John Malkovich, la Ateneul Român
https://www.ziarulmetropolis.ro/john-malkovich-la-ateneul-roman/

Actorul american John Malkovich a jucat luni seara, pe scena Ateneului Român, rolul unui ucigaş în serie, în cadrul Festivalului „George Enescu”. În ciuda abilităţilor actoriceşti şi a farmecului personal, „Comedia infernală” a fost un spectacol… infernal de plictisitor.

Un articol de Adina Scorţescu|11 septembrie 2013

Producția „The Infernal Comedy – Confessions of a Serial Killer” („Comedia infernală- Confesiunile unui ucigaș în serie”) a  avut ultima reprezentație luni seara, pe scena Ateneului, la cinci ani de la premieră.

Spectacolul, scris și regizat de Michael Sturminger, spune povestea (bazată pe un caz real) a lui Johann Unterweger, care a ucis 13 femei prin strangulare cu propriul lor sutien. Prins și condamnat, și-a scris biografia în cei 15 ani cât a stat la închisoare. Monologul lui Johann (John Malkovich) alternează cu ariile celor două soprane (Laura Aikin, Marie Arnet) și cu fragmente muzicale de Vivaldi, Haydn, Mozart și Beethoven (interpretate de orchestra Wiener Akademie).

Luate separat, bucățile muzicale și actoricești sunt bune: Malkovich, în rolul de psihopat care îi vine mănușă, e ironic, cinic și foarte relaxat pe scenă; se adresează publicului direct, îi întreabă pe spectatorii din rândul întâi când au făcut sex ultima oară, trece prinde rânduri și ia loc pe scaun, privind prestația orchestrei ca oricare alt spectator.

La rândul ei,  orchestra se aude bine, iar sopranele au voci superbe (și rochii elegante, care contrastează cu blugii lui Malkovich, și care le dau un cadru pictural, lipsit de viață, într-o poveste care tocmai despre viață, dragoste și moarte vorbește). Adunate în același spectacol, toate aceste momente bune dau senzația de însăilare și de plictiseală, câteodată chiar și de ridicol (de multe ori, textul subtitrat a apărut, pe ecranele din laterale scenei, înainte ca el să fi fost articulat de Malkovich).

John Malkovich visează la o pauză

La conferința de presă de după spectacol, actorul a declarat că a obosit și că e aproape un coșmar să faci turnee prin lume, dacă ești o figură cunoscută. „Simt nevoia să iau o pauză. Turneele prin toată lumea, trecerea dintr-un aeroport în altul, faptul că am fost terorizat de paparazzi mi-au ajuns. Când am părăsit Teatrul din Lisabona, eu şi Michael (n.red. – regizorul spectacolului) am ieşit să fumăm o ţigară şi să discutăm despre ce vom face, ce ar fi trebuit să facem şi a trebuit să ne oprim la poze. Multe, multe, multe poze. Este extrem de nepoliticos şi agresiv. Dar acum toţi sunt paparazzi. Lumea îmi spune că sunt faimos. Şi ce? Nu pot fuma o ţigară sau să dau un telefon sau să-mi repet textul? Sau să am o viaţă? Nu, pentru că trebuie să fac o poză.”

John Malkovich

Întrebat cum a colaborat cu orchestra, a răspuns că muzica nu poate fi confruntată de niciun actor, așa că trebuie să aluneci pe lângă ea. A mai adăugat că, în ciuda anilor de experiență, nu s-a schimbat prea tare: „Am rămas deschis și curios față de lume și asta m-a condus către experiențe pe care unii dintre prietenii și colegii mei nu le înțeleg. Dar asta e ceea ce te ține proaspăt.”

 

Foto: Andrei Gîndac

03
/04
/19

Opera Națională București prezintă miercuri, 3 aprilie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul de balet „Lacul Lebedelor” de Piotr Ilici Ceaikovski. Regia şi coregrafia poartă semnătura lui Gheorghe Iancu, scenografia a fost realizată de către Luisa Spinatelli, iar lighting design-ul de către Camilla Piccioni. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Iurie Florea.

