Kaash – un spectacol tulburător despre oameni și zei
https://www.ziarulmetropolis.ro/kaash-un-spectacol-tulburator-despre-oameni-si-zei/

Un spectacol de dans contemporan care a epuizat toate ipostazele umanităţii în faţa unei divinităţi capricioase. Akram Khan Company a prezentat, în premieră pentru publicul din România, Kaash, vineri şi sâmbătă seară, pe scena Teatrului Naţional Bucureşti, în cadrul celei de a XVI-a ediţii a Întâlnirilor JTI.

Un articol de Petre Ivan|13 mai 2015

După cum explică Akram Khan, directorul artistic al Akram Khan Company, „zei hinduși, găuri negre, cicluri temporale indiene, creație și distrugere” au reprezentat punctele de plecare pentru Kaash, continuând încercarea de a clădi punți între dansul contemporan și dansul clasic indian Kathak.

Cei cinci dansatori, provenind din culturi diferite (două dansatoare gemene englezoaice, dar originare din Barbados, o dansatoare născută în insula Reunion și formată în Franța, doi dansatori născuți la capete diferite ale lumii – Coreea de Sud și Italia), au adus un plus de energie spectacolului creat de Akram Khan în 2002 și reluat în 2014 cu noua trupă.

Spectacolul începe cu un dansator singur, în fața unui dreptunghi negru desenat pe perete, un simbol al solitudinii absolute în fața divinității. Contactul fizic între dansatori e minim, iar dreptunghiul luminat diferit, de la tonuri albe, albastre și până la roșu intens, conturează cu atât mai profund confuzia umanului în fața zeului.

Plec acasă după acest spectacol cu o infuzie de energie, cu o mare bucurie. Mi-ar plăcea să văd pe scenele noastre mai multe spectacole de dans contemporan de acest gen, și românesc, și străin. A fost energetic, mistic și în același timp, senzual – Radu Afrim

Scenografia realizată de Anish Kapoor completează astfel magistral simbolistica spectacolului. Momentele în care se dansează fără fundal sonor aduc peKaash scenă, tulburător și dramatic, senzația de lume fără divinitate, de liniște golită de sens, în care umanul chinuit de capriciile zeilor e singur din nou, în fața unui univers care poate fi impasibil sau distrugător.

Mișcările precise, riguroase, dar și orientarea mâinilor și a degetelor preluată din dansul indian, pe fundalul compozițiilor muzicale semnate de Nitin Sawhney, duc spectatorul în transcendență, într-o transcendență care nu aduce seninătatea sau paradisul, ci dimpotrivă, ne apropie de Kaash (cuvântul hindus pentru „dacă”), de jocul violent, ciclic, al zeității, prin care murim și renaștem.

Un spectacol fabulos. Dacă aș face un spectacol de dans, așa l-aș face –  Cătălin Ștefănescu, producător și realizator de televiziune.

Akram Khan Company a ajuns în doar 14 ani una dintre cele mai inovatoare companii de dans din lume. Iar Akram Khan a obținut numeroase premii internaționale de dans (de exemplu, Premiul Olivier, în 2012).

Artistul este în prezent profesor la Universitatea de Arte din Londra, colaborează cu Teatrul Sadler’s Wells din Londra, Grenoble din Franța și, de asemenea, cu festivaluri prestigioase din întreaga lume.

Foto: Kaash – JTI

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.