Jos grămada!
https://www.ziarulmetropolis.ro/jos-gramada/

Se întâmplă la Green Hours spectacolul „Gadjo Dildo” (nu vă luaţi după titlu, e parodic-ironic). În cele trei roluri semnificative din piesă, trei actriţe de etnie romă: Elena Duminică, Mihaela Drăgan, Zita Moldovan (e adevărat, în „Gadjo Dildo”, joacă – bine – şi Paul Dunca, în rolul unui prezentator al show-ului, dar rolul său este prea puţin important în filosofia spectacolului). Şi chiar despre femeile rome este vorba în acest aparent cabaret care promite să confere spectatorilor o experienţă completă gipsy.

Un articol de Andrei Crăciun|24 martie 2016

În toamnă am fost directorul artistic al unui Festival de Teatru dedicat minorităţilor etnice. Numele acestui festival, organizat de Fundaţia Amfiteatru, este „Caleido”. Ce face un director artistic? Nu ştiu, că nu am făcut conform cutumii. Am fost, totuşi, selecţionerul Festivalului. Am selecţionat, deci, mai multe spectacole în care juca actriţa Mihaela Drăgan, căci îmi era binecunoscută arta dumisale – militantă, frustă, uneori feroce.

„Gadjo Dildo” e întocmai. O radiografie – dintr-o neîmblânzită perspectivă feministă – a clişeelor despre femeia romă, despre sexualitatea ţigănească. Textul este curajos. E în contra tabuu-urilor, şi asta e bine. Spune lucrurilor pe nume, oricât de dureros ar fi, ba chiar deschide şi dulapul în care sunt obligaţi să se ascundă prea mulţi romi gay. Da, în spectacol, una dintre femeile rome este lesbiană. Ghee, ca să spunem aşa. Chiar Mihaela Drăgan o joacă pe roma ghee. Din câte cunosc, la sfârşitul reprezentaţiei, a primit inclusiv o invitaţie la o cafea de la o domnişoară. Mai departe, nu ştiu.

Spectacolul e militant, ceea ce nu îl face mai puţin artistic. Arată, în clar, ce nu este femeia romă, ce nu vrea să fie. E în contra tuturor stereotipurilor, şi asta e, de asemenea, bine.

„Gadjo Dildo” face sală plină, ceea ce e dătător de speranţă. Să fie la mijloc o simplă modă? E cool să fii de această parte a baricadelor? Prefer să cred că e, totuşi, mai mult decât atât. Că trăim o maturizare istorică a societăţii noastre rigide, conservatoare şi ipocrite.

Despre jocul actriţelor, numai de bine. Şi nici nu putea fi altfel. Textul e despre experienţe prin care au trecut sau pe care le cunosc de la apropiaţi, despre un adevăr intim şi foarte important. Da, e nevoie de „Gadjo Dildo”, ca să fim mai puţin ignoranţi cu privire la această sălbatică, exotică, neîmblânzită, nomadă, misterioasă femeie-ţigancă (ea poate să fie aşa, dar poate, în egală măsură, să nu fie). Am putea – privind „Gadjo Dildo” –  chiar să descoperim câtă nevoie avem de nuanţe.

E dreaptă lupta acestor femei de a vorbi despre ceea ce s-a tăcut prea mult. Le sunt alături. Căci până la urmă ceea ce spun ele este un adevăr elementar, la care ar fi trebuit deja să ajungem până în mileniul al III-lea. Acest adevăr este: nu mai priviţi către oameni ca la o grămadă! La mijloc este, deci, o viziune foarte umanistă, pe care o susţin fără rezerve, până la ultimele consecinţe. În plus, „Gadjo Dildo” e şi foarte amuzant. Fanaticii n-au umor. Aceste tinere rome au.



09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

„Pictura este singurul mediu în care se poate exprima natura viscerală a lumii”, este de părere Adrian Ghenie, artistul ale cărui lucrări se regăsesc astăzi în cele mai importante colecții din lume – precum Centre Pompidou (din Paris) și The Metropolitan Museum of Art (din New York).

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.