Kaash – un spectacol tulburător despre oameni și zei
https://www.ziarulmetropolis.ro/kaash-un-spectacol-tulburator-despre-oameni-si-zei/

Un spectacol de dans contemporan care a epuizat toate ipostazele umanităţii în faţa unei divinităţi capricioase. Akram Khan Company a prezentat, în premieră pentru publicul din România, Kaash, vineri şi sâmbătă seară, pe scena Teatrului Naţional Bucureşti, în cadrul celei de a XVI-a ediţii a Întâlnirilor JTI.

Un articol de Petre Ivan|13 mai 2015

După cum explică Akram Khan, directorul artistic al Akram Khan Company, „zei hinduși, găuri negre, cicluri temporale indiene, creație și distrugere” au reprezentat punctele de plecare pentru Kaash, continuând încercarea de a clădi punți între dansul contemporan și dansul clasic indian Kathak.

Cei cinci dansatori, provenind din culturi diferite (două dansatoare gemene englezoaice, dar originare din Barbados, o dansatoare născută în insula Reunion și formată în Franța, doi dansatori născuți la capete diferite ale lumii – Coreea de Sud și Italia), au adus un plus de energie spectacolului creat de Akram Khan în 2002 și reluat în 2014 cu noua trupă.

Spectacolul începe cu un dansator singur, în fața unui dreptunghi negru desenat pe perete, un simbol al solitudinii absolute în fața divinității. Contactul fizic între dansatori e minim, iar dreptunghiul luminat diferit, de la tonuri albe, albastre și până la roșu intens, conturează cu atât mai profund confuzia umanului în fața zeului.

Plec acasă după acest spectacol cu o infuzie de energie, cu o mare bucurie. Mi-ar plăcea să văd pe scenele noastre mai multe spectacole de dans contemporan de acest gen, și românesc, și străin. A fost energetic, mistic și în același timp, senzual – Radu Afrim

Scenografia realizată de Anish Kapoor completează astfel magistral simbolistica spectacolului. Momentele în care se dansează fără fundal sonor aduc peKaash scenă, tulburător și dramatic, senzația de lume fără divinitate, de liniște golită de sens, în care umanul chinuit de capriciile zeilor e singur din nou, în fața unui univers care poate fi impasibil sau distrugător.

Mișcările precise, riguroase, dar și orientarea mâinilor și a degetelor preluată din dansul indian, pe fundalul compozițiilor muzicale semnate de Nitin Sawhney, duc spectatorul în transcendență, într-o transcendență care nu aduce seninătatea sau paradisul, ci dimpotrivă, ne apropie de Kaash (cuvântul hindus pentru „dacă”), de jocul violent, ciclic, al zeității, prin care murim și renaștem.

Un spectacol fabulos. Dacă aș face un spectacol de dans, așa l-aș face –  Cătălin Ștefănescu, producător și realizator de televiziune.

Akram Khan Company a ajuns în doar 14 ani una dintre cele mai inovatoare companii de dans din lume. Iar Akram Khan a obținut numeroase premii internaționale de dans (de exemplu, Premiul Olivier, în 2012).

Artistul este în prezent profesor la Universitatea de Arte din Londra, colaborează cu Teatrul Sadler’s Wells din Londra, Grenoble din Franța și, de asemenea, cu festivaluri prestigioase din întreaga lume.

Foto: Kaash – JTI

19
/04
/21

După „Iubita mea doarme” și ”Fata cu ochii verzi”, Toulouse Lautrec continuă să lucreze la material nou și revin acum cu o nouă piesă – „Revin in 5 minute”! Pentru acest cântec actorul Victor Rebengiuc a tras vocea de pe intro, iar pentru filmul de fundal trupa a folosit "found footage" cu fete din anii 60 care dansează la bustul gol - inspiraţia şi nebunia tinereţii actualilor noştri bunici.

16
/04
/21

SoNoRo Interferenţe, programul educativ al Festivalului Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo, ajunge în 2021 la 15 ani de existență. Anul acesta vor fi acordate în premieră burse pentru cursuri de canto, muzica de cameră cu voce fiind una dintre perlele repetoriului muzical clasic. Astfel, elevii și studenții la canto vor avea șansa de a participa la acest program, alături de colegii care studiază un instrument.

16
/04
/21

Anul 2021 stă sub semnul intersectării destinelor unora dintre cei mai importanți compozitori din istoria muzicii. Aniversările și comemorările din acest an realizează o panoplie componistică extraordinară, întinsă pe mai bine de două secole, din baroc până în zilele noastre. Astfel, comemorarea celor 280 de ani de la moartea lui Antonio Vivaldi la Viena, devine punctul de referință al turneului internațional online JAZZT Vivaldi., orașul nașterii lui Vivaldi – Veneția și cel al dispariției sale – Viena, fiind incluse în această incursiune în evoluția creației sale.

16
/04
/21

Spectacolul va fi transmis online duminică, 18 aprilie, începând cu orele 19:00. Biletele se pot achiziționa de pe https://tickets.operanb.ro/ până miercuri, 21 aprilie, orele 19:00. Înregistrarea va fi disponibilă spre vizionare timp de 72 de ore, începând de duminică, 18 aprilie, orele 19:00.

06
/04
/21

Sâmbătă, 10 aprilie 2021, de la ora 18.30, Opera Brașov vă invită să vizionați online, în transmisiune directă, spectacolul cu opera bufă „La Cenerentola” de Gioachino Rossini.

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.

01
/04
/21

Opera bucureșteană sărbătorește astăzi, 1 aprilie 2021, un moment important din istoria sa: chiar dacă existența unei Companii de Operă găzduite de Teatrul Național de pe Calea Victoriei datează încă din 1885, la 1 aprilie 1921 are loc instituționalizarea acesteia sub titulatura Opera Română din București, printr-un decret guvernamental care îl avea printre semnatari pe Ministrul Culturii din acea vreme, poetul Octavian Goga.