Kaash – un spectacol tulburător despre oameni și zei
https://www.ziarulmetropolis.ro/kaash-un-spectacol-tulburator-despre-oameni-si-zei/

Un spectacol de dans contemporan care a epuizat toate ipostazele umanităţii în faţa unei divinităţi capricioase. Akram Khan Company a prezentat, în premieră pentru publicul din România, Kaash, vineri şi sâmbătă seară, pe scena Teatrului Naţional Bucureşti, în cadrul celei de a XVI-a ediţii a Întâlnirilor JTI.

Un articol de Petre Ivan|13 mai 2015

După cum explică Akram Khan, directorul artistic al Akram Khan Company, „zei hinduși, găuri negre, cicluri temporale indiene, creație și distrugere” au reprezentat punctele de plecare pentru Kaash, continuând încercarea de a clădi punți între dansul contemporan și dansul clasic indian Kathak.

Cei cinci dansatori, provenind din culturi diferite (două dansatoare gemene englezoaice, dar originare din Barbados, o dansatoare născută în insula Reunion și formată în Franța, doi dansatori născuți la capete diferite ale lumii – Coreea de Sud și Italia), au adus un plus de energie spectacolului creat de Akram Khan în 2002 și reluat în 2014 cu noua trupă.

Spectacolul începe cu un dansator singur, în fața unui dreptunghi negru desenat pe perete, un simbol al solitudinii absolute în fața divinității. Contactul fizic între dansatori e minim, iar dreptunghiul luminat diferit, de la tonuri albe, albastre și până la roșu intens, conturează cu atât mai profund confuzia umanului în fața zeului.

Plec acasă după acest spectacol cu o infuzie de energie, cu o mare bucurie. Mi-ar plăcea să văd pe scenele noastre mai multe spectacole de dans contemporan de acest gen, și românesc, și străin. A fost energetic, mistic și în același timp, senzual – Radu Afrim

Scenografia realizată de Anish Kapoor completează astfel magistral simbolistica spectacolului. Momentele în care se dansează fără fundal sonor aduc peKaash scenă, tulburător și dramatic, senzația de lume fără divinitate, de liniște golită de sens, în care umanul chinuit de capriciile zeilor e singur din nou, în fața unui univers care poate fi impasibil sau distrugător.

Mișcările precise, riguroase, dar și orientarea mâinilor și a degetelor preluată din dansul indian, pe fundalul compozițiilor muzicale semnate de Nitin Sawhney, duc spectatorul în transcendență, într-o transcendență care nu aduce seninătatea sau paradisul, ci dimpotrivă, ne apropie de Kaash (cuvântul hindus pentru „dacă”), de jocul violent, ciclic, al zeității, prin care murim și renaștem.

Un spectacol fabulos. Dacă aș face un spectacol de dans, așa l-aș face –  Cătălin Ștefănescu, producător și realizator de televiziune.

Akram Khan Company a ajuns în doar 14 ani una dintre cele mai inovatoare companii de dans din lume. Iar Akram Khan a obținut numeroase premii internaționale de dans (de exemplu, Premiul Olivier, în 2012).

Artistul este în prezent profesor la Universitatea de Arte din Londra, colaborează cu Teatrul Sadler’s Wells din Londra, Grenoble din Franța și, de asemenea, cu festivaluri prestigioase din întreaga lume.

Foto: Kaash – JTI

27
/11
/13

Orchestra Naţională Radio va susţine vineri, 29 noiembrie (de la ora 19.00), la Sala Radio, un concert sub bagheta dirijorului Cristian Macelaru, românul cu o bogată carieră în S.U.A şi Canada.

21
/11
/13

„Margareta 70“ este titlul noului CD pe care Margareta Pâslaru îl lansează sâmbătă, 23 noiembrie, de la ora 13.00, la standul Editurii Casa Radio România (Târgul Gaudeamus, Romexpo, Bucureşti), şi duminică, 24 noiembrie, de la ora 13.00, la Librăria Humanitas Cişmigiu. Prin acest CD, artista sărbătoreşte 55 de ani de carieră.

15
/11
/13

Filarmonica „George Enescu” organizează astăzi, de la ora 19.00, în Sala Mare a Ateneului Român, concertul trioului Pro Arte. În program: Ludwig van Beethoven – Trio nr. 5, în re major, op. 70, nr. 1, Geistertrio şi Trio nr. 6, în mi bemol major, op. 70, nr. 2.

11
/11
/13

CRONICĂ DE CONCERT „Un artist îşi asumă riscuri”, aşa s-ar putea sintetiza ceea ce pianista Valentina Lisitsa a împărtăşit cu jurnaliştii şi publicul bucureştean pe parcursul zilei de 5 noiembrie 2013, la Ateneul Român.