițiativa Overground Music, într-un format reconsiderat și adaptat situației și locului, renunțând la tiparele unui concert clasic, pentru un public restrâns de aproximativ 100 de persoane per reprezentație.

24
/06
/20

După trei luni în care Qreator – Home Together Edition a fost platforma de exprimare online pentru cei mai importanți artiști din România, seria de evenimente ajunge la final. Ultima reprezentație va fi una memorabilă, un recital cu Angela Gheorghiu. Joi, 25 iunie, de la ora 18:30, marea soprană va susține un recital live transmis online pe pagina de Facebook a Qreator.

23
/06
/20

Proiectul Poveştile instrumentelor a fost conceput într-un fel şi se naşte în alt fel, în Noaptea de Sânziene a anului 2020, în vremuri în care a vrea să faci artă, oriunde în lume, a devenit neînchipuit de dificil, în vremuri în care artiştii cu şi modul lor de expresie sunt reduşi, aproape, la tăcere, în vremuri în care artiştii par, celor mulţi, neesenţiali.

22
/06
/20

Pe 21 iunie 1982, Parisul cânta și dansa pentru prima oară marcând Sărbătoarea Muzicii în ziua solstițiului de vară. Inițiativă a ministrului culturii francez de la acea dată – Jack Lang – și a compozitorului și muzicologului Maurice Fleuret, Fête de la Musique a devenit treptat o sărbătoare internațională a muzicii, marcată în peste 120 de țări din lume în fiecare an, pe 21 iunie, prin evenimente dedicate muzicii, derulate cel mai adesea în aer liber.