01
/04
/19

Din 18 mai, Opera Comică pentru Copii desfășoară, în premieră pentru o instituție culturală din România, o campanie unică: ,,Scrisoare pentru copilul meu”. Părinții care doresc să-și aștearnă gândurile de azi pentru tinerii în care se vor transforma copiii lor peste ani, o pot face într-o scrisoare pe care Opera Comică pentru Copii o va păstra, sigilată, până în momentul în care copiii vor împlini vârsta de 14 ani.

01
/04
/19

Opera Națională București prezintă sâmbătă, 6 aprilie 2019, spectacolul „Tosca” de Giacomo Puccini. Regia, decorul, costumele și light design-ul poartă semnătura lui Mario De Carlo. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare. Corul Operei Naționale București va fi pregătit de către Daniel Jinga, iar corul de copii de către Smaranda Morgovan. Asistenți de regie Claudia Machedon și Paula Gherghe.  

31
/03
/19

Nicu Alifantis și FragileBand anunță un turneu național excepțional: Memorabilia, o călătorie emoționantă în muzica de teatru pe care a scris-o pentru spectacolele unora dintre cei mai importanți regizori români.

29
/03
/19

Cvartetul Ad Libitum, ansamblul cu o istorie de peste 30 de ani, care a obținut cele mai importante premii internaţionale pentru cvartet – Marele Premiu pentru interpretare, Premiul Presei și Premiul Discului, la ediția din 1997 a Concursului de la Evian (Franța) - va susține un recital HAYDN/MOZART/BRAHMS la Sala Radio!

29
/03
/19

Festivalul Internațional George Enescu, alături de Programul Național Cantus Mundi și compania de consultanță imobiliară CBRE România lansează în premieră un proiect menit să aducă muzica clasică în cartierele orașului, încă și mai aproape de publicul larg.

25
/03
/19

Opera Națională București prezintă sâmbătă, 30 martie 2019, și duminică, 31 martie 2019, premiera spectacolului „Tosca” de Giacomo Puccini. Regia, decorul, costumele și light design-ul poartă semnătura lui Mario De Carlo. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare. Corul Operei Naționale București va fi pregătit de către Daniel Jinga, iar corul de copii de către Smaranda Morgovan. Asistenți de regie Claudia Machedon și Paula Gherghe.  

21
/03
/19

Trupa britanică The Cure a înregistrat un nou album de studio, primul în decurs de zece ani, potrivit declaraţiilor solistului, Robert Smith. Invitat la emisiunea „The John Maytham Show” pentru a vorbi despre concertul pe care grupul îl va susţine joi, în Capetown, Smith a făcut dezvăluiri despre albumul care urmează „4:13 Dream”, lansat în 2008.

21
/03
/19

Când ați ascultat ultima oară o creație semnată de marele Amadeus? Mozart – considerat geniul muzicii clasice, care a compus peste 600 de lucrări în nenumărate genuri (operă, simfonii, concerte, muzică de cameră etc.) în doar 35 de ani de viață trăiți extrem de intens – este cel căruia îi este dedicat în întregime concertul susținut miercuri, 27 martie (19.00), la Sala Radio, de ORCHESTRA  DE  CAMERĂ RADIO, sub bagheta dirijorului RADU POSTĂVARU.

15
/03
/19

Ritmuri de tango, parfum de Argentina, sonoritatea inedită a bandoneón-ului și vocea ANALIEI SELIS, toate acestea sunt ”ingredientele” concertului programat miercuri, 20 martie (19.00), la Sala Radio,  în cadrul celei de-a doua ediții a proiectului TANGO SIMFONIC, ce poartă titlul Milonga de mis amores.

14
/03
/19

Ediția din 2019 a Festivalului „George Enescu” aduce o nouă premieră - Festivalul „George Enescu” pentru Copii – posibilă datorită parteneriatului cu Opera Comică pentru Copii din București.  Peste 1500 de spectatori vor avea ocazia să asculte marile lucrări prezentate în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu” într-un format adaptat vârstei lor. Opera Comică pentru Copii va reproduce, în oglindă, la matineu, programul festivalului din fiecare week-end.